View : 596 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor여성희-
dc.contributor.author손정희-
dc.creator손정희-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:28Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000072575-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204132-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000072575-
dc.description.abstractOrganisms have long been used as resources such as foods, medicine, industrial products, but in modern society, resources have been used excessively, so, bio-diversity has been decreasing dramatically. In order to stop the decrease of bio-diversity, agreements about biodiversity has been passed, and the interests about sustainable development of biotic resources are emerging rapidly. Specially , in order to realize the sustainable development of biotic resources, education is being considered important, but in the course of elementary education, the content of biotic resources is rarely taught, and the content is difficult. So, Learning program matching the level of elementary students is necessary. Animation does not only motivate elementary students' learning will but also it is a learning material to be used to teach students complicated contents with fun and ease. In this research, by developing and applying biotic resources learning program based on animation for sustainable development education, I want to check elementary students' knowledge, attitude, will about sustainable development of biotic resources. I conducted this research with 108 subjects who were 6 grade elementary students from 4 classes in Incheon metropolitan city. I chose learning object and concept by choosing developed animation based on textbooks and related documents. To verify the effect of class, we developed the knowledge , attitude, will test paper about sustainable development of biotic resources, This research result analyzed data by using SPSS 18.0 through descriptive statistic, ANCOVA.;오래전부터 생물은 인류에게 자원으로 이용되어져왔으나 현대사회에서는 이를 과도하게 이용하여 생물다양성이 급격히 감소되고 있다. 이러한 생물다양성 감소를 막기 위해 국제적으로 생물다양성 협약을 채택하였고, 생물자원에 대한 지속가능발전의 관심이 급부상하고 있다. 특히 생물자원의 지속가능발전을 실현하기 위해서 환경교육이 중요시 되고 있으나 초등교육과정에서는 생물자원의 내용을 거의 다루고 있지 않고, 그 내용 또한 매우 어려워 초등학생들의 수준에 맞는 학습프로그램이 필요하다. 애니메이션은 초등학생들의 학습동기를 유발할 뿐만 아니라 복잡한 내용을 재미있고 쉽게 풀이하여 전달 할 수 있는 교수·학습 자료이다. 본 연구에서는 지속가능발전교육을 위하여 애니메이션을 기반으로 한 초등학생 대상 생물자원 학습프로그램을 개발하고 적용하여 생물자원에 대한 지식, 태도, 실천의지에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 본 연구는 인천광역시에 소재한 S초등학교 6학년 4개 학급의 108명을 대상으로 하였다. 개발된 애니메이션은 교과서와 관련된 문헌을 참고로 하여 학습주제 및 개념을 선정하였다. 수업의 효과를 검증하기 위해서 생물자원의 지속가능발전에 대한 지식, 태도, 실천의지 검사지를 개발하였으며, 연구 결과는 SPSS 18.0을 이용하여 기술통계, 공변량분석(ANCOVA)을 통해 분석하였다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.연구의 필요성 및 목적 1 B.연구내용 4 C.연구의 제한점 4 Ⅱ.이론적 배경 5 A.지속가능발전교육 5 1.지속가능발전교육의 정의 5 2.지속가능발전교육과 환경교육 8 3.초등학교에서의 지속가능발전교육 9 B.생물자원 11 1.생물자원의 정의와 가치 11 2.생물다양성의 정의와 가치 12 3.생물다양성협약과 우리나라의 관리 대책 15 4.생물자원의 지속가능발전교육 16 C.애니메이션 18 1.애니메이션의 정의 18 2.애니메이션의 교육적 효과 19 D.선행연구 고찰 20 1.지속가능발전교육을 위한 프로그램 개발 연구 20 2.생물자원 관련 선행연구 22 Ⅲ.연구방법 및 절차 24 A.연구대상 24 B.연구설계 및 수업처치 24 C.연구절차 25 D.지속가능발전교육을 위한 애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램의 개발 절차 26 1.생물자원에 대한 학습목표 및 학습내용 선정 27 2.스토리보드 개발 및 콘티 작성 29 3.애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램의 수업절차 30 4.수업지도안 및 활동지 제작 31 E.검사도구 32 1.생물자원에 대한 지식 검사지 32 2.생물자원에 대한 태도 검사지 33 3.생물자원에 대한 실천의지 검사지 34 F.자료의 처리 및 분석 34 Ⅳ.연구결과 및 논의 35 A.애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램의 개발 결과 35 B.지속가능발전교육을 위한 애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램이 생물자원에 대한 지식에 미치는 효과 40 C.지속가능발전교육을 위한 애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램이 생물자원에 대한 태도 에 미치는 효과 43 D.지속가능발전교육을 위한 애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램이 생물자원에 대한 실천의지에 미치는 효과 45 Ⅴ.결론 및 제언 48 참고문헌 50 <부록1>생물자원 애니메이션 스토리보드 56 <부록2>수업지도안 65 <부록3>활동지 69 <부록4>생물자원에 대한 지식 검사지 77 <부록5>생물자원에 대한 태도 검사지 81 <부록6>생물자원에 대한 실천의지 검사지 83 ABSTRACT 85-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1333620 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc500-
dc.title지속가능발전교육을 위한 초등학생용 애니메이션 기반 생물자원 학습프로그램의 개발 및 학습효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDevelopment and application of Biological resources learning program for elementary school based on animation for Education for Sustainable Development-
dc.creator.othernameSohn, Jeong hee-
dc.format.pagex, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 생물교육전공-
dc.date.awarded2012. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE