View : 1073 Download: 0

유치원에서의 성폭력 예방교육 활동이 만 4세 유아의 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 영향

Title
유치원에서의 성폭력 예방교육 활동이 만 4세 유아의 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect that the Integrated Sex Education Activities in Kindergarten School have on Sex Knowledge and Sex Attitude of 4-year-olds
Authors
김수미
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 만 4세 유아들을 대상으로 유치원에서의 성폭력 예방교육 활동을 현장에 적용함으로써 유아들의 올바른 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 효과를 알아보고 바람직한 성교육 방향을 모색하는데 그 목적이 있다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유치원에서의 성폭력 예방교육 활동이 만 4세 유아의 성지식에 영향을 미치는가? 2. 유치원에서의 성폭력 예방교육 활동이 만 4세 유아의 성에 대한 태도에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 서울 소재 Y유치원의 만 4세 유아 48명이다. 그 중 24명은 성폭력 예방교육 활동을 적용하는 실험집단이고, 24명은 교육계획안 내의 활동을 적용하는 통제집단이다. 실험기간은 2012년 3월 26일부터 5월 4일까지 6주 동안 진행되었다. 실험집단에게는 이야기나누기, 명화감상, 새 노래, 동극, 동화감상, 소그룹 토의 등 다양한 대·소그룹 활동 후 자유선택활동 시간을 이용한 게임이나 책보기, 역할놀이 등을 통한 성폭력 예방교육 활동을 제공하였으며, 통제집단에게는 생활주제와 관련된 활동만을 제공하였다. 유아의 성지식과 성에 대한 태도 검사는 우민정(2010)이 개발한 유아의 성지식과 성태도 검사 도구를 사용하였다. 이를 사용하여 예비연구, 사전·사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료의 분석은 SPSS 17.0 프로그램을 사용하여 두 집단의 점수차를 t 검증 하였다. 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 성폭력 예방교육 활동은 실험집단 유아의 성지식을 향상 시켰다. 둘째, 유치원에서의 성폭력 예방교육 활동은 실험집단 유아의 성에 대한 태도를 증진시켰으나, 실험집단과 통제집단 사이에 유의미한 차이는 없는 것으로 분석 되었다. 결론적으로 본 연구는 유치원에서의 성폭력 예방교육 활동을 만 4세에 적용하는 것이 가능함을 유아교육 현장에 교육적 시사점으로 제공하고자 하였다.;A Study on the Effect that the Integrated Sex Education Activities in Kindergarten School have on Sex Knowledge and Sex Attitude of 4-year-olds. The purpose of this study is to recognize the effect that the sex violence prevention education activities in a kindergarten school have on proper sex knowledge and sex attitude and to search desirable sex education directions of 4-year-olds. The study matters are below according to the purpose of this study. 1. Do the sex violence prevention education in a kindergarten activities effect on sex knowledge of 4-year-olds? 2. Do the sex violence prevention education in a kindergarten activities effect on sex attitude of 4-year-olds? An object of this study is 48 infants who are 4 years old in a Y kindergarten school which is located in Seoul. The 24 infants in a experimental group were conducted the sex violence prevention education activities and the 24 infants in a control group were conducted activities in a education plan. A experiment period is 6 weeks from March 36, 2012 to May 4, 2012. The experimental group performed the sex violence prevention education activities through game, reading a book and a role play and so on by using the free choice activities time after doing a variety of big-group and small-group activities including talking, appreciating a work, bird songs, juvenile drama and small-group discussion. However, the control group only performed activities regarding the living subject. The examination tools about sex knowledge and sex attitude, which were developed by Woo Min Jeong (2010), were used to examinate concerning sex knowledge and sex attitude with infant. The pilot study and pre-post examination were conducted by using this tools. A collected data analysis did t-verification about the difference of two groups by using SPSS 17.0 program. The results of this study are below. First, the sex violence prevention education in a kindergarten activities were helpful to improve sex knowledge with infants in a experimental group. Second, the sex violence prevention education in a kindergarten activities enhanced sex attitude with infants in the experimental group. However, there is no meaningful difference between the experimental group and the control group. In conclusion, this study proposes educational implication in field of early childhood education that it is possible to apply for the sex violence prevention education activities with 4-year-olds in kindergarten schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE