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EBS 수강에 따른 자기주도 학습능력, 학습동기 및 학습태도와의 관계연구

Title
EBS 수강에 따른 자기주도 학습능력, 학습동기 및 학습태도와의 관계연구
Other Titles
A Study on the Relationship between EBS Lectures Participation and Self-Directed Learning Ability, Motivation, and Attitudes : with Social Studies Area as the Center
Authors
류미선
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
본 연구의 목적은 EBS 특강 수강에 따른 자기주도 학습능력과 학습동기 및 학습태도의 관계를 분석하는 것이며, 이를 위해 우선, 고등학생들의 전체적인 EBS 수강현황과 그 중 사회과 영역 수강현황을 파악하고 EBS특강 방송의 사회과 영역을 중심으로 학생들의 수강기관에 따른 전체적인 자기주도 학습능력과 개방성, 자아개념, 내재적 동기, 자율성, 창의성, 문제해결력, 자기평가 등으로 구성된 하위요소들은 어떤 관계가 있는지 파악한다. 이와 함께 EBS 사회과 영역 수강에 따른 학습동기 및 학습태도와의 관계도 함께 분석한다. 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 인문계 고등학교에 재학 중인 남, 여학생 400명을 대상으로 설문조사를 하였으며 총 342부를 최종으로 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS win 16.0 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, T-test, χ²(Chi-square)을 실시하였으며, 사후검증 방법으로 Scheffe's multiple range test를 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, EBS 강의를 수강하고 있거나 수강한 경험이 있는 학생은 총 343명 중에 70.3%였다. EBS강의를 수강하지 않는 29.4%의 학생들을 대상으로 수강하지 않는 이유를 알아 본 결과 학원이나 과외 등의 다른 사교육을 받고 있기 때문이라는 응답의 학생이 11.7%로 가장 많았다. 실제로 현재 사교육을 받고 있다는 학생이 전체 78.1%를 차지하고 있는 것으로 보아 학생들이 EBS 강의 보다는 다른 사교육에 의존도가 높고 EBS 강의를 학업 보충 등의 보조적인 형태로 활용하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, EBS 강의 중 사회과 영역의 수강 현황을 살펴본 결과 이용하고 있거나 이용하고 있는 학생이 53.4%, 이용하지 않는다는 학생이 46.6%로 나타났다. EBS의 전체 강의를 활용하고 있는 경우가 70.3%인 것에 반해 사회과 영역의 강의를 활용하고 있는 비율은 낮은 편이라고 할 수 있다. 이용시간 또한 주 1시간미만이나 주 1~2시간의 비중이 높은 것으로 보아 낮은 활용도를 뒷받침하고 있다고 볼 수 있다. 주2시간 이상 활용하고 있는 학생들도 14.3%정도로 나타났다. 주당 수강 시간이 ‘하’인 학생들은 대부분 총 수강기간이 6개월 미만인 경우가 많았고 주당 수강시간이 ‘상’인 집단의 경우 1년 이상인 경우가 많은 것을 확인 할 수 있었다. 또한 활용하고 있는 강의 수준은 중급과 초급이 대부분이었고 초급의 경우는 ‘하’집단이 많았고 중급은 ‘중’, ‘상’집단에서 많이 활용하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, EBS 사회과 영역 수강시간에 따른 자기 주도 학습능력을 분석하였다. 그 결과 주당 수강 시간이 높은 학생이 자기 주도적 학습 능력 전체 수치와 개방성, 자아개념, 창의성 등의 하위 요인도 선형적으로 높음을 알 수 있었다. 내재적 동기, 자율성, 문제해결력, 자기평가 등의 요인 또한 수강 시간이 많은 학생들이 높게 나타나는 유의한 결과가 도출되었으나 집단 간 차이는 크지 않은 것으로 나타났다. 자기 주도적 학습능력과 함께 평가한 학습동기와 학습태도 역시 주당 수강시간이 높을수록 선형적으로 높아지는 결과를 보였다 본 연구 조사를 통하여 밝혀진 결과들을 바탕으로 하여 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 학생들의 EBS 강의의 활용율과 관심정도는 크지만 총 수강기간을 살펴보았을 때 지속적인 참여도가 낮음을 파악할 수 있다. 따라서 학생들을 꾸준히 EBS 강의를 활용할 수 있도록 하는 방안들이 마련되어야 할 것이다. 이를 위해 EBS 강의를 이용하는 학생들 간 또는 학생들과 강사의 상호작용이 온라인상에서 활발하게 이루어 질 수 있도록 학습 환경을 조성하고(심순원, 2006) 무료로 제공되는 EBS 강의가 자칫 학생들에게 효과적이지 않은 학습매체라고 여겨지지 않게 콘텐츠 및 학습도구를 개발해야 할 것이다. 둘째, 학생들의 EBS 사회과 영역의 강의의 활용율과 관심이 다소 낮은 것으로 파악되었다. 이를 개선하기 위해 학생들의 다양한 의견을 듣고 이를 콘텐츠에 반영하고 지속적인 피드백을 통해 강의의 질적 개선을 해나가야 할 것이다. 셋째, EBS 강의를 듣는 학생들의 자기 주도적 학습 능력이 강의를 듣지 않는 학생에 비해 높은 것으로 파악되었으나 학생들의 전체적인 자기 주도 학습능력의 향상되었다고 할 수 없다. 특히 학생들이 EBS 강의 이외에 사설강의나 타 사교육을 많이 활용하고 있는 시점에서 EBS 강의의 학습효과를 증명하기 어렵고 자기 주도적 학습능력 향상을 위해 시행하고 있는 EBS의 정책들이 학생들에게 단순한 강사의 강의 이상으로 활용되고 있는지에 대해서도 교육적으로 제고 해봐야 할 것이다.;The purpose of this study is to analyze the relationship between self-directed learning ability and learning motivation and attitude based on EBS special lecture participation. To this end, first, the overall status of EBS lectures participation by high school students and ​​the social studies area among them are identified. And with the ​​social studies area of EBS Special Topic Broadcasting as the center, according to the attending institutions, it is identified which relationships there are between the students’ overall self-directed learning ability and its sub-elements consisting of openness, self-concept, intrinsic motivation, autonomy, creativity, problem solving and self-evaluation. In addition, the relationship between the learning motivation and attitude with the social studies area of EBS lectures is also analyzed. In this study, while a survey was conducted targeting 400 male and female students who are enrolled in the high schools located in Seoul, the final total of 342 were analyzed. Frequency analysis, descriptive statistics, T-test, and χ ² (Chi-square) were conducted for the data collected according in accordance with the research topics using SPSS win 16.0 program. As a post-hoc verification method, Scheffe's multiple range test was conducted. The results of this study can be summarized as follows: First, the percentage of the students who are taking EBS lectures, or have experience taking them was 70.3% out of a total of 343 students. As a result of the question targeting 29.