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유치원 독립편성 전일반에서의 일상생활 지도를 통한 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향

Title
유치원 독립편성 전일반에서의 일상생활 지도를 통한 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Character Education through Routine Daily-life Guidance in a Full Time Kindergarten Class on Children's Prosocial Behavior
Authors
김진수
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 실행연구를 통해 유치원 독립편성 전일반에서의 일상생활 지도를 통한 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 유아의 친사회적 행동을 증진시키기 위한 인성교육 방법의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 독립편성 전일반에서의 일상생활 지도를 통한 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 유치원 독립편성 전일반에서의 일상생활 지도를 통한 세 가지 유형의 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 가. 일상생활에서의 개별적인 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 나. 교사 주도 활동을 통한 일상생활에서의 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 다. 문제 상황을 통한 일상생활에서의 인성교육이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구는 실행연구를 통해 서울시에 위치한 대학부속유치원인 소망유치원의 독립편성 전일학급인 사랑반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 이 학급의 만 3·4·5세 24명의 유아 중 만 4·5세 유아 17명을 대상으로 하였다. 연구에서 사용된 도구는 교사가 평정하는 김영옥(2003)의 친사회적 행동검사 도구를 사용하였다. 연구를 위해 독립편성 전일반에서 이루어지고 있는 인성교육의 문제점을 인식하고 문제점에 따른 해결방안을 모색하였으며, 이를 토대로 유치원 독립편성 전일반에서의 일상생활 지도를 통한 인성교육 방법을 세 가지 유형으로 계획하여 2012년 9월 24일부터 10월 31일까지 5주 동안 오전·오후의 하루일과 운영 중에 지속적으로 실행하였다. 인성교육 방법의 세 가지 유형 중 일상생활에서의 개별적인 인성교육은 매일 지속적으로 실시하였으며, 교사 주도 활동을 통한 일상생활에서의 인성교육은 주 1∼2회로 계획하여 실행하였다. 그리고 세 번째 유형인 문제 상황을 통한 일상생활에서의 인성교육은 일상생활에서의 개별적인 인성교육을 실행함에 있어 문제 상황이나 딜레마 상황이 생길 때마다 개별 혹은 집단의 형태로 수시로 이루어졌다. 이에 따른 결과를 알아보고자 유아의 친사회적 행동의 사전점수와 사후점수 간의 평균을 산출하여 비교하였으며, 교사의 교수전략을 체크한 자료와 유아 관찰 자료, 교사 저널 등을 수집하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일상생활 지도를 통한 인성교육은 유치원 독립편성 전일반 유아의 친사회적 행동 증진에 긍정적인 영향을 미친다. 그 이유는 유치원 독립편성 전일반에서의 일상생활 지도를 통한 인성교육을 위해 배려, 존중, 협력, 나눔, 질서 등의 인성덕목을 선정하고 인성덕목의 가치를 실현하기 위한 교육을 하게 되는데, 이는 다른 사람들과 함께 어울리고 갈등을 극복하며 평화적으로 살아가기 위한 지도성, 도움주기, 의사소통, 주도적 배려, 접근 시도하기, 나누기, 감정이입 및 조절 등의 발달을 돕는 친사회적 행동과도 일치하기 때문이다. 둘째, 일상생활 지도를 통한 세 가지 유형의 인성교육 방법은 유치원 독립편성 전일반 유아의 친사회적 행동 증진에 긍정적인 영향을 미친다. 일상생활에서의 개별적인 인성교육만으로는 인성덕목의 가치를 인식하기에 어려움이 따르며, 교사 주도 활동을 통한 일상생활에서의 인성교육만으로 인성덕목에 대한 가치를 지속적으로 실천하는데 어려움이 따른다. 또한 문제 상황을 통한 일상생활에서의 인성교육은 앞의 두 가지 유형의 실행과정을 통해서 나타날 수 있는 인성교육 방법이므로 이 세 가지 유형의 인성교육 방법이 함께 실행됨에 따라 유아의 친사회적 행동 증진에 긍정적인 영향을 미쳤다고 볼 수 있다. 본 연구는 일상생활 지도를 통한 인성교육의 필요성을 제기하는 한편, 인성교육의 방향과 구체적인 지도 방법을 제시해 주었다는 데 의의를 지니는 연구이다. 본 연구가 현장의 교사들에게 효율적인 인성교육을 실천하는데 있어 도움이 될 수 있기를 기대한다.;The objective of this research is learning how character education through routine daily-life guidance in the all-day kindergarten class influences a preschooler's pro-social behavior along with providing preliminary reference to improve a child’s pro-social behavior. The following are the subjects for inquiry designed for the research objectives: 1. How does routine daily-life guidance through character education in the all-day class affect a child’s pro-social behavior? 2. What are the influences that the three types of character education through routine daily-life guidance exert upon a child’s pro-social behavior? 1) How does individual character education in everyday life influence a child’s pro-social behavior? 2) How does character education through teacher-driven activities influence a child’s pro-social behavior? 3) How does character education through problem situations influence a child’s pro-social behavior? This research is based on the action research done in the independently organized all-day class named the "Sarang Class" at Somang Kindergarten located in Seoul. The research subjects were seventeen 4 and 5 year-old ones of twenty 3-5 year-old children in the class. The tool implemented in the research was Kim Young-ok(2003)'s pro-social behavior test tool. For the sake of the research, I acknowledged the problems of the character education conducted in the all-day class and sought for solutions for them. I also planned three types of character education methods through routine daily-life guidance and consistently practiced them for 5 weeks in the morning and afternoon on the working days from September 24, 2012 to October 31 of the same year. Of the three types, character education through the individual method was implemented every day while character education through the teacher-driven one was designed to be used once or twice a week. Then, th third type, character education in daily life through problem situations was done in an individual or a group form whenever problem situations and dilemmas happened when the individual character education was being practiced. To study the result of the different types of character education, I compared the Children's averaged out pro-social behavior grades before and after the character education and analyzed teacher's instruction strategies, children observation data, an interview with the colleague teacher, teacher journals, etc. The following are the summarized outcomes of this research: Firstly, character education through routine daily-life guidance exerts positive influences on improvement of a preschooler's pro-social behavior. For such education, care, respect, cooperation, share and order are selected as human virtues, and education to realize the worth of the virtues is conducted, because they equal to pro-social behaviors such as leadership, helping others, communication, leading care, approaching others, sharing, empathy and controlling emotions that are required to get along with others, overcome conflicts and live peacefully. Secondly, three types of character education through routine daily-life guidance also exert positive influences on improvement of pro-social behavior of the preschooler who attends the all-day kindergarten class. With sole individual character education through routine daily-life guidance, the teacher could find it hard to guide the children to acknowledge human virtues and with only teacher-driven character education, she could have trouble leading her children to practice the value of the virtues continuously. Moreover, we can conclude that character education have fully exerted positive influences upon a child's pro-social behavior only when the three types of character education are done together as character education through problem situations can be conducted when the other two types of character education are practiced. This research accentuates the need of character education through routine daily-life guidance. On the other hand, it suggests the direction of character education should take, and specific instruction methods. I hope this research helps teachers in the field practice proper and practical character education to our children.
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