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대학 음악 전공자들의 자기효능감과 연주자신감의 상관관계

Title
대학 음악 전공자들의 자기효능감과 연주자신감의 상관관계
Other Titles
A Correlation between Undergraduate Music Majors' Self-efficacy and Confidence in Performance
Authors
심소연
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구의 목적은 대학 음악 전공자들의 자기효능감이 그들의 연주자신감에 미치는 영향을 파악하고, 그 관계를 규명하는 것이다. 이를 위해 서울시 소재 4년제 A, B 여자대학교 음악대학 학부 재학생 중, 건반악기, 성악, 관현악 전공 1~4학년생들을 연구대상으로 선정하였다. 총 224부의 설문지 자료를 직접 배부하였으나, 실제 연구에는 총 208부의 자료가 처리되었다. 설문지 내용은 배경변인인 일반적 특성, 독립변인인 자기효능감, 종속변인인 연주자신감의 총 3영역으로 구성하였다. 자료처리 및 분석방법으로는 기술분석, 빈도분석, Cronbach's α계수를 이용한 신뢰도 검사, 일원변량분석, 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 일반적 특성(학년, 전공, 전공경력)에 따른 자기효능감은 학년, 전공, 전공경력에서 모두 유의미한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 일반적 특성에 따른 연주자신감은 학년, 전공에서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 하지만 전공경력에 따라서는 연주자신감의 하위구성요인(무대연주자신감, 연주활동자신감, 연주활동정체감) 중 부분적(연주활동자신감)으로 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 자기효능감과 연주자신감과는 정(+)적인 상관관계를 보여, 자기효능감이 높을수록 연주자신감이 높아지는 것으로 나타났다. 또한 자기효능감의 하위구성요인(일반적 자기효능감, 사회적 자기효능감)들은 연주자신감의 하위구성요인들에 유의한 영향을 미쳤다. 특히 자기효능감 하위구성요인 중 일반적 자기효능감이 연주자신감의 하위구성요인들에 정(+)적인 영향을 미쳤다. 본 논문의 결과는 대학 음악 전공자들의 일반적 특성에 따른 자기효능감과 연주자신감에는 별 차이가 없었으나, 대학 음악 전공자들의 자기효능감이 높을수록 확실히 그들의 연주자신감 또한 높아진다는 것을 입증하였다. 이는 대학 음악 전공자들이 처한 개인적 상황을 떠나, 그들이 경험하는 다양한 연주(무대연주 또는 일상연주 등)를 성공적으로 이끌 수 있는 연주자신감에 자기효능감이 얼마나 중요한 영향을 미치는지 증명해 준다. 결론적으로, 대학 음악 전공자들의 연주자신감 증진을 위해서는 자기효능감의 중요성에 대한 인식의 재고와 대학생 음악 전공자들의 자기효능감 증진 교육이 필요하다. ;The purpose of this study is to find out the effects of undergraduate music majors' self-efficacy on their confidence in performance, and to determine the relations between the self-efficacy and the confidence in performance. For this purpose, the subjects were selected from the first-year through fourth-year students majoring in keyboard instruments, vocal music, and orchestral music among students of music college in A and B women's universities. A total of 224 questionnaires were distributed firsthand, but a total of 208 questionnaires were treated in the actual research. The questionnaire consisted of a total of 3 domains, that is, general characteristics, a background variable; self-efficacy, an independent variable; and confidence in performance, a dependent variable. As for methods for data treatment and analysis, descriptive analysis, frequency analysis, reliability test using Cronbach's α coefficient, one-way ANOVA, correlation analysis, and regression analysis were performed. The following results were obtained from this study. First, as for self-efficacy by the general characteristics (grade, major, and major experience), all of grade, major, and major experience showed no significant difference in self-efficacy. Second, as for confidence in performance by the general characteristics, grade and major showed no significant difference in the confidence in performance. However, major experience showed significant differences in the confidence in performance activities, one of the sub-domains of confidence in performance, which include also the confidence in stage performance and the performance activities identity. Third, the self-efficacy and the confidence in performance showed a positive (+) correlation; and thus it was found that the higher the self-efficacy, the higher the confidence in performance. In addition, the sub-domains of the self-efficacy (general self-efficacy and social self-efficacy) had significant effects on the sub-domains of the confidence in performance. Particularly, the general self-efficacy out of the sub-domains of self-efficacy had positive (+) effects on the sub-domains of confidence in performance. The findings of this thesis demonstrated that there are little differences in the self-efficacy and the confidence in performance according to undergraduate music majors' general characteristics, whereas the higher the self-efficacy of undergraduate music majors is, definitely the higher their confidence in performance becomes. This proves that self-efficacy has critical effects on confidence in performance, which leads to the success of diverse performance (stage performance or ordinary performance,) irrespective of personal circumstances of undergraduate music majors. In conclusion, it is necessary to enhance the perception on the importance of self-efficacy as well as to offer undergraduate music majors education for the promotion of self-efficacy, so as to improve undergraduate music majors' confidence in performance.
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