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스피노자에서 개체의 실존 역량과 공동체

Title
스피노자에서 개체의 실존 역량과 공동체
Other Titles
The individual's power of exsitence and Community for Spinoza
Authors
이지영
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이상화
Abstract
본 논문의 목적은 개체 즉 인간의 실존 역량이 공동체와 필수불가결한 상호적 관계를 맺고 있음을 입증해 보이는 것에 있다. 스피노자에게 공동체의 역량은 공동체의 구성원들인 다중의 수동 역량과 능동 역량의 총합으로 결정된다. 이는 보다 많은 자유가 허용되는 공동체 안에서 타자와 미신에 의한 수동적 예속과 억압에서 벗어나 개개인의 실존 역량을 최대화할 수 있는 방식으로 다중이 상호 결합할 때 공동체 전체의 역량 또한 증대한다는 것을 의미한다. 스피노자에게 있어 인간의 이성지와 그에 따라 행위하는 개인의 덕의 증대는 공동체와의 관계를 떠나 생각할 수 없는데, 인간은 홀로 실존하는 것이 아니라 언제나 공동체 안에서 다른 사람들과의 관계를 맺으며 살아가기 때문이다. 공동체의 질서를 규정짓는 규범들이 개인의 심신을 부자유하게 구속할 때, 그에 따라 공동체 안에서 살아갈 수밖에 없는 개인의 덕의 증대는 애초에 불가능한 것이 되고 만다. 따라서 공동체 안에서 상식적 의미의 자유의 보장과 확대는 스피노자 공동체론의 핵심이 된다. 스피노자는 공동체의 구성원들이 자신들의 자유를 최대한 누리면서도 신체의 안전을 보장받을 수 있는 공동의 규범들, 선과 악의 공동체적 상상지의 규범 체계들을 만들어가는 것에 구성원들의 자유와 안전이라는 공동체의 덕이 달려 있다고 보았다. 공동체 안에서 보다 많은 자유를 누리면서도 신체의 안전을 보장받는 방식으로 구성원들이 서로 결합하는 것이 곧 신의 합리적 질서에 따른 결합이라고 스피노자는 생각했던 것이다. 이 논문에서 이상의 논의는 다음과 같이 요약될 수 있다. 1. 스피노자의 실체 일원론에 따라 사유와 연장은 모두 이러한 실체의 본질을 구성하는 동등한 속성들이 된다. 실체 밖에 존재하는 것은 아무 것도 없으므로 자연 만물은 실체 즉 자연체에서 필연적으로 따라나오는 존재자들이자, 실체 안에 내재하며 실체와 함께 실체의 속성들을 분유하는 존재자들이 된다. 스피노자의 이러한 실체관에 의해 플라톤과 데카르트로 대표되는 사유와 연장, 정신과 신체, 관념과 물체의 위계적이며 이분법적인 세계관은 극복된다. 2. 개체를 구성하는 무수한 여타 개체들은 이 개체의 질료적 요소이며, 본질인 결합 비율은 이 개체의 형상 요소라고 할 수 있다. 개체의 형상 요소인 본질은 외부 개체들의 다양하고 무수한 수동적 영향에도 불구하고 개체가 실존하는 한 변화되지 않는데 그것은 이 본질 안에서 실체의 능동 역량이 표현되고 있기 때문이다. 이러한 개체의 본질을 스피노자는 개체의 코나투스라고 말하며, 코나투스는 개체의 실존을 계속해서 보존하고 그 실존 역량을 강화시키고자 노력하는 것으로 드러난다. 개체의 본질인 코나투스는 실체의 역량이 개체의 본질을 통해 표현되는 것으로써 개체가 실존할 수 있는 원인이자, 개체는 각각 그 자체로 완전한 존재자들이라는 것을 보여준다. 그리고 개체의 완전성은 외부 개체와 어떤 방식으로 만나느냐, 결합하느냐에 따라 감소하거나 증가하게 된다. 3. 이성지인 공통 개념은 실체를 구성하는 요소들, 다른 말로 무수한 자연 법칙들에 대한 관념을 의미한다. 이는 자연 안에 존재하는 모든 만물들을 실존하게 하고 그에 따라 상호 관계를 맺게 하는 법칙들을 말한다. 이 법칙들은 만물의 신체 안에 내재되어 있다. 이 법칙들을 인식한다는 것은 실체를 적합하게 인식한다는 것을 의미하며, 이러한 개념에 따라 다른 물체와 결합할 때 개체는 실체의 능동성과 자유를 누리는 것이 될뿐더러 개체의 실존 역량은 그만큼 증대된다. 이러한 공통 개념을 더 많이 획득하고 그에 따라 행위할수록 개인은 보다 자유롭게 되고, 개인의 덕 또한 증대된다. 스피노자에게 인간 개인의 덕은 이성지에 따라 얼마나 자유롭게 행동하느냐에 따라 결정되는 것이기 때문이다. 4. 그러나 인간의 인식은 적합하기보다는 부적합한 것이기 쉬우며, 스피노자는 이를 상상지로 지칭한다. 스피노자 체계에서 실체 즉 자연 밖에 존재하는 것은 없으므로, 다른 물체와의 부적합한 관계 맺음에 대한 관념인 상상지 역시 실체의 역량의 표현임은 물론이다. 코나투스는 슬픔을 주는 존재를 멀리하고 기쁨을 주는 존재는 가까이 하고자 하는 원리에 따라 행위하게끔 사람들을 이끈다. 스피노자는 무수하게 다양한 인간 정서들을 인간의 실존 역량을 강화시켜주는 기쁨과 실존 역량을 약화시켜주는 슬픔으로 나누어 설명한다. 이성지인 공통 개념에 수반되는 능동-기쁨은 그것이 불변하는 것이라는 점에서 다른 수동-기쁨이나 슬픔의 정서와는 다르다. 하지만 단지 어떤 관념이 이성지라는 사실만으로 수동 기쁨이나 슬픔의 정서를 통제할 수는 없으며 이성지에 수반되는 기쁨의 힘이 다른 정서의 힘보다 큰 경우에만 다른 수동 기쁨이나 슬픔이 결정하는 행위를 억제하고 이성지에 따라 행위할 수 있게 된다. 5. 그런데 스피노자에게 공동체의 문제는 개인의 덕성 함양의 문제와 떨어져 존재하지 않는다. 개인은 홀로 실존할 수 없으며 공동체 안에서 살아갈 수밖에 없는 존재이기 때문에 그러하다. 공동체의 존립 이유는 기본적으로 개인들의 자유와 안전을 보장하는 것에 있다. 공동체의 질서는 공동체 구성원들이 모두 공유하고, 그것을 준수하기를 요구당하는 선과 악에 관련된 규범들과 그에 따르는 상벌에 대한 희망과 공포에 의해 유지된다. 선과 악의 개념은 자연 상태에서는 없는 것이다. 선과 악의 개념은 오직 인간 공동체 안에서만 존재하며 그 규준은 공동체마다 다른 데, 이는 선과 악의 규범들이 공동체 구성원들의 행위 양식을 규정하고 강제하기 위해 공동체가 결정하고 공유하는 공동체적 상상지의 체계라는 사실을 보여준다. 이들 규범들이 구성원들의 심신의 자유를 억압하고 안전을 위협하는 것일 때 이 공동체 안에서 개인의 덕성을 함양하는 것은 불가능한 일이 되며, 동시에 공동체의 기본 존재 이유를 침해하는 것이 된다. 6. 스피노자는 개인의 본질에서 드러나는 다양한 본성들은 신의 역량이 변용되어 드러나는 것으로서, 그러한 본성에 따라 사는 것은 신에게서 부여받은 자연권의 영역에 속하는 것이다. 이 자연권은 양도 불가능한 것이며, 자연 안의 모든 개체들의 질서가 그러하듯 단지 다른 힘에 의해 억제될 수 있을 뿐이다. 공동체는 오직 공동체의 구성원들의 안전과 자유를 위협하는 것들만을 선과 악의 규범에 의해 금지하고 억제해야 한다. 구성원들의 안전과 자유를 최대한 보장하는 공동체의 질서에 따라 구성원들이 상호 결합하면 할수록 그 공동체의 질서는 신의 합리적 질서에 가까운 것이 된다. 공동체가 구성원들의 안전과 자유를 보장해야 한다는 것이 이성적 질서에 따라 도출된 공동체의 존립 이유이기 때문이다. 따라서 이 규범들이 구성원들의 자유와 안전을 최대한 보장하는 것일 때 그것은 신법, 즉 합리적인 이성지를 관통하는 것이 된다. 7. 힘은 오직 힘에 의해서만 억제되며, 모든 개체는 자연의 법칙에 의해 자신들이 가진 힘보다 큰 힘에만 복종하기 때문에 불합리한 공동체의 질서를 바로잡는 것에 필요한 것은 그것을 바로잡을 힘의 획득이 된다. 이는 공동체의 불합리한 규범, 가치관을 바로잡기 위해서는 그러한 규범과 가치관이 가진 힘에 대항하는 힘이 필요하다는 것을 의미한다. 어떤 규범이나 가치관이 공동체에 통용된다는 것은 그것을 지지하는 이들이 대다수이거나 지지하는 이들이 강한 힘을 가지고 있다는 것을 말한다. 따라서 그것을 깨기 위해서는 불합리한 질서에 대항하는 이들의 연대를 통한 힘의 결집이 요구된다. 8. 한 공동체 안에서 통용되는 어떤 규범과 가치관이 불합리한 것인가를 알기 위해서는 공동체의 현재 구조를 이해하는 이성지가 요청된다. 그런데 현재의 규범이나 가치관을 검토하고, 그 정당성, 참됨을 의심하기 위해서는 상상력의 도움이 필요하다. 지금과는 다른 새로운 질서를 생각해보는 것에는 ?가능성?을 타진해보는 상상력의 힘이 필수적이기 때문이다. 또한 새로운 질서와 그 정당성을 타인에게 전달하고 그것의 기치 아래 모이기 위해서 언어의 질서를 새롭게 만드는 것 또한 매우 중요한 일이 된다. 새로운 언어의 질서를 수용하고 그것을 받아들이는 이들이 많을수록 그 언어가 전달하는 내용이 힘을 가지게 되고, 이는 곧 그 언어가 표현하는 새로운 규범, 가치관이 힘을 얻었다는 것을 의미하기 때문이다.;This thesis aims to demonstrate that an individual?s power of existence mutually relates to community. According to Spinoza, power of community is nothing more than the disposition of the multitude?all citizens? power combined?because there is nothing except the power of individuals. Power of community is determined by the total sum of the multitude?s active and passive powers. The more freedom the community gives to its members?in other words the more active power individuals have in their existence?the stronger the power of community. Individuals who are free from oppression and subordination of community create this kind of community. This thesis, which is based on Spinoza?s views, can be summarized as follows: 1. Spinoza supports the metaphysical doctrine of monism?the immanence, rather than transcendence, of one substance, God, or nature. The substance is expressed or actualized in two attributes?extension and thought?of which there are infinitely more, though unknown to the human sense. The infinite attributes and finite mode are all immanently within substance or nature, and all attributes have an equal state. According to this theory, we can restore the state of extension, body, or physical nature, which has been believed by such philosophers as Plato and Descartes to have less value than thought, mind, idea, and so. 2. The body of