View : 38 Download: 0

ICT 활용 교육에 관한 중학교 3학년 음악 교과서 분석 및 지도 방안

Title
ICT 활용 교육에 관한 중학교 3학년 음악 교과서 분석 및 지도 방안
Other Titles
A study on the practical use of ICT as a new teaching method with analysis on the music textbook of the third year course of middle school
Authors
최은희
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
본 연구의 목적은 ICT(Information and Communication Technology)를 활용한 음악 수업의 필요성을 살펴보고, 2012년 초판 발행한 중학교 3학년 교과서 5종을 ICT 활용 교육 중심으로 분석한 후, ICT를 활용한 수업 지도 방안을 구상하여 제시하는 것이다. 따라서 본 연구에서는 여러 문헌 연구를 통하여 ICT 활용 음악 교육에 대하여 살펴본 후, 2007 개정 교육과정에 의한 5종의 중학교 3학년 교과서를 ICT 활용 교육 내용을 중심으로 검토하고, ‘교육과정 내용 체계’와 ‘ICT 활용 매체 유형’을 기준으로 분석하였다. 그리고 이러한 분석 내용을 토대로 ICT를 활용한 수업 지도 방안을 ‘유럽 문화권의 음악’, ‘음악과 미술의 만남’, ‘UCC 제작하기’ 의 세 단원에서 5차시 분량으로 구상하였으며, 지도안의 검증을 위하여 실제로 서울에 위치하고 있는 S 중학교 3학년 9개 학급에서 수업을 진행하고 수업에 참여한 학생을 대상으로 설문지를 통한 만족도 조사를 실시하였다. 2012년에 초판 발행한 2007 개정 교육과정에 의한 중학교 3학년 교과서의 ICT 활용 교육 내용을 위에서 제시한 기준에 따라 분석한 결과, 5종의 교과서 모두 다양한 단원에서 ICT와 관련된 학습 내용을 다루고 있음을 알 수 있었다. 특히 다섯 교과서 모두 ‘교육과정 내용 체계’에서는 ‘활동’ 영역이, ‘ICT 활용 매체 유형’에서는 ‘멀티미디어 활용 유형’이 많이 제시되고 있었다. 분석 내용을 토대로 개발한 수업지도안의 검증과 적용을 위해 실제로 약 두 달에 걸쳐 수업을 실시하고 모든 수업을 마친 후, ICT 활용 음악 수업에 관한 만족도를 조사하였다. 이 조사의 결과를 살펴보면, 학생들이 수업에서 사용하는 학습 도구를 활용하거나 학습 내용을 생활화하는데 다소 어려워하는 부분도 있었지만, 대부분의 학생들은 ICT 활용 수업이 수업 내용을 이해하는데 도움이 되었으며, 더욱 흥미로웠다고 응답하였다. 또한 이러한 수업을 통하여 ICT 관련 지식과 능력이 향상되었다고 반응하였다. 이에 따라, 본 연구에서는 창의적인 수업이 이루어질 수 있도록 교수·학습과정에서 다양한 ICT 유형을 제시해야 할 것을 제언한다. 학습을 통하여 학생들이 여러 경험을 할 수 있도록 더욱 다양한 ICT 매체 유형이 제시되어 활용 되도록 하며, 이러한 ICT 활용 수업이 가능한 창의적인 교수·학습 지도안의 개발과 연구도 필요할 것이다. 따라서, 교육 현장에서 활용하고 있는 ICT 매체를 더욱 새롭고 다양하게 적용할 수 있도록 창의적인 교수·학습 방법이 연구되어야 하며, 수시로 개정되는 교육과정과 이에 따른 교과서의 변화에 맞추어 교사는 기존의 방법과 내용을 바탕으로 더욱 발전시킬 수 있는 능력을 갖추고 교육 환경 변화에 빨리 적응할 수 있어야 할 것이다. 이를 통해 ICT를 활용하여 창의적인 학습이 이루어질 수 있도록 더욱 연구하고, 새롭고 독창적인 교수·학습 방법을 제시하여 음악 교육 발전에 도움을 줄 수 있기를 기대한다.;The focus of the project is to examine the need of music education with practical use of ICT(Information and Communication Technology), analyse 5 different types of the first edition textbook published in 2012 for the third year course of middle school, and finally propose the guiding principle of music education using ICT. In order to achieve the above aim of the project, this study firstly refers to the literature to review music education with ICT and 5 different music textbooks based on the 2007 curriculum for the third year course of middle school focusing on the curriculum system and the media type of ICT. Secondly, the report proposes the guiding principle and five-step lesson plan for each three chapter of ‘Music of Europe’, ‘Encounter of music and arts’ and ‘Making own UCC’ respectively. Last but not least, in order to verify the guiding principle and proposed lesson plan the study analyses the result of satisfaction research on these guiding education models which has been done by 9 classes of the third year course from S middle school in Seoul. According to the evaluation on the ICT applicable music education looking at the third year course of middle school textbook based on 2007 curriculum and published in 2012, all 5 different types of textbook cover the ICT related learning contents through the diverse sessions especially with multimedia use on the practical unit. So as to evaluate the guiding principle, the two-month music education with ICT teaching tool has been applied and followed by satisfaction research. It is also identified that the satisfaction research shows the ICT applicable music education help students understand the learning process and consider the course interesting, useful, and instructive in spite of the difficulty of using ICT learning tool. Therefore, I put forward the following suggestion. Firstly, more various and creative ICT teaching tool has to be developed to help students creatively apply her or his education, skills, passion, and vision toward creating a sustainable experience in music. Secondly, to achieve the best use of the ICT course it is essential to secure a budget and human resource as well with administrative supports from schools and education office in-local or national providing teachers a training course of ICT and encouraging them to practice the ICT applicable music education. There is a growing trend towards rapid change in education environment and we face immense media challenges in the current society. Thus drawing on the practical and theoretical foundations and examining current models of ICT learning tool in music education, I suggest a means of positively transforming music education to better meet the needs, creativity and interests of music education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE