View : 51 Download: 0

만 2세반 신입원아와 재원아를 위한 적응 지원

Title
만 2세반 신입원아와 재원아를 위한 적응 지원
Other Titles
The Adaption Support for New Kindergarten Children and Existing Children Who are 2 Years Old
Authors
김경은
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구의 목적은 보육시설 만 2세 반에서 영아들의 초기 안정적 적응을 돕기 위해 신입원아와 재원아의 공통, 분리, 개별 요구와 이에 적합한 적응 지원에 대해 알아보는 것이다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 만 2세 신입원아와 재원아의 초기적응에 있어서 1. 부모와 헤어지기에 대한 요구와 적응 지원은 어떠한가? 2. 간식 및 점심에 대한 요구와 적응 지원은 어떠한가? 3. 놀이에 대한 요구와 적응 지원은 어떠한가? 4. 낮잠에 대한 요구와 적응 지원은 어떠한가? 5. 배변하기에 대한 요구와 적응 지원은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 직장 보육시설 만 2세 사랑반 영아들을 대상으로 이루어졌으며, 연구대상은 신입원아 4명, 재원아 15명과 교사 3명이다. 만 2세 영아의 적응 프로그램이 신입원아 위주로만 진행되는 것에 대해 문제점을 인식하고 문제 인식에 따른 방향모색을 위한 문헌 연구를 실시했다. 연구기간은 2012년 2월 13일부터 2012년 4월 13일까지이다. 연구는 먼저 만 2세 영아들의 어린이집 적응에서 주요한 항목을 부모와 헤어지기, 간식 및 점심, 놀이, 낮잠, 배변하기로 정하여 신입원아와 재원아의 공통, 분리, 개별 요구에 대해 문헌 및 서류조사, 교사 및 학부모 면담, 입소초기 교사의 참여관찰을 통해 알아보고 문헌자료, 서류조사 등을 통하여 적절한 적응 지원에 대해 모색하고 적용한 후, 적응상황을 평가하여 다시 적응 지원하는 과정으로 이루어졌다. 이 과정에서 참여관찰과 면담을 통해 관찰일지, 저널 등을 작성하여 신입원아와 재원아의 특성·요구 및 목표와 적응 지원표로 정리하고 요구에 적합한 효과적인 적응 지원에 대해 알아보았다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모와 헤어지기에서 영아들은 새로운 환경의 낯설음으로 인해 정서적 안정을 추구하며, 이를 위해 가정과 유사한 환경을 제공해야 한다. 신입원아는 모든 것이 새롭고 교사에 대한 신뢰감이 없으므로 간접적 접촉, 도움주기, 적극적 상호작용으로 애착형성하기, 놀잇감, 또래들과 애착형성하기의 과정으로 적응 지원한다. 재원아는 새로움과 익숙함 사이에서 익숙한 요소 찾기와 신입 원아와의 일과 및 공간 분리가 도움이 된다. 영아의 기질에 따라 적응 지원의 정도, 시기, 기간 등을 조정하고 부모 또한 어린이집에 신뢰감과 정서적 안정감을 가질 수 있도록 하는 것도 중요하다. 둘째, 간식 및 점심에서 영아들은 음식의 선호도나 식습관에 대해 존중 받으며 바른 식습관을 형성할 수 있도록 하는 점진적 식습관의 수정을 해야 한다. 신입원아는 개별 간식 시간을 어린이집 일과에 맞추어가는 생리적 리듬조절이 필요하다. 재원아는 형성된 식습관을 토대로 잘 하는 부분을 격려해야하며 이는 신입원아에게 모델링의 역할을 한다. 음식을 골고루 먹도록 하기 위해 영아가 음식을 조금씩 맛보기, 텃밭 탐색, 동화 들려주기, 언어적 지원 및 격려의 적응 지원이 효과적이다. 또한 개선되어야 할 사항이 있을 경우 표면적인 의미와 함께 내재되어있는 의미와 원인에 대해 정확히 파악해서 적응 지원해야 한다. 셋째, 놀이에 있어서 만 2세 영아들은 병행놀이와 연합놀이를 하는 단계로 또래와 함께 놀이하고자 하므로 놀잇감 나누어 사용하기, 갈등 상황 언어로 해결하기 등 사회적 기술을 신장시키고 탐색을 풍부한 놀이로 전환시킬 수 있도록 하는 놀이 개입이 중요하다. 교사는 영아의 탐색을 위한 충분한 시간, 기회, 환경을 준비하고 발문 등을 통해 탐색이 지속되도록 하며 탐색이 놀이로 전환될 수 있도록 해야 한다. 신입원아는 놀잇감의 사용방법, 놀이방법, 규칙, 다른 또래에게 관심을 표현하는 방법에 대해 알려주기, 재원아는 놀잇감과 생각을 서로 나누는 과정 돕기를 통해 안정적으로 놀이하도록 할 수 있다. 넷째, 낮잠에 대한 공통적 특성 및 요구는 영아들은 자신의 컨디션과 수면 습관을 존중 받으며 휴식하려 한다는 것이다. 이를 위해 안정된 수면 환경 제공하기, 스킨쉽을 통한 정서적 안정감 제공하기를 토대로 개별 영아의 수면 습관을 존중한 적응 지원이 효과적이다. 신입원아의 경우 낮잠 경험의 부재, 평소 낮잠을 자던 시간과 일과의 차이를 조정하는 부분이 낯선 낮잠 환경에 적응하는 것과 함께 중요하며 좀 더 단계적이며 세심한 배려와 적응 지원이 필요하다. 재원아와 신입원아를 시간차를 두고 자도록 한 것은 재원아에게는 신입원아의 불안함으로 인한 동요를 막고 신입원아에게는 교사가 좀 더 낮잠을 집중적으로 지원할 수 있다는 면에서 효과적이다. 다섯째, 배변하기에 대한 공통적 특성 및 요구는 자신의 배변 훈련이나 발달 수준에 적합하게 화장실 사용 규칙을 지키고 배변해야 한다는 것이다. 배변 의사에 따라 편안한 분위기에서 배변할 수 있도록 하는 적응 지원이 중요하며 놀이는 효과적인 방법이다. 신입원아의 정서적 불안을 해결하도록 편안한 분위기에서 개별 지원해야 하며 재원아는 화장실 사용 규칙에 대해 알고 지키도록 모델링을 보이거나 격려의 방법을 통해 적응 지원해야 한다. 이러한 결과는 개별 보육이 어려운 보육 상황에서 신입원아와 재원아의 공통, 분리, 개별적인 요구를 파악하고 적합한 적응 지원에 대해 모색하여 지원함으로써 좀 더 전폭적으로 영아의 적응에 도움을 줄 수 있으며 영아의 요구를 반영하는 지원이라는 의미가 있다. 또한 적응 지원은 어린이집과 적응하는 영아들의 특성 및 상황 등을 고려하여 가장 최선의 적응 지원에 대해 모색하고 적용하는 과정을 통해 효과적으로 발휘 될 수 있다는 것을 시사한다.;The purpose of this study is to recognize a common demand, a separation demand and an individual demand for new kindergarten infant and existing infant and then to look into adaptation support that is suited for these demands in order to assist initial stability adaptation for infant ,who are 2 years old, in nursery facilities. The matter of this study ,that was formulated upon the purpose, is below. In the initial adaptation for new kindergarten infant and existing infant who are 2 years old 1. How are the demand and the adaptation support regarding a separation from parents? 2. How are the demand and the adaptation support regarding refreshments and lunch? 3. How are the demand and the adaptation support regarding play-games? 4. How are the demand and the adaptation support regarding a nap? 5. How are the demand and the adaptation support regarding a bowel movement? This study was targeted for 2-year-olds of a love class in a office nursery facility which is located in Seoul. An object of this study is 4 new kindergarten infants, 15 existing infants and 3 teachers. While the problems ,that the program for 2-year-olds was progressed focusing on new kindergarten infant, were recognized, documentary research was conducted so as to find the direction according to awareness of the these problems. A period of this study is from February 13, 2012 to April 13, 2012. The major items of this study were the separation from parents, the refreshments and lunch, the play-game, the nap and the bowel movement on adaptation of 2-year-olds in a nursery school. The common demand, the separation demand and the individual demand for both new kindergarten infant and existing infant were investigated through reference and documents, the interview of teachers and school parents and initial participant observation of teachers. The process of this study is to recognize and apply concerning the proper adaptation through reference and documents, to evaluate the adaptation situation and then to do the adaptation support again. Daily records and journal were drew up to prepare characteristic, demand and purpose and adaptation support chart for new kindergarten infant and existing infant through the participant observation and interview in these process. Moreover, the effective adaptation support were investigated according to demands. The results of this study are below. First, infants pursue emotional stability from the new and unfamiliar surroundings in separation from parents. The similar surroundings such as home have to be provided for emotional stability. The indirect contact, assistance, attachment by active interaction, plaything and attachment with friends were adapt and supported since new kindergarten infants perceive that everything is new and don't have trust from teachers. It is helpful for existing infant to find a familiar factor between newness and familiarity and to separate daily task and space from new kindergarten infant. It is necessary to adjust the extent, period and term according to infant' characteristic and also to have trust and emotional stability for parents. Second, it is essential to gradually revise eating habits that infant' food preferences and eating habits