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5세 누리과정에 대한 공립 유치원 교사들의 관심도와 활용수준

Title
5세 누리과정에 대한 공립 유치원 교사들의 관심도와 활용수준
Other Titles
Public Kindergarten Teachers' Concerns and Use of the Five-Year Old Nuri Curriculum
Authors
현상원
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사의 관심도와 활용수준 및 장애요인을 알아보고 교사 관련 변인(경력, 학력, 담당학급 유형, 연수 이수 여부)에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아봄으로써 5세 누리과정에 대해 교사들이 보다 많은 관심을 가지고 활용할 수 있는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사들의 관심도는 어떠한가? 2. 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사들의 활용수준은 어떠한가? 3. 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사들의 관심도와 활용수준과의 관계는 어떠한가? 4. 5세 누리과정 활용에 대한 공립유치원 교사들의 장애요인 인식은 어떠한가? 본 연구에서는 경기도에 소재한 공립유치원 교사 중 만 5세를 담당하고 있는 담임교사 217명을 대상으로 5세 누리과정에 대한 관심도와 활용수준을 알아보기 위하여 설문지 조사를 실시하였다. 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사들의 관심도를 살펴보기 위하여 사용한 관심도 질문지는 Taxas대학의 교사교육연구센터(R&D Center for Teacher Education)에서 개발한 ‘관심도 질문지(The Stages of Concerns Questionaire)'로 우리나라에서 부성숙(1998), 지효정(2011)이 사용한 것을 5세 누리과정에 맞게 수정하여 사용하였다. 교사들의 활용수준과 장애요인을 살펴보기 위한 활용수준 측정 질문지는 Ontario의 Scarborough Board of Education 연구센터에서 Moore와 그의 동료들(1984)이 개발한 것으로 우리나라에서 부성숙(1998), 허유진(2010)이 사용한 것을 5세 누리과정에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위하여 빈도, 백분율, 평균, 표준편차, χ²검증, 일원변량분석(one way ANOVA), Scheff́́́é́́ 사후검증, 종속표본 t검증을 실시하였으며, 자료의 통계처리를 위해 SPSS(Statistical Package for Social Science) 18.0 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사들의 관심도는 0단계(무관심)에 속하는 교사가 가장 많으며, 1단계(정보적 관심), 2단계(개인적 관심), 3단계(운영적 관심)순으로 나타났다. 교사 개인 배경 변인에 따른 관심도를 살펴본 결과, 경력, 학력, 담당 학급 유형, 5세 누리과정 연수 이수 여부는 교사들의 관심도에 영향을 미치지 않는 변인으로 나타났다. 둘째, 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사의 전체적인 활용수준은 익숙한 수준으로 나타났으며 구성영역별로 살펴보면 방법 영역을 가장 잘 활용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 5세 누리과정(해설서 포함)보다 5세 누리과정 교사용 지도서(전 11권)를 더 많이 활용하고 있는 것으로 분석되었으며, 교사 개인 배경 변인 중 경력, 학력, 담당학급 유형은 활용수준에 의미 있는 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 5세 누리과정에 대한 공립유치원 교사들의 관심도와 전체적인 활용수준의 관계를 살펴본 결과 관심도에 따라 활용수준 점수가 높아지는 경향이 있으나 통계적으로 유의한 차이는 없었다. 5세 누리과정의 활용수준을 구성 영역별로 살펴보면 목표 영역과 내용 영역에서 교사들의 관심도에 따라 활용수준 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 타나났다. 넷째, 5세 누리과정을 활용하는데 있어 공립유치원 교사들의 장애요인을 살펴본 결과 대체적으로 보통 이상의 장애를 느끼고 있는 것으로 나타났으며, 교사 개인 배경 변인인 경력, 학력, 담당학급 유형, 5세 누리과정 연수 이수 여부에 따라서는 영향을 받지 않는 것으로 나타났다.;This study is intended to seek plans of how to make teachers use the five-year old Nuri curriculum with more interest, by examining public kindergarten teachers' concerns and use of the five-year old Nuri curriculum, barriers and differences, according to teacher-related variables(career, academic background, types of class they are in charge of, and completion of curriculum training). Specific research problems of this research are as follows. 1. How big is public kindergarten teachers' interest in the five-year Nuri curriculum? 2. How much do public kindergarten teachers use the five-year old Nuri curriculum? 3. What relationship is there between public kindergarten teachers' interest and use of the five-year old Nuri curriculum? 4. Which barriers about the five-year old Nuri curriculum do public kindergarten teachers recognize? For examining concerns and use of the five-year old Nuri curriculum, a survey was conducted with 217 public kindergarten teachers who are in charge of five-year old classes in Gyeonggi province. In relation to public kindergarten teachers' concerns about the five-year old Nuri curriculum, 'the Stages of Concerns Questionnaire' which was developed by the R&D Center for Teacher Education, University of Texas and modified by Seong-Suk, Boo(1998) and Hyo-Jeong, Ji(2011) in Korea for the five-year old Nuri curriculum, was employed. For measuring the use of teachers and barriers, the questionnaire that was devised by Moore and his colleagues(1984) in the Scarborough Board of Education, Ontario, and used by Seong-Suk, Boo(1998) and Yoo-Jin, Heo(2010), was modified and supplemented, in accordance with the five-year old Nuri curriculum. For analyzing collected data, then, frequency, percentage, average, standard deviation analysis, χ² test, one-way ANOVA, Scheff́́́é́́ post-test and dependent sample t-test were carried out, and the SPSS(Statistical Package for Social Science) 18.0 program was used for statistical processing of data. The research findings are as below. First, the interest of the largest number of public kindergarten teachers in the five-year old Nuri curriculum was at stage 0(indifference), it was followed by stage 1(informational concern), stage 2(personal concern) and stage 3(operational concern). When analyzing concerns about it, according to teachers' individual background variables, career, academic background, types of class and completion of the five-year old Nuri curriculum training didn't affect their concerns. Second, public kindergarten teachers were skillful in using the five-year old Nuri curriculum, overall, and they used the method domain the most. Moreover, they used the teachers' guidebook for the five-year old Nuri curriculum(11 volumes) more than the five-year old Nuri curriculum manual, and among teachers' individual background variables, career, academic background and types of class significantly influenced their use. Third, in regards to the relationship between public kindergarten teachers' interest and use of the five-year old Nuri curriculum, scores in the use of it improved, as their interest grew, but there were no statistically significant differences between them. When analyzing the use of the five-year old Nuri curriculum, depending on curriculum domains, there were significant differences in the use of the purpose domain and the content domain, according to teachers' interest. Fourth, when investigating barriers recognized by public kindergarten teachers in using the five-year old Nuri curriculum, they mostly suffered average-above barriers, and they were not affected by career, academic background, types of class and completion of the five-year old Nuri curriculum training.
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