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지역사례를 활용한 신·재생 에너지 학습에서 사례지역 사전 방문 경험이 환경인식 및 학습에 미치는 영향 분석

Title
지역사례를 활용한 신·재생 에너지 학습에서 사례지역 사전 방문 경험이 환경인식 및 학습에 미치는 영향 분석
Other Titles
Analysis of the Effect of environmental awareness and learning in local practices utilizing renewable energy learning experience from pre-visit case study regions
Authors
신효진
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
성효현
Abstract
본 연구의 목적은 신ㆍ재생 에너지 교육에서 사례지역 답사 경험이 환경인식 및 신ㆍ재생 에너지 학습에 미치는 영향을 파악하는 것이다. 이를 위해 환경교육, 지역 사례 학습의 의미에 대해 살펴보고 사례지역 답사 경험 여부에 따라 지역의 신ㆍ재생 에너지 시설에 대한 인식에 어떠한 차이가 있는지, 폐기물 에너지 자원화에 대한 의견을 어떻게 제시하는지, 지역 특성에 맞는 신ㆍ재생 에너지를 평가하는데 있어 어떠한 차이가 있는지 분석하는 것이다. 이에 사례지역은 수도권 매립지로 택하였으며 연구 대상 학생들은 수도권 매립지 인근에 위치한 인천시 서구 K중학교 3학년 학생 137명을 대상으로 수업을 실시하였고, 수업 전ㆍ후 설문지와 수업시간에 작성한 학습지를 정량적 분석과 질적 분석을 통해 분석하였다. 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 교과서를 통해 신ㆍ재생 에너지에 대해 학습을 할 때 자신의 경험과 연결지어 생각을 할 수 있고, 에너지 개발에 대해 장ㆍ단점과 객관적 설명을 제시할 수 있을까? 둘째, 사례 장소의 사전 방문 경험에 따라 지역의 신ㆍ재생 에너지 시설을 얼마나, 어떻게 인지하는데 차이가 있나? 셋째, 사례 장소의 사전 방문 경험에 따라 장ㆍ단점을 고려한 폐기물 자원화에 대한 학습을 하나 후에 자원화에 대한 의견을 제시하는데 어떠한 차이가 있나? 넷째, 사례 장소의 사전 방문 경험에 따라 신ㆍ재생 에너지에 대한 객관적 평가를 하는데 어떠한 차이가 있나? 연구 문제에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회교과서에서의 신ㆍ재생 에너지 내용의 구성 특징을 살펴본 결과는 다음과 같다. 1) 사회교과서에서 신ㆍ재생 에너지의 사례는 주로 탐구자료로 제시되었으며 본문에서 제시된 사례들은 구체적 조건과 지역 제시가 부족하였다. 이는 학생들이 우리 지역, 더 나아가 우리나라에서 개발할 가능성에 대해 생각해 볼 수 있는 기회가 부족하며, 일상생활과 연관이 되어 있다는 것을 인식하기 어려울 수 있다. 2) 화석연료를 대체하는 역할의 신ㆍ재생 에너지에 대해 주로 장점에 치우쳐 서술하였으며 장점은 환경친화적 부분을, 단점은 경제적 비용만을 부각시켰다. 이는 학생들이 신ㆍ재생 에너지 시설이 무조건 환경에 도움이 되는 시설이라고 인식하게 하고 반대로 환경 생태계에 끼치는 영향에 대해서는 생각할 기회가 부족하다. 둘째, 인근 지역에 있는 신ㆍ재생 에너지 시설의 인지 정도에서는 사전 방문 경험이 있는 그룹과 방문 경험이 없는 그룹의 차이가 나타나지 않았다. 그러나 학생들은 매립지를 쓰레기 더미가 가득한 모습으로 인식하고 있었다. 수도권 매립지의 환경과 에너지 개발에 대해 사전 방문 경험이 있고 매립장을 견학한 학생들은 수업 전과 후에 모두 환경에 대해 장ㆍ단점을 제시하고 에너지 개발에 대해 환경, 경제 등을 고려한 종합적 사고를 하였다. 특히 수업 후에는 기존 의견에 더하여 환경적 문제에 대해 확장된 의견을 제시하는 모습을 보였다. 반면에 사전 방문 경험이 없는 학생들은 수업 전 환경과 에너지 개발에 대해 단점만을 제시하였고 수업 후에는 환경에 있어서 장ㆍ단점을 모두 제시하고 에너지 개발에 있어서는 장점 중심의 단편적 사고를 제시하였다. 셋째, 사전 방문 경험에 따라 장ㆍ단점을 고려한 폐기물 자원화에 대한 의견을 제시할 때 차이점을 분석한 결과는 다음과 같다. 사전 방문 경험이 있고 매립장을 견학한 학생들은 의견을 제시할 때 에너지 개발 측면에서만 생각하는 것이 아니라 환경적, 경제적, 지역주민, 에너지 확보 측면 등 다양한 방면에서 종합적인 사고를 하였다. 특히 ‘주민 지원’, ‘환경적 개선 연구 실시’ 등의 국가적 차원에서의 방안뿐만 아니라 ‘분리수거 잘 하기’, ‘쓰레기 덜 만들기’ 등 학습자 스스로 실천 가능한 대안제시까지도 하였다. 사전 방문 경험이 없는 학생들은 자원화에 따른 구체적 사고 없이 단편적이고 피상적인 의견을 제시하였다. 넷째, 사전 방문 경험에 따라 신ㆍ재생 에너지에 대한 객관적 평가하는데 있어서 보인 차이점을 분석한 결과는 다음과 같다. 세 그룹의 학생들은 신ㆍ재생 에너지 시설 중 지역에 개발하고 싶은 에너지로 수업 전에 비해 수업 후 폐기물 에너지에 대한 응답 비율이 높아졌지만 여전히 태양 에너지를 가장 개발하고 싶다고 대답하였다. 개발 이유에 있어서 사전 방문 경험이 있는 학생들은 쓰레기 매립장은 악취로 인한 환경문제 발생과 지역 주민 피해가 생기지만 태양 에너지는 지역 주민 피해가 없고 개발하고 싶다고 하는 등 환경을 우선순위에 두었다. 반면에 사전 방문 경험이 없는 학생들은 태양에너지는 어디에서나 개발이 가능하다는 개발의 용이성을 우선순위에 두었다. 본 연구의 한계점은 신ㆍ재생 에너지 학습에 있어서 사례지역의 사전 방문 경험에 따른 분석을 하였기 때문에 현장체험학습을 통한 사후 경험이 학습에 미치는 영향에 대한 고려가 결여되었다는 것이다. ;The objective of this study is to identify how field investigation experiences in case region influence environmental awareness as well as learning about newㆍrenewable energy in terms of education on newㆍrenewable energy. In order to do so, significance of environmental education and case region learning are to be observed, and based on field investigation in case region, analysis will be made on whether there are differences in awareness about newㆍrenewable energy facilities, how opinions about waste recycling are suggested, and the types of differences existing amongst evaluation of newrenewable energy suitable to the regional characteristics. The landfill in the capital area was set as the case region, and the class was conducted on 137 Juniors from K middle school located in western Incheon and near the landfill. Analysis was conducted through the quantitative analysis and the qualitative analysis applied on questionnaires distributed beforeㆍafter taking the class as well as class materials filled out during class time. The problems are listed as followed. First, would the students be able to think by relating their experiences when learning about newㆍrenewable energy and suggest objective explanation for advantagesㆍdisadvantages of the energy development? Secondly, would there be differences in how and to what extent students are aware of local renewable energy facilities according to experiences of pre-visits to case locations? Thirdly, in accordance to experiences of pre-visits to case location, what kinds of differences exist when opinions are suggested about recycling after learning about waste recycling after considering both advantagesㆍdisadvantages? Fourthly, what kinds of differences follow in giving objective evaluations about newㆍrenewable energy in case of pre-visits experiences to case location? The problem results are the same as followed. First, as a result of examining formational characteristics of contents about newㆍrenewable energy listed in social studies textbooks, the following were identified. 