an individual is composed of a number of other bodies that keep the same ration of motion and rest. This same proportion is the essence of the individual. The essence of the individual is a form element, while the other bodies are matter elements. This ratio of the essence of the individual maintains its nature despite numerous outer, passive influences. The unchangeable essence of the individual proves that the power of substance is expressed through the essence of the individual. In this essence, the individual is always perfect. Spinoza calls this essence of the individual conatus, through which the individual strives to preserve its being and to increase its own power. Perfection of the individual is increased or decreased according to the effects or passion that originates from encountering other things; for instance, there may be a joy effect or sad effect. 3. For Spinoza, adequate encountering is very important. Adequate encounters of other things always enhance the power of an individual?s existence. Adequate encountering of other things is a prerequisite of understanding adequate ideas, common notions, and reason. After gaining an adequate idea, individuals encounter other things adequately, which allows for coping with adequate body structure. The more adequate the idea the individual gains, the more freedom the individual has. Personal private virtue is enhanced, according to this course. However, it is common for the multitude?s ideas to be mostly inadequate. Spinoza calls this kind of inadequate idea imagination. In Spinoza?s system, no one exists out of substance, so imagination is an expression of substance?s existent power. Desire, another name of conatus, refers to conscious strivings to do something. Spinoza divides many affections into joy-affection, sad-affection, and desire. Joy-affection enhances man?s power of existence, whereas sad-affection decreases it. Conatus involves striving to encounter those things that result in joy-affection and eliminate those things that result in sad-affection. Above of all, active joy-affection is considered best to man. Active joy-affection is different from passive joy- affection, as well as sad-affection, in that active joy-affection is accompanied by adequate ideas, which gives invariable power to man?s existence. Still, regardless of whether it is active affection or passive affection, no affection can be restrained by the true knowledge of good and evil insofar as it is true, but only insofar as it is considered an affection. Only an affection that is stronger than other affections has the power to restrain. The degree of an affection?s power is an important concept to Spinoza. 