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수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학성취도, 수학적 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향

Title
수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학성취도, 수학적 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Mathematical Activity using Math Fairy Tales on Achievement,Problem-solving,and Attitude in Mathematics of Young Children with Developmental Delay
Authors
김은윤
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 특수교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박현숙
Abstract
수학은 모든 학문의 기초가 되며, 실제적인 문제를 해결하는 중요한 수단임에도 불구하고 학령기의 수학교육을 통해 이루어진다는 고정관념으로 인해 언어발달에 비해 관심을 받지 못하였다. 그러나 많은 연구들에서 영아기부터 수학적 지식이 발달하기 시작하며, 학령기 수학 학습이 시작되기 이전에 비형식적으로 수학적 사고를 하고 이 시기에 학습한 수학적 개념들은 더 복잡한 수학개념을 이해하는데 밑거름이 된다고 밝혀오고 있다. 또한 과거 반복 연습하는 기능 위주의 수학수업에서 벗어나 일상생활에서 수학을 이해하고 수학적 기술을 사용하며 수학에 대한 긍정적인 태도를 형성하는 것으로 수학교육의 목표가 변화하면서, 유아에게 흥미를 유발하고 지속시키면서 수학적 지식을 습득하고 수학적 태도를 향상시킬 수 있는 수학교육방법의 필요성이 지적되고 있다. 수학동화를 활용한 수학활동은 실제생활의 맥락과 분리되지 않고 보다 구체적으로 의미 있는 학습을 가능하게 하며, 유아들이 교실에서 배운 수학과 실제 자신의 삶과 수학을 연결시킬 수 있도록 도움을 줄 수 있는 교수-학습방법이 될 것으로 보고되었다. 따라서 본 연구에서는 수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학성취도, 수학적 문제해결력 및 수학적 태도에 미치는 영향을 검증해 보고자 하였다. 이 목적을 위하여, 본 연구에서는 서울특별시 소재 A 어린이병원 내의 발달장애센터에 내원하고 있는 만 5세 발달지체유아 20명을 연구대상으로 선정하였고, 짝 맞추기 과정을 통하여 실험집단과 통제집단에 10명씩 배치하였다. 실험절차는 수학성취도, 수학적 문제해결력, 수학적 태도에 관한 사전검사, 실험처치, 사후검사, 유지검사 순으로 이루어졌으며, 실험집단에게는 수학동화를 활용한 수학활동을 실시하였고, 통제집단에게는 수학동화를 사용하지 않은 수학활동을 실시하였다. 본 실험처치는 1주일에 2-3회기씩 총 24회기에 걸쳐 한 회기 당 30분씩 이루어졌다. 수집된 자료 분석은 각 집단의 사전검사 점수와 사후검사 점수 차의 집단 간 차에 대해 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학성취도에 미치는 효과를 검토한 결과, 수학동화를 활용한 수학활동에 참여한 실험집단의 수학성취도가 수학동화를 활용하지 않은 통제집단보다 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 따라서 수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학성취도 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 둘째, 수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학적 문제해결력에 미치는 효과를 검토한 결과, 수학동화를 활용한 수학활동에 참여한 실험집단의 수학적 문제해결력이 수학동화를 활용하지 않은 통제집단보다 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 따라서 수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학적 문제해결력 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 셋째, 수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학적 태도에 미치는 효과를 검토한 결과, 수학동화를 활용한 수학활동에 참여한 실험집단의 수학적 태도가 수학동화를 활용하지 않은 통제집단보다 유의하게 향상된 것으로 나타났다. 따라서 수학동화를 활용한 수학활동이 발달지체유아의 수학적 태도 향상에 효과적임을 알 수 있었다. 넷째, 수학동화를 활용하여 수학활동을 실시한 실험집단의 수학성취도, 수학적 문제해결력 및 수학적 태도가 교수 종료 후에도 유지되는지를 검토한 결과, 수학동화를 활용한 수학활동에 참여한 실험집단의 향상된 수학성취도, 수학적 문제해결력 및 수학적 태도가 실험이 종료된 지 4주 후에도 유지되고 있는 것으로 나타났다. 위의 결과를 종합해 보면, 수학동화를 활용하여 수학활동을 실시한 실험집단이 수학동화를 활용하지 않고 수학활동만을 실시한 통제집단보다 만 5세 발달지체유아들의 수학성취도, 수학적 문제해결력 및 수학적 태도를 향상시키는데 더 효과적이었음을 알 수 있다. 수학적 개념 및 상황이 포함된 이야기를 활용한 수학활동과 같은 교수방법은 실제 생활의 맥락과 분리되지 않고 수학개념을 학습하고 실제 자신이 삶과 수학을 연결시킬 수 있도록 하여, 수학성취도와 수학적 문제해결력을 향상시키고, 긍정적인 수학적 태도를 형성시켜준 것이라 할 수 있다. 이러한 결과는 유아수학교육 시, 맥락과 분리되지 않은 상황을 활용하여 수학활동을 실시해야 함을 시사한다. 따라서 유아교육 현장에서 발달지체유아들의 수학성취도, 수학적 문제해결력을 향상시키고 긍정적인 수학적 태도를 형성하기 위해서 수학동화를 활용한 수학활동을 적용해 볼 수 있을 것이다. 