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자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육에 대한 인식

Title
자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육에 대한 인식
Other Titles
Perception of Inclusive Education for the Mothers of Children without disabilities According to Children's Inclusive Class Experience
Authors
라지영
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 일반유아 어머니들의 통합교육에 대한 인식을 자녀의 통합학급 경험유무에 따라 비교‧분석하여, 통합학급 경험이 있는 일반유아 어머니와 없는 일반유아 어머니의 인식을 알아보는데 목적을 두었다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육에 대한 전반적인 인식은 어떠한가? 2. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육의 실제에 대한 인식은 어떠한가? 3. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육의 영향에 대한 인식은 어떠한가? 4. 자녀의 통합학급 경험유무에 따른 일반유아 어머니들의 통합교육의 장점과 단점에 대한 생각은 어떠한가? 본 연구는 서울‧경기 지역에 소재한 14개 사립유치원에 자녀가 재원중인 만 5세 일반유아 어머니 369명을 대상으로 하였다. 연구도구는 통합교육에 대한 인식을 알아보기 위해 Green과 Stoneman(1989)이 개발하고 김미정(1995)이 번안한 The Parental Attitude Toward Mainstreaming Scale(PATMS)를 수정‧보완한 설문지를 사용하였으며, 통합교육의 영향에 대한 인식 중 일반유아 부모와 장애유아 부모에 대한 인식을 알아보기 위해 Rafferty, Boettcher와 Griffin(2001)이 개발한 Impact of Inclusion in Typically Developing Children Scale(IITDC), Impact of Inclusion on Children with Disabilities Scale(IICD)를 Hilbert(2009)가 설문지로 구성한 것에서 관련 내용을 추출‧첨가하였다. 설문지는 통합교육의 장점과 단점에 대한 생각을 알아보기 위한 서술형 문항을 포함하여 총 44문항으로 구성되어 있다. 연구분석을 위해 객관식 문항은 평균과 표준편차를 산출하고 t 검정을 실시하였으며, 서술형 문항은 김유정(2005)이 제시한 ‘일반유아 부모들이 가지고 있는 장애유아 통합교육에 대한 찬성‧반대 이유’를 토대로 분류하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반유아 어머니는 자녀의 통합학급 경험유무와 관계없이 통합교육에 대한 전반적 인식에 긍정적인 인식을 보였다. 자녀의 통합학급 경험유무는 일반유아 어머니의 통합교육에 대한 전반적 인식에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 일반유아 어머니는 통합교육의 실제에 대한 인식 중 문제행동 관련 인식에서는 통합학급 경험이 없는 어머니 집단이 경험이 있는 어머니 집단보다 더 긍정적이었다. 이에 대해 자녀의 통합학급 경험이 있는 어머니 집단이 장애유아가 문제행동 발생 가능성을 더 강하게 인식하고 있었다. 학업/교사 관심 관련 인식에서는 자녀의 통합학급 경험유무에 관계없이 보통 정도의 인식 수준을 보였으나, 자녀의 통합학급 경험이 있는 어머니 집단이 교사의 관심이 장애유아에게 집중될 가능성을 더 높게 생각하고 있었다. 셋째, 일반유아 어머니는 통합교육의 영향에 대한 인식에서 일반유아나 일반유아 부모에게 미치는 영향에 대해서는 자녀의 통합학급 경험유무에 관계없이 긍정적인 인식 수준을 보였다. 일반유아 어머니는 통합교육이 자신의 자녀에게도 도움이 된다는 것을 인식하고 있었으며, 자녀 뿐 아니라 자신들에게도 영향을 미치게 됨을 인식하고 있었다. 장애유아에게 미치는 영향에 대해서는 자녀의 통합학급 경험유무에 관계없이 긍정적인 인식 수준을 보였으며, 특히 장애유아의 현실적응에 도움이 될 것으로 기대하고 있었다. 장애유아 부모에게 미치는 영향은 통합학급 경험이 없는 어머니 집단이 경험이 있는 어머니 집단보다 더 긍정적으로 인식하고 있었다. 이에 대해 자녀의 통합학급 경험이 있는 어머니 집단은 장애유아 가족이 자신들의 관심사가 공유되지 못한다고 느끼게 될 가능성을 더 높게 인식하고 있었다. 넷째, 일반유아 어머니는 자녀의 통합학급 경험유무와 관계없이 일반유아의 인성 발달, 차이에 대한 이해 증진, 편견 감소, 사회성 발달을 통합교육의 장점으로 생각하였다. 통합교육의 단점에 대해서는 두 집단 모두 일반유아가 장애유아의 행동을 따라하거나 학습에 영향을 받을 것을 가장 큰 단점으로 꼽았으나, 이 외의 생각들에서 자녀의 통합학급 경험유무에 따라 다른 경향을 보였다. 또한 통합교육의 단점 때문에 통합교육 실시를 시기상조로 생각하는 의견이 있었다. 본 연구에서 밝힌 통합교육에 대한 인식은 각 유치원의 상황이나 지원 정도에 따라 달라질 수 있을 것으로 보인다.;The purpose of this study is to compare and analyze the understanding of the inclusive education for the mothers of children without disabilities according to the children’s experience with the inclusive education. To satisfy with this purposes, research questions have been suggested as follows: 1. What is the overall understanding of inclusive education for the mothers with children without disabilities according to children’s experience with the inclusive class? 2. What is the understanding of the reality of inclusive education for the mothers with children without disabilities according to children’s experience with the inclusive class? 3. What is the understanding of the effects of inclusive education for the mothers with children without disabilities according to the children’s experience with the inclusive class? 4. What are the thoughts of the mothers of the children without disabilities regarding the advantages and drawbacks of the inclusive education according to the children’s experience with the inclusive class? This study was conducted on 369 mothers of five-year-old children without disabilities who attend fourteen private kindergartens located in Seoul and Gyeonggi-do area. For the research tool, a survey which was the revised and supplemented version of The Parental Attitude Toward Mainstreaming Scale (PATMS) developed by Green and Stoneman(1989) and adapted by Mi-jeong Kim (1995), was used to examine the understanding of the inclusive education. To examine the understanding of the effects of inclusive education for the parents of the children without disabilities and those of the children with disabilities, the relevant contents from the survey devised by Hilbert (2009) based on Impact of Inclusion in Typically Developing Children Scale(IITDC) which was developed by Rafferty, Boettcher and Griffin(2001), were derived and added. The questionnaire consists of the total of 44 questions including the essay questions to find the thoughts on the advantages and drawbacks of the inclusive education. For research analysis, based on the multiple questions, the average and standard deviation were derived and t-test was conducted. The short-answer questions are classified based on the ‘reasons for agreeing or opposing the inclusive education for the children with disabilities that the parents of the children without disabilities have’ proposed by Yoo-jeong Kim (2005) and the frequency and the percentage were calculated. The results from the study are as follows. First, the mothers of children without disabilities showed a positive level of the overall understanding on the inclusive education regardless of the children’s experience or the lack of experience with the inclusive class. whether their children experience the inclusive class does not effect on the overall understanding on the inclusive education of mothers. Second, as for the understanding of the problem behaviors, the mothers with no experience with the inclusive class perceived it more positively than the groups with the experience. The mothers whose children have been experienced the inclusive class concerned a realizable possibility of the problem behaviors more than the other. The mothers of the children without disabilities showed an average level understanding on the reality of the inclusive education regardless of the children’s experience or the lack of experience with the inclusive class when it came to their perception regarding the concerns about the study/instructors. The mothers whose children have been experienced the inclusive class worried that instructors' attention would be concentrated in disabled children. Third, the mothers of the children without disabilities showed a positive level of understanding regardless of the children’s experience or the lack of experience with the inclusive class when it came to their perception regarding the effects of the inclusive education to non-disabled children and their mothers. The mothers of the children without disabilities think that the inclusive education would have positive effect on their children and also themselves. the mothers of children without disabilities showed a positive level of understanding on the effects of the inclusive education to disabled children, especially adaption to real world of disabled children, regardless of the children’s experience or the lack of experience with the inclusive class. However, the group of mothers who had no experience with the inclusive class perceived the effects on the parents of disabled children more positively than the group of mothers with experience. The mothers whose children have been experienced the inclusive class concerned that the parents of disabled children feel like their interests don't be shared with others. Fourth, the mothers with the children without disabilities considered the development of personality in the children without disabilities, enhanced understanding on the differences, the reduced prejudiced and development of the social skills as the advantages of the inclusive education regardless of the children’s experience with the inclusive class. As for the drawbacks of the inclusive education, both groups picked the possibility that the children without the disabilities will copy the behaviors of the children with disabilities or get affected in their learning as the biggest drawback. However, they showed different tendencies depending on the children’s experience or the lack of experience with the inclusive class in other aspects. Also there were views that the implementation of inclusive education yet premature due to its drawbacks.
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