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만5세 유아들의 이성또래관계에 관한 문화기술적 연구

Title
만5세 유아들의 이성또래관계에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
An Ethnographic Study about 5-Year-Old Children’s Opposite Sex Peer Relationship
Authors
박효진
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 유아들의 이성또래관계를 심층적으로 이해하는데 있다. 따라서 만5세 유아의 이성또래관계 유형과 이성또래에 대한 인식을 알아보고 인식을 형성하는데 영향을 주는 요인에 대해 문화기술적 방법을 통하여 분석했다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 만5세 유아들의 이성또래관계의 유형은 어떠한가? 2. 만5세 유아들의 이성또래에 대한 인식은 어떠한가? 3. 만5세 유아들이 이성또래에 대한 인식을 형성하는데 영향을 미치는 요인은 무엇인가? 본 연구는 서울시에 소재한 늘푸른어린이집 만5세 민들레반에서 이루어졌으며 연구대상은 남아 7명, 여아 6명, 교사 2명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2011년 8월 16일부터 10월 7일까지 이루어졌으며, 자료 수집은 총 28회의 참여관찰, 유아 및 교사의 형식적 면담과 비형식적 면담, 사진촬영, 오디오 녹음, 문서수집의 방법을 통해 이루어졌다. 본 연구자는 현장 약기와 녹음 및 사진자료를 바탕으로 현장기록과 면담 전사본을 만들고 수집된 자료를 범주화하여 분석했다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 민들레반 유아들의 이성또래관계는 일방향 관계, 양방향 관계, 애정이 없는 관계로 나타났다. 일방향 관계는 겉으로 드러나는 애정관계, 겉으로 드러나지 않는 애정관계, 삼각관계, 1대 다수의 애정관계가 나타났다. 양방향 관계는 애정이 일치하지만 드러나지 않는 관계와 애정의 강도에 차이가 있는 관계가 나타났다. 둘째, 민들레반 유아들은 이성또래를 놀이하고 싶은 대상과 놀이하고 싶지 않은 대상으로 인식했다. 유아들은 이성또래를 애정이 반영된 놀이 대상, 동성또래 부재 시 놀이하는 대상, 놀이 성향이 일치하는 대상, 일시적인 놀이 대상, 동성또래와의 갈등을 피하기 위한 대상, 특정 놀이를 함께 할 수 있는 대상으로 인식했다. 반면 이성또래를 이성이므로 놀 수 없는 대상, 놀이참여를 거부하는 대상, 관심사가 불일치하는 대상으로 여기며 놀고 싶지 않은 대상으로 인식했다. 셋째, 민들레반 유아들이 이성또래에 대한 인식을 형성하는데 유아의 개별 성향과 유아의 이성또래에 대한 애정이 영향을 미쳤다. 또한 유아는 또래, 교사, 부모, 애니메이션이라는 사회적 요인의 영향을 받아서 이성또래에 대한 인식을 형성했다. 만5세 유아들은 이성또래와 분리되어 놀이하는 경향을 갖는 동시에 특정 이성또래에 대한 애정을 가지며 이성또래관계 안에서 동성또래관계와 다른 특별한 관계를 맺는다. 성인들은 유아가 이성또래에게 갖는 애정을 이해하고, 다양한 형태의 이성또래관계에서 나타나는 유아들의 감정에 관심을 가져야 한다. 또한 유아들이 올바른 이성또래관계를 형성하며, 성과 관련된 편견에서 벗어나서 이성또래에 대한 바람직한 인식을 형성할 수 있도록 관심과 지도가 필요하다.;The purpose of this study is to profoundly understand children's opposite sex peer relationship. The study analyzed the type of opposite sex peer relationship, awareness of children's opposite sex peer and the factors which have an influence on children's awareness on opposite sex peer of the 5-year-old children with an ethnographic research method. For that purpose, the research questions of this study are as follows. 1. What are the contents of opposite sex peer relationship of the 5-year-old children? 2. How is the children's awareness on opposite sex peer of the 5-year-old children? 3. What are the factors which have an influence on children's awareness on opposite sex peer of the 5-year-old children? The research was conducted at MinDulLae class of NulPuRun day care center which is located in Seoul. The objects of this study were consist of 7 boys and 6 girls at the age of 5 and 2 teachers. The data for this research were collected from April 16th, 2011 to October 7th, 2011 using 28 participating observations, formal and informal interviews, audio recording and documentation. The field jotting, photographing and recording contents were reconstructed by field notes and transcription. The collected data were encoded, categorized, and analyzed. The result from the research are as follows: First, the opposite sex peer relationship of children at MinDulLae class was classified by one-way relationship, two-way relationship and non affection relationship. One-way relationship is classified by ill-concealed affection relationship, concealed affection relationship, eternal triangle and one-to-many affection relationship. Two-way relationship is classified by relationship which children have an affection on each other but it is different from concealed affection relationship and relationship which children have different aspect of affection's intensity. Second, children at MinDulLae class considered opposite sex peer as object of one who want to play with and one who don't want to play with. Children classified opposite sex peer as an object of affection reflected, object of playmate when same sex peers are absent, object of one who has similar play tendency, object of temporary play, object of one who avoid a conflict with same sex peer, object of one who can play specific play together. Children considered opposite sex peer as an object of one who don't want play with since they are opposite sex, object of one who refuse to participate on play, object of one who has different interest. Third, the factors which have influenced on forming children's awareness of opposite sex peer were children's individual personality and children's affection for opposite sex peer. Also, social factors such as classmate, teacher, parents and animation have helped children to form awareness of opposite sex peer. 5 year old children tend to play with same sex peer separate from opposite sex peer. At the same time, they have an affection for specific opposite sex peer and form special aspect of opposite sex peer relationship different from same sex relationship. Adult must understand children's affection for opposite sex peer and pay attention to children's feelings which result from various type of opposite sex relationship. Also, Adult should be concerned and provide proper guidance to children in order for them to have a good opposite sex peer relationship and form proper awareness of opposite sex peer not having prejudice against opposite sex.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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