are respected and appropriate eating habits is formulated. It is required for new kindergarten infant to adjust a snack time depending on a nursery school' time schedule and to control the physiological rhythm. The existing infants are encouraged formed eating habits. It is modeling for new kindergarten infants. Tasting food a little, garden exploration and reading books in order to eat a variety of foods for infants are very effective. In addition, not only outer meaning but also inner cause and meaning must be figure out to adapt and support if there are data that should be revise. Third, it is important to intervene in order to change the search into the abundant play and to improve social technique such as using play games with someone and handling a conflict situation with language because 2-year-olds who are on the concurrent play and the combination play want to play with peer. Teachers have to prepare sufficient time, opportunity and the surroundings for search and to try to be continued through an epilogue and then to be able to change the search into play. New kindergarten infants are able to play steadily by instructing the usage of play games, play method and rules and the way to express interest. Existing infants are able to play steadily by sharing play games and thought with others. Forth, infants want to respect their condition and sleep habits in common characteristic and demand on a nap. The adaptation support ,that their sleep habits are respected, is very effective for emotional stability by the stable sleep surroundings and physical contact. It is important for new kindergarten infants to adjust absence of nap inexperience and gap between ordinary schedule and kindergarten' schedule and then to adapt to the unfamiliar surroundings. Gradational and careful consideration and the adaptation support is needed. It is effective that existing infant and new kindergarten infant sleep according to time-gap because anxiety of existing infant caused by new kindergarten infant is limited and teacher can help new kindergarten infant to sleep intensively. Fifth, infant have to obey toilet rules ,that are suited for their toileting training and development level, in common characteristic and demand about the bowel movement. The adaptation support is very important to make infants evacuate the bowels in an informal atmosphere on bowel intention. New kindergarten infants should be supported in an informal atmosphere to resolve emotional anxiety. Existing infants have to be adapt and supported through modeling and the method of encouragement to know and keep toilet's rule. In conclusion, it is fully helpful to find about the proper adaptation support by understanding the common demand, the separation demand and the individual demand of new kindergarten infant and existing infant when individual child care is difficult. It is expected that these adaptation are effective by finding and applying about the best adaptation support including characteristic of a nursery school or characteristic and situation of infant.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE