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만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영에 관한 실행연구

Title
만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영에 관한 실행연구
Other Titles
An Action Research on the Effective Operation of Group Activities in a Five-Year-Old Class at the Beginning of the School Year
Authors
장미
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영 방안을 모색하여 실행하고, 운영 방안이 유아들과 교사에게 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것이다. 연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영 방안은 무엇인가? 2. 만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영 방안은 유아들과 교사에게 어떤 영향을 미치는가? 본 연구는 서울시에 소재한 직장 어린이집인 하늘 어린이집 만5세 학급에서 이루어졌으며, 연구 대상은 만5세 구름반 유아 23명과 담임교사(이하 ‘교사’) 1명이다. 효과적인 집단 활동 운영에 대한 문제 인식을 시작으로 문헌 연구가 이루어졌고, 만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영 방안을 수립하고자 학급의 집단 활동 운영 시간을 관찰했다. 관찰 결과를 교사와 함께 분석하고 문제 해결을 위한 방안을 협의하며 모색했다. 연구 기간은 2012년 2월 1일부터 2012년 6월 3일까지이며, 만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영의 문제점 인식, 이에 따른 해결 방안 모색, 1차 실행 및 평가, 2차 방안 모색, 2차 실행 및 평가, 1ㆍ2차 실행 방안 평가 순으로 실시되었다. 교사가 실시한 교육 활동을 녹화하고 전사하여 현장 노트를 작성했다. 이 외에도 연구자 및 교사 저널, 교사 면담 자료 등을 수집하여 이를 범주화하고 부호화하여 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영을 위하여 문제 행동의 개선을 위한 방안을 교사와 유아의 두 방면으로 모색했으며, 집단 활동이 이루어지는 공간의 환경 정비와 유아들이 활동에 집중하도록 하는 지도 방안을 모색하여 실시했다. 1차 실행에서는 문제 상황에 대한 교사의 긍정적 인식 강화와 문제 행동에 대한 개별 지도를 실시했다. 구체적인 방안으로는 교사의 전문성 신장 기회 활용, 유아와 문제 행동에 대한 이해 및 교사와 유아 간 친밀감ㆍ신뢰감 형성, 문제 행동에 영향을 주는 환경 요인 차단, 유아와 기대되는 행동 약속 및 행동 발생 전 안내, 유아의 긍정적 행동 변화 포착 및 강화 등이다. 1차 실행 결과 개별 지도 대상 유아의 긍정적인 행동 변화가 뚜렷이 나타나 지속적인 개별 지도를 실시하고, 대상 유아를 좀 더 확대하여 실시하기로 했다. 또한 안정된 분위기 형성에 영향을 미치는 환경 정비와 유아들이 활동에 집중하게 하는 지도의 필요성이 제기되었다. 2차 실행에서는 1차 평가를 반영하여 집단 활동이 이루어지는 공간의 환경 정비와 집단 활동에의 주의집중을 위한 지도를 실시했다. 구체적인 방안으로는 집단 활동 장소의 위치 변경, 유아 대형 위치의 적합성 향상, 집단 활동에의 주의집중을 위한 전이 활동 계획 및 실행, 활동 중 유아의 집중을 유도하는 다양한 교수ㆍ학습 기술 활용, 중집단 활동 실행 등으로 이루어졌다. 2차 실행 결과 유아의 집중에 방해가 되는 환경 요인들이 변화ㆍ차단되어졌다. 유아들은 활동에 대해 더욱 흥미를 보이면서 집중하여 참여하는 태도를 보였다. 둘째, 만5세 학급에서의 학년 초 효과적인 집단 활동 운영 방안이 유아들에게 미치는 영향을 살펴보면 집단 활동 시 반복적으로 나타나던 문제 행동이 감소되었고, 안정된 집단 활동 분위기가 형성되었다. 교사는 문제 해결을 위한 적극적 태도가 신장되었으며, 유아에 대한 긍정적 인식이 형성되고 교사와 유아 간의 친밀감ㆍ신뢰감이 더욱 깊게 형성되어졌다.;The purposes of this study were to find and implement effective operational plans for group activities in a five-year-old class at the beginning of the school year and investigate their effects on children and teacher. For those purposes, the subject matters to discuss are as follows: 1. What are the effective operational plans for group activities in a five-year-old class at the beginning of the school year? 2. What kind of the effect do the effective operational plans for group activities in a five-year-old class at the beginning of the school year have on children and teacher? The subjects include 23 five-year-olds and their homeroom teacher("teacher" hereinafter) from the Cloud Class at Sky Childcare Center run by a company in Seoul. Literature study was conducted according to the perception of problems with effective operation of group activities. Observations were made of group activities in the class to set up effective operational plans for group activities in a five-year-old class at the beginning of the school year. The investigator analyzed observation results and discussed and searched for problem solutions in cooperation with the teacher. The research lasted from February 1 to June 3, 2012. The study progressed in the order of noticing problems with the effective operation of group activities in a five-year-old class at the beginning of the school year, searching for solutions, first implementation and assessment, second round of solution search, second implementation and assessment, and evaluation of first and second implementation plans. The investigator videotaped the teacher's educational activities, transcribed them, and made field notes in addition to collecting, categorizing, encoding, and analyzing researcher and teacher journals and teacher interviews. The results from the research are as follows. First, plans to improve problematic behavior for the effective operation of group activities in a five-year-old class at the beginning of the school year were pursued for teacher and children. Plans were found and implemented to help to arrange the environment of the group activity space and promote children's concentration. During the first round of implementation, the investigator provided individual instructions for the teacher's reinforcement of positive perception of problematic situations and problematic behavior. The specific plans include taking advantage of opportunities to increase teacher’s professionalism, understanding children's problematic behavior, forming affection and trust between teacher and children, blocking environmental factors to affect problematic behavior, making a promise on anticipating behavior with children, giving instructions before action takes place, and detecting and reinforcing positive behavioral changes in children. After first implementation, positive behavioral changes were clearly observed in children that received individual instructions. The investigator thus decided to continue individual instructions and expand the scope of subject children. The results also raised a need to arrange the environment affecting the creation of a stable atmosphere and provide instructions to help with children's concentration. Reflecting the first assessment results, the second round of implementation arranged the environment of the group activity space and provided instructions to help with children's concentration. Specific plans include changing the location of the group activity place, improving the fitness of children's formation configuration, planning and implementing concentration activities before activity performance, providing instructions to promote concentration during activity, and carrying out mid-group activities. At the result of second implementation, the environmental factors disturbing children's concentration were changed and blocked. Children showed more interest in activities and concentrated on and participated in them. Second, the effects of the effective operational plans for group activities in a five-year-old class at the beginning of the school year on children were examined. As a result, their problematic behavior, which used to occur repeatedly during group activities, decreased, and a stable atmosphere was formed among them during group activities. The teacher improved her active attitude to solve problems, developed positive perceptions of children, and furthered her affection and trust with children.
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