4. In Spinoza?s view, community is closely related with personal private virtue. An individual cannot live alone out of community; man must always live in community. Man knows experientially and rationally that he must live in community in order to guard himself against strong enemies, hostile animals, natural disasters, and starvation. Man has the natural right to live freely and be secure in community. In nature, there are no legislative laws, good or bad; only power is right. In contrast, the order of community is kept via various legislative laws concerning the good and the bad. These legislative laws contain the widely accepted morals, customary rules, and values. Because there are no legislative laws in nature, legislative laws are clearly communal and imaginary. All members of a community are expected to obey the legislative human laws. These laws control the people and cause feelings of hope or fear affection in accordance with abidance to the laws. Permitting wide freedom is essential to the proper functioning of a community, and these legislative human laws prohibit man, thereby oppressing and invading citizens? freedom and security. 5. Man?s various dispositions are an expression of modified substance. Living with one?s own disposition is a natural right that God gives. This natural right cannot be transferred to any other, in that the natural right is an expression of a modified substance?s power through the individual. For Spinoza, natural right is power, and human community continues this natural state. Like any other natural power, natural right can only be restrained by a stronger power. Community is stronger than individual, and nation/government is the strongest community. Individuals cannot help but obey the government. However, power of community is nothing more than the disposition of the multitude, so when members are connected for one purpose, their power becomes stronger. The more members that connect to create more rational legislative laws, the stronger their power, which can result in changing previous irrational laws and ensuring that their one will is in concordance with God?s rational law. Their solidarity is necessary in that only solidarity makes minority groups stronger. 7. Reason is the more important element in understanding the structure of irrational law. Reason is understanding power. Along with reason, people need active imagination. With imagination, a rational new world is a possible thing, as the ?possible? is always imaginary. Language is also important in the imaginary method, for it conveys people?s thoughts and socially predominant views of values, resulting in newly created rational thought. The more members accept newly created rational thought through newly arranged words, the more new views of value gain power. Solidarity of man using common language can change the world.
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