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e-Learning 프로젝트 수행에 적용된 자기조절학습 촉진전략의 효과

Title
e-Learning 프로젝트 수행에 적용된 자기조절학습 촉진전략의 효과
Authors
김세은
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
테크놀로지의 비약적인 발전, 그 중에서도 인터넷의 등장 및 확산은 지식정보사회로의 변화를 촉발시켰다. 특히 최근에는 e-Business, e-Commerce, e-Learning 등 e(electronic)-Everything이라고 할만큼 인터넷 테크놀로지는 사회, 경제의 구조를 근본적으로 바꾸고 있는 실정이다(Rosenberg, 2001). 이중 인터넷 테크놀로지와 학습이 결합한 e-Learning은, 학습자 중심 학습, 평생학습체계, 적시학습 등 교육 패러다임의 변화와 맞물려 기존 교육이 가지는 한계점을 극복할 수 있는 대안으로 부각되고 있다(Horton, 2001; 엄우용, 2000). 이러한 e-Learning 환경 하에서 학습자는 다른 동료 및 전문가들과 적극적으로 상호작용하고, 필요한 정보를 찾으며, 같은 관심사를 가진 사람들끼리 학습공동체를 형성하기도 한다. 이러한 활동의 핵심은 학습자가 자기주도적으로 학습을 이끌어 나가야 한다는 점이다(ASTD & NGA, 2001; ASTD, 1999; 강명희, 2001; 유지연, 2001). 다시 말하면, e-Learning의 경우 학습 시간, 학습 공간, 학습 기간 등 학습에 관련된 많은 요소들이 학습자의 선택에 의해 결정되기 때문에 의미 있는 학습 목표에 도달하기 위해서는 스스로의 학습과정을 효과적으로 모니터링할 수 있는 자기조절학습 능력이 필수적이라고 할 수 있다(임정훈, 1999; 봉미미, 1998; 신민희, 1998a). 자기조절학습능력은 성인이 가져야 하는 기본 소양이어야 하지만, 실제 학습상황에서 대부분의 성인 학습자들은 자기조절학습자로써 자신의 학습상황을 조절하고 관리하며 자율적으로 학습활동에 참여하는데 많은 어려움을 경험한다. 그 이유는 자기조절학습능력은 일반적인 학습능력과는 달리 저절로 습득되어지는 것이 아니며, 수업과 훈련을 통해 학습, 계발되는 것이기 때문이다. 따라서, 학습자에게 자기조절학습능력을 향상시킬 수 있는 전략을 제공함으로써 이를 습득할 수 있는 기회를 부여하는 것은 성인학습에 도움이 될 것이다(Paris & Newman, 1990; Winne, 1995; 신민희, 1998a; 송인섭 & 박성윤, 2000; 봉미미, 1998). 이제까지 이루어진 자기조절학습에 대한 연구의 대부분은 자기조절학습에 대한 개념의 이론적인 통합이나, 학습자의 자기조절학습능력 정도에 따른 성취도, 만족도 연구에 머물러, 실제 자기조절학습 촉진전략 사용에 따른 학습 효과를 실증적으로 검증한 사례는 미비한 실정으로, 학습자의 자기조절능력 향상을 위한 지침으로 활용하기에 부족하다. 또한 자기조절학습 촉진전략의 대부분은 면대면 수업 환경에 초점을 맞추어 연구되었기 때문에 e-Learning 환경에서 적용할 수 있는 전략을 마련하는 것은 e-Learning의 학습 효과를 높이는 데 기여할 것이다. 이에 본 연구는 e-Learning에 활용될 수 있는 자기조절학습 촉진전략을 개발하여 실제로 적용해 봄으로써, 자기조절학습능력의 변화와 성취도의 관계를 규명하고 자기조절학습 촉진전략의 효과를 검증하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 다루어진 연구 문제는 다음과 같다. 1. e-Learning 프로젝트 수행에 적용된 자기조절학습 촉진전략은 학습자의 자기조절학습능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 자기조절학습 촉진전략을 제공한 자기조절학습 영역에서, 학습자의 자기조절학습능력은 어떠한 변화를 보이는가? 1-2. 자기조절학습 촉진전략을 제공하지 않은 자기조절학습 영역에서, 학습자의 자기조절학습능력은 어떠한 변화를 보이는가? 1-3. 자기조절학습 촉진전략을 제공한 후, 학습자의 자기조절학습능력 전반에 어떠한 변화가 있는가? 2. 자기조절학습 촉진전략을 제공받은 후, 학습자의 자기조절학습능력과 성취도는 어떠한 관계를 보이는가? 2-1. 자기조절학습 촉진전략을 제공받은 후, 학습자의 자기조절학습능력과 내용암기능력은 어떠한 관계를 보이는가? 2-2. 자기조절학습 촉진전략을 제공받은 후, 학습자의 자기조절학습능력과 과제수행능력은 어떠한 관계를 보이는가? 2-3. 자기조절학습 촉진전략을 제공받은 후, 학습자의 자기조절학습능력과 전체 성취도는 어떠한 관계를 보이는가? 3. 자기조절학습 촉진전략을 제공한 후, 학습자의 자기조절학습능력 변화 유형에 따른 성취도의 차이는 어떠한가? 3-1. 자기조절학습 촉진전략을 제공한 후, 학습자의 자기조절학습능력 변화유형에 따른 내용암기능력의 차이는 어떠한가? 3-2. 자기조절학습 촉진전략을 제공한 후, 학습자의 자기조절학습능력 변화유형에 따른 과제수행능력의 차이는 어떠한가? 3-3. 자기조절학습 촉진전략을 적용한 후, 학습자의 자기조절학습능력 변화는 전체 성취도에 어떤 영향을 미치는가? 이와 같은 연구 문제를 고찰하기 위해, 본 연구에서는 E대학교 학부 과목을 수강하는 학생 50명을 대상으로 연구를 하였다. 연구에 사용된 전략은 Hofer, Yu, & Pintrich(1998)가 제시한 11가지 전략을 e-Learning에 적용할 수 있도록 개발한 후 타당도를 검증 받은 것이다. 실험에 들어가기 전 학습전략동기 검사(MSLQ)를 통해 연구 대상의 자기조절학습능력을 측정하였으며 총 6주에 걸쳐 e-Learning 학습 환경에서 ‘자기조절학습을 위한 방’이라는 팀프로젝트를 마련하여 자기조절학습 촉진전략을 제공하였다. 자기조절학습 촉진전략 제공에 따른 자기조절학습능력의 변화를 측정하기 위해서 실험 기간이 끝나는 6주째에 학습전략동기 검사(MSLQ)를 재실시 하였다. 본 연구의 연구 문제에 따른 연구 결과와 그에 대한 논의는 다음과 같다. 첫째, e-Learning에 적용된 자기조절학습 촉진전략 제공 후, 연구 대상 집단의 자기조절학습능력은 자기조절학습 촉진전략이 제공된 영역(t= -3.67, df=49, p< .05), 제공되지 않은 영역(t= -4.54, df=49, p< .05), 전체 자기조절학습영역(t= -4.60, df=49, p< .05) 모두에 있어 전략 제공 전에 비해 유의미하게 향상되었다. 이는 본 연구에서 제공한 자기조절학습 촉진전략이 연구 대상 집단의 자기조절학습능력의 향상에 긍정적인 영향을 끼쳤음을 의미하며, 자기조절학습 촉진전략은 촉진전략을 제공하지 않은 자기조절학습의 영역에도 영향을 주어, 전체 자기조절학습능력의 향상을 가져왔다고 분석할 수 있다. 둘째, e-Learning에 자기조절학습 촉진전략을 습득한 학습자의 자기조절학습능력과 성취도의 관계를 분석해본 결과, 내용암기능력에 대한 성취도(r=.315, p< .05) 및 전체 성취도(r=.338, p< .05)에 있어서 유의미한 상관관계를 보였으나, 과제수행능력에 대한 성취도(r=.26)는 유의도 수준 .05에서 유의미한 상관관계를 보이지 않았다. 셋째, 자기조절학습 촉진전략의 제공 후, 자기조절학습능력이 향상된 집단(32명)과 저하된 집단(18명)의 성취도 차이를 분석한 결과, 두 집단간의 차이는 유의도 수준 .05에서 내용암기능력에 대한 성취도(t= .68, df=47.43), 과제수행능력에 대한 성취도(t= -.25, df=48), 전체 성취도(t= -.22, df=47.98) 있어 모두 유의미하지 않았다. 한편, 과제수행능력에 대한 성취도에서 자기조절학습능력이 향상된 집단의 평균(39.72)은 저하된 집단의 평균(39.50)보다 높았으나, 내용암기능력에 대한 성취도의 경우 자기조절학습능력이 향상된 집단의 평균(15.28)이 저하된 집단의 평균(15.78)보다 낮은 것을 볼 수 있다. 결과적으로, 내용암기능력에 대한 성취도와 과제수행능력에 대한 성취도를 합한 전체 성취도에 있어서도 자기조절학습능력이 향상된 집단의 평균(55.00)은 저하된 집단의 평균(55.28)보다 조금 낮은 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 후속 연구를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 앞으로 보다 발전된 자기조절학습 촉진전략을 마련하기 위해서는, 다양한 환경에서 자기조절학습능력 향상 결과에 대한 실증적인 자료가 충분히 수집되어야 할 것이다. 둘째, 본 연구에서 자기조절학습능력과 성취도의 관계를 분석한 결과, 연구 대상 집단 전체를 대상으로 할 경우 자기조절학습능력과 내용암기능력에 대한 성취도, 전체 성취도는 유의미한 상관관계를 보였으나, 반면 자기조절학습능력 향상 집단과 저하 집단으로 나누어 성취도 차이를 분석했을 때 내용암기능력에 대한 성취도 및 전체 성취도에 있어 오히려 자기조절학습능력이 저하된 집단의 평균이 다소 높은 것으로 나타났다. 이러한 두 결과는 서로 모순된 결과라 볼 수 있으며, 향후 자기조절학습능력과 내용암기능력, 과제수행능력과의 관계에 대한 심도 있는 연구가 요망된다. 셋째, 자기조절학습능력은 다양한 영역으로 구성되어 있는 만큼 한 개인의 자기조절학습능력이라도 각 영역에 따라 높고 낮음이 다르게 나타난다. 따라서 자기조절학습능력의 전반적인 향상을 도모함과 동시에 특히 낮은 영역들을 중점적으로 향상시킬 수 있도록 각 영역 별 촉진전략을 개발하고 검증하는 연구가 요구된다. 넷째, 자기조절학습 촉진전략을 교수자가 제공해주는 환경에서 학습자의 성취도는, 단순히 교수자에 의해 이끌려진 결과일 수 있으며(Butler, 1998), 자기조절학습 촉진전략의 효과를 보다 정확하게 검증하기 위해서는 전략 제공 후 충분한 기간에 걸쳐 학습자들의 학습 활동, 특히 전략의 전이여부에 대한 연구를 지속해야 할 것이다.;Rapid technological development, specifically the emergence and spread of the Internet, has triggered transformation into information-based society. In particular, recently the world is witnessing across-the-board change of societal and economic structure spearheaded by the Internet technology. e-Business, e-Commerce and e-Learning are some of the examples. e-Leaning, which is a combination of the Internet technology and learning, is emerging as an ideal alternative to the past learning coupled with a change in educational paradigm including learner-centered learning, life-long learning and just-in-time learning. Under e-Learning environment, an active interaction is formed between student and his colleagues and experts. Furthermore a student finds necessary information and builds learning community with people who have same interest. As such e-Learning is all about student taking initiative and have self-directed learning. In summary, e-Learning requires ability to self-regulated learning that enables student to effectively monitor learning process designed for meaningful learning objectives since many learning related components including learning time, learning space and learning period are of student's choice. Of course, ability to self-regulated learning is something that an adult must have but most of adult learners in reality encounter difficulties in regulating and managing their own learning and freely participating in learning activities. Such lack of self-regulating learning ability stems from the fact that, unlike other learning abilities, it is not that is learned and developed naturally but with instruction and training. In that respect, endowing student with the strategy to improve self-regulated learning ability so that he can have a chance to learn it will be of great help. Most of the study on self-regulated learning until now is confined to theoretical integration of self-regulated learning concept, and on achievement and satisfaction of student according to his self-regulated learning ability. As a result, cases that have tested learning effect based on the strategy to foster self-regulated learning ability in practice are limited, thus makes it difficult to be used as a guideline to improve such ability. To complicate matters, majority of self-regulated learning improvement strategy is centered on face-to-face