1) In social studies textbooks, cases of newㆍrenewable energy were mainly suggested in forms of exploratory resources, and cases suggested in the main text lacked detailed conditions and regional suggestions. This led to insufficient opportunities for students to reflect upon the possibility of causing development in our local region and by extension, our country. It also may cause difficulties in providing assistance for students to realize that this is actually connected to our everyday life. 2) In terms of newㆍrenewable energy which substituted for fossil fuel, most description focused on its advantages. For the advantages, eco-friendly aspect was emphasized. However, only economic costs was reinforced as the disadvantage. This led to students recognizing all newㆍrenewable energy facilities as helpful to the environment, and resulted in lacking opportunities for students to think about the influences of the facilities on the environmental ecosystem. Secondly, in terms of students' degree of awareness about newㆍrenewable energy facilities located in the nearby district, there was no difference between the group which had the pre-visit experience compared to the group who did not have the visit experience. However, students were aware of the landfill which was full of garbage heaps. Students who had pre-visit experience in order to learn about the environment and energy development of landfill sites in the capital area and went on field trips to landfills were able to suggest advantagesㆍdisadvantages regarding the environment before and after taking the class. They also had a general understanding of energy development with consideration about the environment and the economy. Especially, after taking the class, they displayed expanded opinions about environmental problems compared to their previous opinions. Meanwhile, students who did not have pre-visit experience only suggested disadvantages of the environment and energy development before taking the class. After taking the class, they suggested both advantagesㆍdisadvantages regarding the environment. In terms of energy development, they suggested fragmentary thinking skills which were mainly focused on advantages. Thirdly, analytical results of differences in suggested opinions about waste recycling in consideration of advantagesㆍdisadvantages which come in accordance to pre-visit experience are listed in the following. In terms of students who had pre-visit experience and went on field trips to the landfill, they not only thought from the perspective of energy development, but had the abilities to come up with general ways of thinking by considering from diverse perspectives including environmental, economical, positions of local residents, and the energy securement. Especially, these students not only identified national level measures such as 'provision of residents support' and 'implementation of environmental improvement studies'. Instead, they suggested alternatives the learner can conduct by oneself such as 'recycling' and 'throwing away less trash'. The students who did not have pre-visit experience suggested fragmentary and superficial opinions without specific ways of thinking that followed from their knowledge of recycling. Fourthly, the analytical results of differences displayed in providing objective evaluation about newㆍrenewable energy following pre-visit experiences are listed in the following. In terms of students from the three groups, the ratio of students who want to develop waste energy in the district amongst the newㆍrenewable energy facilities increased after taking the class. Still, they answered that they want to make developments in solar energy the most. In terms of the reason given in support of the energy development, students who had pre-visit experience placed the environment as the priority as they claimed that landfills will result in environment problems due to the ill smell and can result in damage for the local residents, but solar energy will not cause harm for the local residents. They also added their personal preference of conducting the certain developments. On the other hand, students who did not have pre-visit experience pointed out solar energy's development reliability as the priority since development can be made anywhere. The critical point of the study was that the analysis was based on pre-visit experience of the case region in terms of learning about newㆍrenewable energy, and there was an absence of giving consideration to how post-experience conducted through field experience study can cause influence on the learning.
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