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공무원 교육훈련 개선 과정에 나타난 문제점 분석

Title
공무원 교육훈련 개선 과정에 나타난 문제점 분석
Other Titles
Problem Analysis on the Improvement of Education and Training Program for Public Officials : Focused on the Participants' Perception
Authors
김주리
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
황규호
Abstract
본 연구의 목적은 공무원 교육훈련 개선 실제 사례에 대한 분석을 통해 개선 과정에서 나타나는 문제점과 원인을 확인함으로써 공무원 교육훈련 개선을 지원하는 데 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 공무원 교육훈련 개선의 계획단계에서 나타난 어려움은 무엇인가? 둘째, 공무원 교육훈련 개선의 실행단계에서 나타난 어려움은 무엇인가? 셋째, 공무원 교육훈련 개선 과정에서의 어려움을 유발하는 요인은 무엇인가? 이러한 연구 문제를 분석하고자 교육훈련 개선을 실천한 K공무원 교육기관의 교육훈련 개선 과정을 사례연구 방법으로 연구하였다. 연구 참여자들은 내부 직원 6명과 외부 교육전문 컨설턴트 3명으로 구성하였다. 참여관찰과 면담을 통해 수집된 자료와 모든 문헌 자료들은 연구 문제를 중심으로 분석하였다. 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 공무원 교육훈련 개선의 계획 단계에서는 교육훈련 개선을 위한 공동의 비전과 목표를 공유하고 전파하지 못함으로써 개선의 우선순위를 파악하고 이를 지원하는 데 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 또한, 갈등상황을 중재 또는 추진력을 가지고 계획 단계를 이끌어 가는 핵심리더의 역할 부재로 어려움을 겪게 되었다. 참여자들은 계획 단계에서 가장 중요한 과정은 현황 분석 단계라고 인식하였는데, 인사과와의 협의를 통해 필요한 자료를 공개하는 것에 대해 어려움이 있었고, 교육과정 자료의 DB구축이 활성화되어 있지 않고, 비용과 시간투자의 한계로 인해 워크숍 진행과 같은 필수적인 과정을 생략하게 되는 것이 계획단계의 진행을 원활하게 하지 못하는 것으로 나타났다. 둘째, 많은 선행연구들에서 제안하고 있는 공무원 교육훈련의 개선방안들을 실행하는 단계에서도 어려움을 겪는 것으로 나타났는데, 교육과 인사제도 연계 실천의 어려움, 역량중심 교육과정 적용의 어려움, 교육과정의 단계별 연계성 실행의 어려움, 교육훈련 개선 실행을 위한 지원부서의 부재로 인한 어려움 등이 발생하는 것으로 나타났다. 선행연구들에서도 밝혀졌듯이 이론적으로는 교육과 인사제도를 연계하는 것의 필요성은 인식하고 있으나, 제도적으로나 조직문화적으로 변화를 수용하기보다 손실로 여겨 실행하는 과정에서 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 또한, 바쁜 현업으로 인해 교육을 단계적으로 받을 수 있는 기회가 부족한 점과 입부 경로의 특수성을 고려해야 하기 때문에 신임직원 교육에 투자하는 비중이 높아짐으로써 이로 인해 교육과정의 단계별 연계성을 실행하는데 어려움이 있었다. 역량중심 교육과정을 실행하는 데 있어서도 역량을 진단하고 교육훈련의 평가결과를 조직성과에 적용하는 것에 대해 필요성은 인식하고 있으나, 실행에 있어서는 공무원 조직의 특성에 맞지 않는다고 여기는 부정적인 인식이 나타나 어려움을 겪게 되었다. 셋째, 공무원 교육훈련 개선과정의 어려움을 유발하는 요인은 크게 공무원 조직적 차원의 문제점과 교육훈련에 대한 인식차이로 분석되었다. 조직적 문제점은 경직된 상하체제로 인해 교육과 관련된 개선 방안들을 결정하는데 어려움을 겪으며, 교육전문인력 확충의 부족과 HRD시스템이 제도화되는 것이 미흡하였으며, 기관장의 잦은 교체로 인해 지속적인 추진력이 부족해지는 것으로 확인되었다. 공무원 조직에서는 장기적인 사업플랜보다는 당장의 주요현안들을 처리하는 업무의 특성과 갑작스런 인사발령, 순환근무 등의 이유로 교육을 통한 학습보다는 업무를 통한 학습을 강조하는 것으로 나타났다. 평소 교육의 중요성에 대한 인식부족으로 교육훈련을 개선하고자 하는 의지도 부족한 것으로 확인되었다. 교육을 의무화하는 것에 대해서는 제도적으로라도 교육과 업무를 분리시켜야 한다는 인식과 의무화를 실행하는 것은 어렵다는 인식의 차이가 나타났으며, 교육에 참여하기 어려운 직원들을 위해 교육과정 이외의 방법으로 교육활동을 지원하는 것을 해결방안으로 제시하게 되었다. 공무원 교육훈련 개선과정에서 발생하는 문제점과 원인을 분석한 연구결과를 통해 다음과 같이 제언 한다. 첫째, 교육훈련을 개선하는데 있어서는 제도적, 운영적 방안들이 실행되어야 하지만, 이러한 변화를 위해서는 인식의 변화가 선행되어야한다. 인식 차이로 인해 발생할 수 있는 교육훈련 개선의 지체 현상을 이해하고 대응할 수 있어야한다. 둘째, 전문적으로 책임감을 가지고 교육훈련 개선을 실행할 수 있는 교육 전문 인력과 전담 부서를 마련하여, 교육부서 직원들의 순환근무와 기관장의 교체로 인해 나타나는 추진력 부족의 문제점을 해결할 수 있어야한다. 셋째. 공무원 조직의 존재성, 이념 차이, 업무의 특성을 파악하여, 오래된 관행으로 익숙해진 조직 구성원들의 변화를 거부하는 마인드 개선을 위한 노력이 필요하다. 더불어, 교육훈련 개선방안을 실행하기 위해 제도적, 법적 변화를 적용하였을 때, 조직에 미치는 영향과 효과에 대해 다양한 공무원 교육기관을 대상으로 하는 연구도 후속과제로 진행되어야 한다.;The purpose of this study is focused on supporting the improvement of educational training of government employees by observing the process and the content of the improvement and the affecting causes in the action through analyzing the case study of improvement on the education of government employees. The research questions set up for achieving such a goal as follows. First, what were the difficulties during the improvement of planning process for government employees? Second, what kinds of issue were raised up during the actual execution of education training of government employees? Third, what were the causes to bring up the major problem during the improvement process of government employees? This study has been participated in analyzing the result of the following observation by case study method about K public officials education and training institutions, people who have been involved in the process of improvement of education and training for public officials. The participants were consisted of 6 people of internal employees and 3 people of professional education consultants. The study is analyzed by based on all the information and literature reference from observing participation and interview from participants. The result of study can be summarized as follows. First, the difficulties during the improvement of planning process for government employees were undergone the complicated situations in order to understand the order of priority and its support by failing to share and deliver the corporate vision and purpose for improving the educational training in an organizational way. Also, the role of main leader’s absence was came up as an issue in a way of mediating the dissension situations and leading the planning steps with the propulsive action. At first, the analyzing step of phenomenon were recognized as the most important process during the planning step, but there were some difficulties of sharing and publicizing the necessary references throughout the deliberation with the department of human resource, data base of educational process, which wasn’t activated dynamically, and due to the limitation of time and budget, there were some omissions of necessary process for this project such as a workshop. All these issues were interrupted in order to lead the process favorably. Second, the laborious situation also came up on the surface during the improvement process of government employee’s educational training, which was supported by many advanced researches. Mainly the problems were brought up in the situation of education and assignment to a position, executing liaison with the human resource system, applying educational process based on capability, executing division and the connection of the educational process, and an absence of supporting department for operating improvement practice of educational training. As proved in the advanced researches, theoretically, the participants always aware of necessity of connecting education, assignment to a position, and human resource system, but mostly they are having a problem because, the intuitional and organizational changes are considered as a part of loss. Also, due to the considerations of uniqueness in entering courses and lack of opportunity to receive the step by step educational process because of the engaged work, the investment in the education for new employees figure has been increasing. With the following issues, there were also difficulties in order to execute the educational process of progressive connection. There are significant thought on necessity of applying result of educational training process to an organizational outcome and diagnosing abilities in the executing educational process based on capability, but during the actual operation, there were some impasses due to the negative opinions because people considered the program as an inappropriate for government employee’s feature. Third, the causes to bring up the major issues during the improvement process of government employees were the problem of organization’s different perspective, and the perception gap of educational training. Not only the organizational problem is having difficulties, which is interrupted in making a decision of improvement plan relating to education due to the stiffness of upper and lower position system, but also the lack of expansion in educational professionals, systematization of HRD, and decreasing in consistent thrust due to the frequent replacement of leader. In the organization of government employees, they are more focused on learning knowledge through the on-site duties, not through the educational instruction because of the unexpected personnel appointment, rotation of work, and the work that has to deal with the immediate major pending problems than the business plan in the long term view. Thus, the wonted insufficiency understanding of the importance in the education caused also the same problem in the need of improvement educational training program. At the side of making an education as a requirement subject, there are some different opinions with the education and the office work have to be divided separately even as an institutionalized and its actual execution for making a requirement subject is difficult. Due to the following issue, the solution plan was presented at the surface as the opinion of creating the other programs besides educational process for one that is unavailable to participate in the learning opportunities. The subject can be summarized as a following by the analyzing the causes and difficult issues from improvement training of government employees. First, in order to improve the educational training, the institutional and the operational plans have to be executed, but to actualize the ideas in the system, the changes of awareness has to be the initial. Due to the different perspective towards the program, the education system has to be considered the retardation situation of educational training and the solution always has to be prepared. Second, the exclusive prepared department with the professionals in the education training program for improvement has to be arranged in order to solve the problem of insufficiency thrust from frequent replacement of leader and the circulation work of employees in the department of education. Third, the effort is necessary to improve the mind and idea from the organization’s accustomed routine and rejection on the changes of system with the understanding of the feature of office duties, the disagreement in ideology, and the absence of government employees. In addition, in order to execute the improvement plan with applying the legalistic and institutional changes to the system, the experimentation based on the variety organization of the government employees with the influence and effectives on the organization has to be considered as a following assignment.
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