learning. Drawing up a strategy to be applied to e-Learning environment, therefore, will contribute to raising e-Learning effect. This study is aimed at checking effect of self-regulated learning improvement strategy by identifying the relationship between change of self-regulated learning ability and achievement with the development and implementation of strategy for e-Learning built on existing study on self-regulated learning improvement strategy. These following issues will be addressed : 1. What effect will application of self-regulated learning strategy have on student's self-regulated learning ability? 1-1. For the area that provided self-regulated learning strategy among the elements of self-regulated learning, what change is discovered in student's self-regulated learning ability? 1-2. For the area that doesn't provide self-regulated learning strategy among the elements of self-regulated learning, what change is discovered in student's self-regulated learning ability? 1-3. What effects do self-regulated learning strategy on overall student's self-regulated learning ability? 2. What is the relationship between self-regulated learning ability and achievement of the student who acquired self-regulated learning improvement strategy in performing e-Learning project? 2-1. What is the relationship between self-regulated learning ability and memory ability of the student who acquired self-regulated learning improvement strategy? 2-2. What is the relationship between self-regulated learning ability and task performance of the student who acquired self-regulated learning improvement? 2-3. What is the relationship between self-regulated learning ability and overall achievement of the student who acquired self-regulated learning strategy? 3. How does a change in student's self-regulated learning ability affect achievement after applying self-regulated learning strategy? 3-1. How does a change in student's self-regulated learning ability affect memory ability after applying self-regulated learning strategy? 3-2. How does a change in student's self-regulated learning ability affect student's task performance after applying self-regulated learning strategy? 3-3. How does a change in student's self-regulated learning ability affect overall achievement after applying self-regulated learning strategy? With the objective of addressing these questions, this study is conducted on 50 E University students taking the course. The strategy adopted for this study is 11 strategies by Hofer, Yu, & Pintrich(1998) which is developed to be applied to e-Learning and tested for its validity. Before beginning the experiment, self-regulated learning ability of the students under review is measured with MSLQ and was supplied with self-regulated learning improvement strategy by initiating 6-week team project under e-Learning environment named "class for self-regulated learning". In order to measure a change in self-regulated learning ability with self-regulated learning improvement strategy, the students are place under MSLQ again after 6 weeks of the experiment. The results of this study were summarized as follows: First, significant difference is identified in the students' self-regulated learning ability after applying self-regulated learning improvement strategy on e-Learning on all areas ranging from the area with self-regulated learning improvement strategy(t= -3.67, df=49, p< .05), area without such strategy(t= -4.54, df=49, p< .05) to overall self-regulated learning area. This difference means that positive result is derived from application of self-regulated learning strategy on self-regulated