% of the students who are not taking them as to why they haven’t taken EBS lectures, the students responded that because they are taking private lessons, such as private institutes or tutoring were the most common, which accounted for 11.7%. In fact, from the fact that currently students are taking private lessons accounted for the entire 78.1%, it can be seen that the students rely on other private education rather than EBS lectures and they are being utilizing as an auxiliary form, such as academic supplements. Second, as a result of examining the status of lectures participation in the ​​social studies area among EBS lectures, the students who are using it or have used were 53.4%, and who are not using it was 46.6%, respectively. Whereas the percentage of the students who are utilizing the entire EBS lecture was 70.3%, it can be seen that the utilization ratio of the social studies area lectures appears to be low. From the fact that the proportion of less than one hour or one to two hours per week is higher, it can be proved the low utilization ratio. The percentage of the students who are utilizing more than two hours per week was about 14.3%. It could be confirmed that most of the students whose weekly participation hours were ‘low’ have the entire enrollment period with less than six months. In the case of the group whose weekly hours was ‘top’, more than one year was the most common. Also, the lecture levels which they are willing to utilize were mostly intermediate and beginner levels. It can be seen that for the beginner's level, ‘low’ groups were the most common and intermediate is mostly being utilized by 'medium’ and ‘top’ groups. Third, self-directed learning ability according to EBS social studies area participation time were analyzed. As a result, it can be seen that the students with high weekly lectures participation time are not only high in the total figures of self-directed learning ability, but also linearly high in the sub-elements, such as openness, self-concept and creativity. The meaningful result have been derived that the students with more lectures participation time turned out to be higher in the factors, such as intrinsic motivation, autonomy, problem solving ability, and self-assessment,. However, the difference between each group appeared to be not large enough. As for the learning motivation and attitude which were evaluated along with self-directed learning ability, it indicated that the higher their weekly lectures participation, the higher its result increased linearly. On the basis of the results obtained through this research, I would like to suggest the following: First, it can be identified that although the students’ EBS lectures utilization rates and the degree of interest are high, their continuous participation ratio is low when taking into account their total lectures participation time. Thus, the ways which enable the students to steadily utilize EBS lectures should be prepared. For this, learning environments should be made so that the interaction among the students who are taking EBS lectures or between students and instructors can be performed actively online (Sim, Sun-won, 2006) and the contents and learning tools will have to be developed so that the students would not think that EBS lectures which are available free of charge are not effective learning media. Second, the students’ utilization ratio and interests in EBS ​​social studies are have been identified as being somewhat lower. In order to improve them, the quality improvement through continuous feedback and reflecting the various students’ opinions into its contents after listening to them should be made. Third, although it has been identified that the students' self-directed learning ability who are taking EBS lecture is higher compared to that of the students who do not taking the lectures, it cannot be said that the students’ overall self-directed learning ability has been improved. Especially, at this time students are utilizing tutoring or other private education a lot in addition to EBS lectures, it is difficult to prove the effect of EBS lectures. We also need to reconsider educationally as to whether or not the policies which are being implementing for the improvement of self-directed learning ability are being utilized as more than mere instructor's lectures for the students.
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