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2007개정 과학과 교육과정에 따른 중학교 과학교과서 생명영역의 탐구활동 분석

Title
2007개정 과학과 교육과정에 따른 중학교 과학교과서 생명영역의 탐구활동 분석
Other Titles
Analysis on Inquiry Activities of Life Science Field in Middle School Science Textbooks by the 2007 revision curriculum
Authors
김재경
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
The purpose of this study was to analyze the inquiry activities in life science field in middle school science textbooks by the 2007 revision curriculum. This study was conducted to provide information on the selection of textbooks by teachers and to improve the inquiry activities in newly developed science textbooks. For this study, 4 different kinds of science textbooks from the 1st to the 3rd middle school were analyzed. Inquiry activities in life science field were analyzed by the standard of SAPAⅡ. In The numbers and themes of inquiry activities were compared by the grades and whether it fit the details of the 2007 revision curriculum or not. Also, the percentage of basic inquiry process (BIP) and integrated inquiry process (IIP) of inquiry activities in each grade was examined. The findings of this study were as follows: First, the number of the inquiry activities increased related to the grades: 64 in the 1st grade, 82 in the 2nd grade, and 91 in the 3rd grade. The essential themes of inquiry activities in 2007 revision curriculum were found in the life science inquiry activities in textbook, and except that common themes, the other inquiry activities were diverse in themes in regard of the different kinds of textbooks. Second, the percentage of BPS and IPS in the 1st grade is 78%; 22%, in the 2nd grade is 64%; 36%, and in the 3rd grade is 62%; 38%. In respect to inquiry process, the rates of IIP to BIP are one the increase, as the grade gets higher. This fit the purpose of 2007 revision curriculum in inquiry activities. Third, as a result of analyzing the process of the inquiry activities, the percentage of subcategories of BIP and IIP was different by the units in grades. In BIP, the ratios of ‘observation’(30%) and ‘classifying’(9%)were high in the 1st grade because of the many inquiry activities using microscope and the activities which needs classifying skills. The ratio of ‘reasoning’ was 24% and 26% in the 2nd grade and the 3rd grade which needed higher interpretative thinking. In IIP, the percentage of ‘reaching a conclusion' was high in all school levels. That is because the inquiry activities in the textbooks were focusing on the conclusion and on the process. The ratios of ‘controlling variables' were 3% and 4% in the 1st and the 2nd grade and the ratio of ‘data interpretation' was 12% in both 2nd and 3rd grade. Based on the above result, inquiry activities which include both BIP and IIP as a whole inquiry process should be developed. Also, teachers should think diverse inquiry activities curriculums to show BIP and IIP to the students.;본 연구는 2007개정 과학과 교육과정에 따른 중학교 과학교과서 생명영역의 탐구활동을 분석 할 목적으로 시행되었다. 본 연구를 통하여 교사가 학생의 수준과 학교의 실정에 맞는 교과서를 선정하는 데 도움을 주고, 추후에 개발될 과학교과서의 탐구활동에 대한 개선방안을 모색하기 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 과학교과서의 탐구활동 분석은 2007개정 교육과정에 따라 편찬된 중학교 과학교과서 학년별 4종을 연구대상으로 선정하여 각 교과서의 생명영역 탐구활동을 SAPAⅡ 분석틀을 기준으로 분석하였다. 탐구활동 분석은 학년별 탐구활동의 빈도와 교과서별로 제시된 탐구활동의 주제와 탐구활동에 포함된 기초탐구과정 요소와 통합탐구과정 요소를 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 중학교 1·2·3학년 과학교과서 생명영역의 탐구활동의 수는 1학년 64개, 2학년 82개, 3학년 91개로 학년이 올라감에 따라 증가하는 것으로 나타났다. 탐구활동의 주제는 2007개정 과학과 교육과정 생명영역의 탐구활동에서 제시하는 필수 학습목표에 해당하는 탐구주제를 모든 교과서가 공통적으로 반영하였고 그 외에 주제들은 교과서에 따라 다양하게 제시되어 있었다. 둘째, 학년에 따라 탐구활동에 제시된 탐구과정 요소의 빈도는 중학교 1학년은 기초탐구과정이 78%, 통합탐구과정이 22%로 나타났고, 중학교 2학년은 기초탐구과정이 64%, 통합탐구과정이 36%로 나타났으며, 중학교 3학년은 기초탐구과정이 62%, 통합탐구과정이 38%로 나타났다. 셋째, 탐구과정의 요소의 종류는 탐구활동이 제시된 단원의 영향을 받았다. 기초탐구과정의 요소는 1학년의 경우 ‘생물의 구성과 다양성’, ‘식물의 영양’ 단원에 제시된 탐구활동 때문에 관찰(30%)과 분류(9%)가 높게 제시되었다. 통합탐구과정 요소의 경우 1학년 ‘광합성’ 단원과 2학년 ‘영양소의 종류와 기능’ 단원에서 변인통제의 요소가 각각 3%와 4%로 제시되었고 학년이 올라감에 따라 직접 관찰하는 탐구활동보다는 주어진 자료를 통해 과학적인 개념을 익히는 탐구활동이 증가하기 때문에 2학년과 3학년에서는 자료해석의 요소가 모두 12%로 제시되었다. 이 연구의 결과를 바탕으로 학생들의 탐구능력 증진에 도움을 주는 교과서를 개발하기 위해서 다음과 같은 것들을 제언해 볼 수 있다. 첫째, 우리나라 과학교과서에 부족하게 제시된 탐구과정 요소를 보충하고 학습자의 인지수준을 고려한 적합한 탐구과정 요소가 포함된 탐구활동을 조직할 필요가 있다. 둘째, 교사는 다양한 교과서의 탐구활동 내용을 참조하고 학교의 실정과 학습자의 인지수준에 맞게 재구성하여 수업에 활용할 수 있어야 할 것이다. 셋째, 교과서 종류에 따라 다르게 제시된 탐구활동의 양 때문에 발생할 수 있는 학습자의 불균등한 학습기회를 해소하기위해 각 교과서는 탐구활동의 양을 균등하게 조절할 필요가 있다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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