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백화점 문화센터 평생교육프로그램 참여자의 만족도 및 요구분석

Title
백화점 문화센터 평생교육프로그램 참여자의 만족도 및 요구분석
Other Titles
The Satisfaction and Needs Analysis of Participants in the Lifelong Education Program at A Department Store Cultural Center
Authors
이민승
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한유경
Abstract
본 연구의 목적은 백화점 문화센터가 전문성과 차별성을 가진 진정한 평생교육기관으로서 자리매김 할 수 있는 발전적인 운영 방안을 제시하는데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 백화점 문화센터 평생교육프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 만족도와 교육요구를 조사하고 이를 분석하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 백화점 문화센터 평생교육프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 특성과 실태는 어떠한가? 둘째, 백화점 문화센터 평생교육프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 교육 만족도와 그에 따른 교육결과 만족도는 어떠한가? 셋째, 백화점 문화센터 평생교육프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 교육요구 내용은 무엇인가? 이와 같은 연구문제에 따라 S문화센터 수도권 지역 6개점에서 진행되고 있는 공예, 노래, 서화, 외국어, 요리 등 총 5개 강좌군에 수강중인 성인학습자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 배포된 설문지 550부 중 444부를 활용하였으며, 수집된 자료는 SPSS(for windows ver. 17.0) 통계분석 프로그램을 사용하였다. 연구문제에 따라 빈도분석, 교차분석(χ2-test), 분산분석, 상관계수분석을 실시하였고, 유의수준 0.05 수준에서 가설검증을 하였다. 이상의 연구 과정을 통하여 분석된 결과를 요약·정리하면 다음과 같다. 첫째, 학습자들이 다양한 평생교육기관 중 백화점 문화센터를 선택하게 된 주된 요인으로 강사인지도와 편리한 교통을 선택하였다. 강좌별로 공예강좌 수강생은 차별화된 프로그램, 요리강좌 수강생은 저렴한 수강료에 가장 많은 응답을 하였다. 또한 응답자의 절반 이상이 자발적인 참여로 백화점 문화센터에 수강하고 있었다. 요리강좌 수강생과 연령이 높아질수록 주변인의 권유가 높게 나타났으며, 연령이 낮을수록 이메일 또는 인터넷 홈페이지를 통해 백화점 문화센터를 수강하는 것으로 나타났다. 학습자들은 대부분 오전 시간대와 실습 및 현장교육 형태의 강의에 참여하고 있는 것으로 나타났다. 또한 참여하고 있는 프로그램은 강좌별로 평균 25명, 주1회 수업, 1회당 평균 87분, 수강료는 16만원 수준으로 운영되고 있었다. 둘째, 평생교육프로그램 참여자들은 강사, 교육내용, 학습자 지원 서비스, 교육시설 및 환경, 교육결과에 전반적으로 만족하는 것으로 나타났다. 특히 ‘교육 내용’에 대한 만족도가 가장 높게 나타났으며, ‘교육시설 및 환경’에 대한 만족도는 상대적으로 낮게 나타났다. 만족도 각 하위변인별 집단 간의 차이를 알아보기 위해 분산분석을 실시한 결과, 강사 만족도는 공예강좌 수강생과 40대, 월소득 500만원 이상의 집단에서 높게 나타났다. 교육내용 만족도는 요리강좌 수강생, 20대, 대학교졸 이상의 고학력자 집단과 전문직의 만족도가 높게 나타났다. 학습자 지원 서비스 만족도와 교육시설 및 환경 만족도, 교육결과 만족도에서는 대체로 50대 이상 주부들의 만족도가 상대적으로 낮게 나타났다. 셋째, 평생교육프로그램 참여자들은 참여하기 가장 편한 시간대로 오전 시간대를 대부분 선호하였고, 행정사무직과 연령이 낮아질수록 저녁 시간대를 선호하는 것으로 나타났다. 희망하는 강의 방식으로는 절반 이상이 실습 및 현장교육 방식을 선택하였으나, 강남점의 경우는 토론식 수업을 더 선호하는 것으로 분석되었다. 적정 수강인원, 적정 수강회수, 적정 회당시간, 적정 수강료에 대한 요구조사 결과, 현재 운영수준과 비교하여 수강인원과 수강료는 낮아지기를 희망하였고, 수강회수와 회당시간은 늘어나기를 희망하는 것으로 나타났다. 더욱 강화되기를 희망하는 강의에 대한 조사 결과 인문학/아트/교양 프로그램, 서화/공예/취미 프로그램, 뷰티/건강/피트니스 순으로 응답률이 높게 나타났다. 특히, 40대와 50대 이상, 월수입이 높아질수록 인문학/아트/교양 프로그램 강화를 희망하는 것으로 나타났다. 학습자의 절반 이상이 프로그램의 질적 향상을 위해 지속적이고 체계적인 프로그램이 필요하다는 응답을 보였으며, 백화점 문화센터가 가장 시급히 보완해야 할 문제점으로는 시설과 설비에 대한 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to suggest a developmental managing plan for a department store cultural center to be recognized as an authentic lifelong educational institute with professionalism and differentiation. To achieve this purpose, the satisfaction and educational needs of learners in the lifelong educational program were investigated and analyzed. And the research questions were posed as follows: First, what are the characteristics and actual conditions of learners who participate in the programs provided by a cultural center? Second, what are their satisfaction in education and the following outcome? Third, what are their requirements in educational contents? To answer these questions, five courses (crafts, songs, paintings and writings, foreign languages, and cooking) were selected, which were offered at six cultural centers of the S department store located in the capital area. A survey was conducted, targeting the adult learners who took any of those courses. Of the 550 questionnaires distributed, 444 ones were used for statistical analysis through SPSS program. Depending on a given question, frequency analysis, χ2-test, variance analysis, or correlation-coefficient analysis was implemented, and the hypotheses were verified