이를 효과적으로 사용하기 위해서는 아동의 흥미와 발달수준에 적합한 수학동화를 선정하고, 교육과정 및 수학동화의 내용을 분석하여 관련된 수학개념을 학습하고 활용할 수 있는 다양한 사후활동을 준비하여, 유아들이 단순히 이야기를 듣는 수업이 아닌 수학의 가치를 느끼고 활용할 수 있도록 구체적이고 체계적인 지도가 이루어질 수 있게 다양한 유형의 수학활동이 제공되어야 할 것이다.;New teaching methods are required for kindergarteners to acquire positive experiences in learning mathematics. The goals of learning mathematics have changed into using mathematical skills as one of convenient tools suited to our everyday life and, fundamentally, enjoying learning mathematics. The shift of focus is then necessary in order to meet the new demands in the field of education. This study argues that using fairy tales about math for mathematical activities enables both teachers and children to communicate well in more concrete and meaningful ways. It also helps kindergarteners understand the connection between the mathematical knowledge they acquire in the classroom and their actual lives outside it. In particular, this study focuses on investigating the effects of fairy tales about math in teaching mathematics to young children with developmental delay as regards to their academic achievement, problem-solving and overall attitude or experience in learning. The experimental procedure is composed of a pre-test, experimental treatment, post-test, and maintenance-test with 24, 30-minute mathematics sessions. Specifically, the participants of the study are 20 young children with developmental delay. The 20 students are divided into an experimental group (n=10) and a control group (n=10). The experimental group received math lessons using fairy tales about math whereas the control group received math lessons without the fairy tales. The collected data has been analyzed by the t-test to verify the differences between the two groups. The results of this study can be summarized as follows: First, the learning group with fairy tales about math showed a significant improvement as compared to the achievement of the group without the fairy tales at the .01 significance level. This result exhibits that the math program conducted with fairy tales is far more effective as to the academic achievement of young children with developmental delay. Second, the group of children taught with fairy tales about math showed a significant improvement as compared to the children in the math program without the fairy tales in terms of the ability in problem-solving at the .01 significance level. This result shows that the math program which incorporates fairy tales is an effective way for the improvement of problem-solving of young children with developmental delay. Third, the students of math taught with fairy tales about math showed a significant change than the children without the fairy tales in their attitudes toward mathematics at the .01 significance level. This data exhibits that the math program using fairy tales is an effective teaching method to encourage young children with developmental delay to have a positive attitude toward mathematics. Fourth, as a result of a thorough inspection of post-test results and maintenance-test results of the experimental group who participated in mathematical activities based on fairy tales, the children’s academic achievement, their ability of mathematical problem-solving, and attitudes did not show a meaningful difference at the .05 significance level. This result suggests that the experimental groups’ improved academic achievement, improved ability of mathematical problem-solving, and improved academic attitudes were maintained after 4 weeks from the test. The results of this study imply that the math program with fairy tales is more effective than the math program without them. To summarize, the education with fairy tales about math can be adopted as an effective method to improve the academic achievement and the ability of problem-solving, and acquire positive attitudes toward mathematics for young children with developmental delay in their early childhood. More work should be done to develop such activities and the effective education of mathematics in general.
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