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식물 기르기를 통한 중학생의 식물에 대한 감수성과 환경보존에 대한 인식

Title
식물 기르기를 통한 중학생의 식물에 대한 감수성과 환경보존에 대한 인식
Other Titles
Middle School Students' Sensitivity on Plants and Perception of Environmental Conservation through Growing Plants
Authors
김혜영
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최경희
Abstract
본 연구에서는 중학생들이 직접 식물을 길러 보고, 자유롭게 식물을 관찰하면서 식물에 대한 감수성을 가지는지 알아보고자 하였다. 또한 식물 기르기 활동이 중학생들에게 환경보존에 대한 인식 제고와 학생들이 일상생활에서 환경보존에 대한 실천의지를 갖고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구는 경기도 일산시 D중학교 과학 탐구반 학생들과 개인적으로 식물 기르기 활동에 참여한 학생들 중에서 총 13명을 연구대상으로 하였다. 식물 기르기 활동 전에 작성한 학생들의 설문조사는 백분율과 범주화를 통해 분석하였다. 그리고 학생들에게 총 3차시의 수업이 실시되었고, 학생들이 자유탐구일지를 작성한 자료와 연구자가 학생들을 관찰 한 사례를 통해 연구가 이루어졌다. 또한 좀 더 심층적인 연구를 위하여 일부 학생들과의 포커스면담(focus interview)을 통해 질적 연구가 이루어졌다. 본 연구인 식물 기르기 활동을 통해 중학생들의 식물에 대한 감수성과 환경보전에 대한 인식 제고를 위한 연구 결과를 바탕으로 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 설문지를 통해 살펴 본 중학생들은 평소 식물에 관심을 두지 않은 것을 볼 수 있어 식물에 대한 감수성이 부족하다는 것을 알 수 있었다. 하지만 식물 기르기를 통해 학생들은 자유탐구가 이루어지면서 식물에 관심이 생겼다. 이로 인해 식물에 감정이입이 되어 식물에 대한 감수성이 생겼으며, 식물 기르기 활동은 학생들의 감수성 함양에 효과를 나타낸 것으로 생각된다. 이는 학생들이 교사의 개입과 도움 없이 각자 가정에서 자유롭게 식물을 길러 보고, 각자 식물의 상태에 따라 자유탐구활동을 하였다는 것이 식물에 대한 감수성 향상에 기여한 것으로 판단된다. 둘째, 식물 기르기 활동 전 설문조사를 통해 중학생들은 평소 식물이나 환경(보호)은 ‘보호해야 하는 것’, ‘중요한 것’, ‘소중한 것’이라고 생각하는 것을 알 수 있었다. 식물 기르기 활동을 하기 전 대부분의 학생들은 환경과 식물의 관계를 이해하지 못 한 것을 설문조사를 통해 알 수 있었다. 그러나 식물 기르기 활동을 통해 학생들은 식물이 환경에게 도움을 주는 존재임을 인식하였다. 또한 이 활동을 통해 학생들은 예전보다 ‘환경문제’, ‘상호관계’, ‘환경보전’, ‘생태계’에 더 관심이 생긴 것을 알 수 있었다. 이것으로 학생들은 식물 기르기 활동을 통해 ‘식물과 환경에 대한 관심’과 ‘환경의 소중함’을 알 수 있었다. 또한 포커스면담을 통해서 식물 기르기 활동은 일상생활에서 학생들의 환경보전 실천에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 즉, 자유탐구활동을 통한 식물 기르기가 중학생의 환경보전 인식 제고에 긍정적인 효과를 준 것으로 생각된다. 이와 같이 식물 기르기를 활용한 체험환경교육은 학생들의 자유탐구활동을 통하여 환경교육의 교육적 효과가 이루어질 수 있다는 것을 보여 주었음을 의미한다. 중학생들의 자유탐구활동을 통한 식물 기르기 활동은 식물에 대한 감수성을 함양시키는 효과와 환경보존에 대한 인식 제고를 증진 시킬 수 있는 체험환경교육의 한 가지 방법으로 판단된다. 본 연구의 결론을 바탕으로 제언하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 과학 탐구반 학생들 대상으로 연구를 진행하였기에 연구 대상을 확대하여 일반 학생 대상으로 학년별로 세분화하여 장기적인 연구가 필요하다고 할 수 있다. 둘째, 본 연구에서는 자유탐구일지를 활용한 식물 감수성과 환경 인식에 대한 분석을 할 때 이에 맞는 평가 도구 없이 범주화하여 자료 분석이 이루어졌지만 자유탐구 일지를 활용한 식물 감수성과 환경인식에 대한 평가 도구가 개발 될 필요가 있다. 셋째, 학생들 중심으로 좀 더 심층적인 연구를 하고, 사후 설문조사를 통해 학생들이 전후 어떻게 변화가 되었는지 알아 볼 필요가 있다.;On this study, attempts were made to recognize whether middle school students would have a sensitivity on plants by growing the plants in direct and observing them in free. In addition, it is the purpose of the study that the growing plants activity makes middle school students improve their perception of environmental conservation and have the will to act on environmental conservation in their daily lives. The subjects of study were 13students among the students from science class of the D middle school in Ilsan-si, Gyeonggi-do and students who participated in the growing plants activity individually. Before the growing plants activity, the survey, filled in by the students, was analysed in percentage and categorization. In addition, the students participated in total 3classes and the research was conducted through a daily record of open inquiries from the students and the cases of the researcher's observation of students. Furthermore, the qualitative research was progressed by conducting the focus interview with some students for the more in-depth research. The following conclusions are based on the result of study focused on the improvement of the middle school students' sensitivity and perception on the environmental conservation through the growing plants activity. First, the survey revealed that the middle school students had a lack of sensitivity on plants due to no interests in plants usually. But, when the students conducted the open inquiries through growing plants, they have been interested in plants and had sensitivity. As a result, the students had an empathy, and it is considered that the growing plants activity had an effect on developing students' sensitivity. It is considered to be effective on developing sensitivity on plants for the students to grow the plants on their own at their home and to do an open inquiries activity depending on each plant's condition without their teachers' care and help. Second, before the growing plants activity, the survey revealed that the middle school students regard the environment(environmental conservation) as something 'important', 'valuable', and 'to be preserved'. In addition, it showed that the most students did not understand the relationship between the environment and plants. However, the growing plants activity had students not only recognize that plants are helpful for the environment but also have more interests in 'environmental issues', 'mutual relation', 'environmental conservation', and 'the ecosystem'. From this cause, the students could recognize 'the interests in plants and the environment' and 'the preciousness of the environment'. Furthermore, according to the focus interview, it was obvious that the growing plants activity had a positive impact on the environmental conservation practice of students in students; daily lives. In other words, it is considered that growing plants through an open inquiries activity had a positive effect on raising awareness on the environmental conservation of middle school students. Thus, the study indicates that experience environmental education by growing plants has an educational effect on the environmental education through an open inquiries activity of students. A growing plants activity through an open inquiries activity of middle school students has an effect on developing sensitivity on plants and also the activity is considered as one way of the experience environmental education to raise awareness on environmental conservation. The proposals from the result of study are following. First, it is necessary to take a long-term study that the expanded subjects consist of general students with graded subdivision because this study consisted of the science class students only. Second, it is necessary to develop assessment tools on plants sensitivity and environmental recognition by a daily record of open inquiries because the data analysis was conducted by categorizing without proper assessment tools when the analysis was carried out on the plants sensitivity and environmental perception by the daily record of open inquiries. Third, it is necessary to research more in depth focusing on students and verify students' change before and after by conducting a post survey.
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