at the level of 0.05 for significance. The findings are summarized as follows: First and foremost, it was shown that the learners nominated instructor awareness and convenient transportation as the main factor to choose a department store cultural center among various lifelong educational institutes. And of the five courses offered, learners in the crafts course favored the differentiated program and those in the cooking course did the moderate tuition fee. For the channel of taking a course, more than half of the learners voluntarily participated in the program at the given cultural center. In particular, it was shown that learners in the cooking course and aged learners were influenced by their acquaintances’ recommendations, and young learners referred to e-mails or online homepages to take the give course at the center. It was also shown that most learners favored morning courses, practical training and field study for the method of instruction. The offered programs were managed with 25 learners on average for class size, one-time class per week, 87 minutes on average per class, and the tuition fee was around 160,000 Won including the material cost. Second, it was shown that the learners in the programs were mostly satisfied with their instructors, educational content, learner support service, educational facilities and environments, and their educational outcome. Among those, the satisfaction with their educational content was the highest, and that with their educational facilities and environments was relatively low. As the result of implementing variance analysis to know the differences of satisfaction between the low-rank groups, it was shown that (1) the satisfaction with their instructors was high between learners in the crafts course, those in their forties, and those with monthly income more than 5,000,000 Won; (2) the satisfaction with their educational content was high between learners in the cooking course, those in their twenties, those with an advanced academic background above college level, and those with a professional job; (3) the satisfaction with their learner support service, educational facilities and environments, and with their educational outcome was relatively low mostly between the housewives in their fifties or more. Third, it was shown that most of the learners favored morning courses as the most convenient ones to take, while the administrative office workers and young learners did evening courses. More than half of those learners selected practical training and field study for their likeable teaching method, however, in case of at the Gangnam center, the learners favored seminars more. As the result of need investigation on the optimal number of registering people, the optimal number of taking the course, the optimal time of one class, and the optimal amount of tuition fee, it was shown that the learners wanted the number of registering people and the amount of tuition fee to be lower, while they did the number of taking the course and the time of one class to be increasing. Also, as the result of investigation on the courses needed to be reinforced, it was shown that humanities/art/educational programs, paintings and writings/crafts/hobbies and leisures program, and beauty/health/fitness were ranked high in their order. In particular, the learners in their forties or fifties, and those with higher monthly income wanted to reinforce humanities/art/educational programs. Also, it was shown as the highest answer ratio that a continuing and systematic program is needed to improve the quality of lifelong education program at a department store cultural center. And defects with the facilities and the equipments were shown to be compensated most urgently by the cultural center.
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