learning ability of the students who are part of this study. Plus, overall self-regulated learning ability has improved as self-regulated learning improvement strategy also spurred positive development in self-regulated learning area without such strategy. Second, in analyzing the relationship between self-regulated learning ability and achievement of the student who acquired self-regulated learning improvement strategy and e-Learning, significance relationship is witnessed in achievement on memory ability (r=.315, p< .05) and overall achievement (r=.338, p< .05), but not for achievement in task performance(r=.26). Third and lastly, in analyzing the different achievement of the group with improved self-regulated learning ability and the group without any such improvement after supplied with self-regulated learning improvement strategy the difference between the two groups is insignificant in all aspects - achievement in memory ability(t= .68, df=47.43), achievement in task performance(t=-.25, df=48), overall achievement(t=-.22, df=47.98). As for achievement in task performance, an average of the group with improved self-regulated learning ability(39.72) is higher than that of the group with no improvement(39.50), but an average of the group with the improvement(15.28) is lower than that of the group with no improvement(15.78) with regard to achievement in memory ability. In all, overall achievement average, which is a combination of averages for achievement in memory ability and task performance, of the group with improved self-regulated learning ability(55.00) is lower than that of the group of no improvement(55.28). With these outcomes in mind, the following is suggested for further study. First, enough materials should be gathered on the improvement in self-regulated learning ability that have been tested under various environments so as to have much advanced self-regulated learning improvement strategy in the future. Second, an analysis of the relationship between self-regulated learning ability and achievement shows significant relationship for performance and overall performance in self-regulated learning ability and memory ability if it is for the whole students under review. However, a contradictory result is found when achievement is analyzed between the group with improved self-regulated learning ability and the group without such ability. An average of the group with improved self-regulated ability in terms of achievement in memory ability and overall achievement is lower than that of the group without that ability. As such, extensive study is necessary to shed lights on the relationship of self-regulated learning ability, memory ability and ability for task performance. Thirdly, since various areas make up self-regulated learning ability, an individual's self-regulated learning ability differs by various areas. As a consequence, a study to develop and check improvement strategy by area designed to raise overall self-regulated learning ability and improve the areas with lesser achievement at the same time is in order. Lastly, student's achievement under the environment in which instructor provides the student with self-regulated learning improvement strategy may only be the result induced by the instructor. Therefore, to be able to accurately test and prove the effectiveness of self-regulated learning improvement strategy a continuous study should be carried out for an extensive period after giving the students the strategy on student's learning activities focused on the transfer of strategies in particular.
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