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반복과 L1 어휘화가 우연적 한국어 어휘 습득에 미치는 영향

Title
반복과 L1 어휘화가 우연적 한국어 어휘 습득에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Repetition and L1 Lexicalization on Incidental Korean Vocabulary Acquisition
Authors
신선미
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구의 목적은 중국인 한국어 학습자를 대상으로 반복과 L1 어휘화가 읽기를 통한 우연적 한국어 어휘 습득에 미친 영향을 고찰하는 것이다. 이를 위하여 우선 Ⅰ장 서론에서는 연구의 필요성과 목적을 밝히고 논문에 사용된 용어에 대한 정의를 서술하였다. 이어서 Ⅱ장에서는 반복과 L1 어휘화가 읽기를 통한 우연적 어휘 습득에 미친 영향을 보고자 하는 연구 목적에 맞춰서 어휘 습득 단계, 우연적 어휘 학습, 읽기를 통한 어휘 학습에서 반복된 어휘가 가지는 효과 및 L1 어휘화의 영향으로 나누어 이론적 배경을 고찰하였고, 선행 연구를 검토하여 연구 문제를 설정하였다. 본 논문의 연구 문제는 총 3가지로 다음과 같다. 첫째, 우연적 읽기를 통한 단어의 반복이 한국어 학습자의 수용적 철자, 품사, 의미 지식 및 의미-형태의 지식 습득에 영향을 미치는가? 둘째, 의미 지식과 의미-형태 지식의 의미 시험에 대한 습득 점수를 측정했을 때 L1에서 어휘화 되는 어휘와 어휘화 되지 않는 어휘 간에는 L2 어휘 습득 정도에 유의미한 차이가 있는가? 셋째, 반복 횟수에 따른 우연적 어휘 습득에서 L1에서의 어휘화 여부에 따른 L2 어휘의 의미 습득에 유의미한 차이가 있는가? 그리고 Ⅲ장에서는 반복과 L1 어휘화의 영향을 알아보기 위하여 E1, E3 및 E7 집단의 특성에 맞춰 어휘화 여부에 따라 정해진 목표 어휘 10개를 담고 있는 읽기 이해 텍스트와 철자, 품사, 의미 및 의미-형태 지식의 네 가지로 나누인 어휘 평가지를 개발하였다. 다음으로 Ⅳ장에서는 실험 자료를 바탕으로 SPSS 18.0을 사용하여 일원분산분석, 대응표본 t 검정 및 다변량분산분석으로 분석한 결과를 기술하였다. 첫째, 우연적 읽기를 통한 단어의 반복은 한국어 학습자의 수용적 철자, 의미 지식 및 의미-형태의 지식 습득에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 의미 지식과 의미-형태 지식의 의미 시험을 통해 측정했을 때 L1에서 어휘화 되는 어휘와 어휘화 되지 않는 어휘 간에는 L2 어휘 습득 정도에 유의미한 차이가 존재하였다. 셋째, 반복 횟수에 따른 우연적 어휘 습득에서 L1에서의 어휘화 여부에 따른 L2 어휘의 의미 습득에 유의미한 차이가 있었다. 마지막으로 Ⅴ장에서는 본 연구의 결과를 요약하고 본 연구가 진행되는 과정에서 나타난 제한점에 대해 살펴보았다. 본 연구가 한국어 교육에 시사하는 점에 대해 정리하고, 연구의 한계점과 더불어 후속 연구에 대한 제언을 하였다. 본 연구는 그동안 한국어 어휘 교육에서 주목 받지 못했던 반복과 L1 어휘화에 대한 영향을 밝힌 데 의의가 있다. 위의 결과들을 반영한 좋은 어휘 학습 방법들이 나오기를 바라며, 본 논문에서 다루지 못한 생산적 어휘 지식과 지연 사후 시험을 통한 어휘 지식 별 습득 유지의 양상에 관한 후속 연구도 기대해 본다.;The purpose of this study is to look into the effects of repetition and L1 lexicalization on incidental Korean vocabulary acquisition through reading. For this study, Chinese students who learn the Korean language were selected as the experimental group. This study is one that applies the study of Chen and Truscott (2010) to Korean language education. Chapter Ⅰ explains the purpose and necessity of this study. Moreover, definitions of terminologies used in this thesis were explained. In the chapter Ⅱ, in accordance with the purpose of this study to find out the effects of repetition and L1 lexicalization on incidental vocabulary acquisition, several theoretical backgrounds were analyzed. To this end, the effects of repetition and L1 lexicalization on 1) vocabulary acquisition stage, 2) incidental vocabulary learning and 3) vocabulary learning through reading were looked into. At the same time, subjects of study were set by examining preceded studies. The subjects of study in this thesis are three as follows. First, has the repetition of vocabulary through incidental reading influenced the acquisition on receptive knowledge of orthographic form, parts of speech, association and meaning and form? Second, when it comes to the acquisition level of L2 vocabularies, is there any significant difference between lexicalized vocabularies and non-lexicalized vocabularies in L1 category when measuring the acquisition scores for meaning test of the knowledge of associations and the knowledge of meaning and form? Third, is there a significant difference in the meaning acquisition of L2 vocabulary according to whether lexicalized or not in L1 category in the case of the incidental vocabulary acquisition through repetition? In the chapter Ⅲ, 1) reading comprehension text including 10 target vocabularies that are arranged depending on whether lexicalized or not and 2) vocabulary evaluation tests that are divided into 4 categories-knowledge of orthographic form, parts of speech, associations and meaning and form were developed. In order to find out the effects of repetition and L1 lexicalization, these are created in accordance with the characteristics of E1, E3 and E7 groups. The subjects of this study were 30 Chinese 3rd level students at a Korean language education institution affiliated with a university in Korea. The study lasted from September of 2011 to October of the same year. In the chapter Ⅳ, the results of one-way analysis of variance (ANOVA) tests, two-dependent samples t test and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) using SPSS 18.0 based on experimental materials were explained. First, repetitive exposures to vocabularies through incidental reading positively affected the acquisition of receptive knowledge of orthographic forms, associations and meaning and form. Second, when it comes to the acquisition level of L2 vocabularies, there was a significant difference between lexicalized vocabularies and non-lexicalized vocabularies in L1 category when measuring the acquisition scores for meaning test of the knowledge of associations and the knowledge of meaning and form. Third, there was a significant difference in the meaning acquisition of L2 vocabulary according to whether lexicalized or not in L1 category in the case of the incidental vocabulary acquisition through repetition. In sum, repetitive exposures to vocabulary in incidental vocabulary acquisition were effective and the effects were even better when the number of repetition increased. Moreover, participants at the experiment acquired more lexicalized vocabularies than non-lexicalized ones. All these results verified the fact that repetitive acquisition through incidental learning was effective to acquire lexicalized vocabularies. On the other hand, non-lexicalized vocabularies were less influenced by repetition than lexicalized vocabularies. Finally, in the chapter Ⅴ, the overall contents of this study were summarized and constraints that appeared in the process of this study were also looked into. That is, the suggestions of this study for the education of Korea were presented and constraints of this study were analyzed. Moreover, proposals for next studies were presented. The intention and significance of this study are that the effects of repetition and L1 lexicalization that had not received the spotlight in the Korean vocabulary education were found out. The researcher of this study hopes that good educational tools for vocabulary acquisition that reflected the results above will be created. Moreover, next studies on productive vocabulary knowledge and the maintenance of each knowledge acquisition through post-tests are well expected.
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