View : 859 Download: 0

대안학교 학생들의 학교생활 적응

Title
대안학교 학생들의 학교생활 적응
Other Titles
A Study of Alternative School Students' School-life Adjustment - Empasis on commissioned-type and unauthorized urban-type alternative school of the capital area -
Authors
이지연
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성훈
Abstract
본 연구는 대안학교가 보호장치로서 그 역할을 다 할 수 있도록 대안학교 학생들의 학교생활 적응도를 조사하여 분석하고, 학교생활 적응력을 높이기 위하여 개선안을 찾는 근거를 제시하는 데에 목적을 두었다. 학교생활 적응은 학교공부, 학교친구, 학교교사, 학교생활의 하위범주로 구성되어 있다. 학교생활 적응 관련 요인은 성별, 과정별, 학년, 재학기간, 학업수준, 가족의 경제수준, 가족과의 관계, 자기 만족도, 대안학교를 다니는 이유가 있다. 대안학교의 유형은 설립취지ㆍ운영방법 등 다양해서 그곳에서 생활하는 학생들이 적응하는 모습도 다르다. 법적 지위로 대안학교를 분류하였을 때, 대안학교는 특성화학교형 대안학교, 각종학교형 대안학교, 위탁형 대안학교, 미인가 대안학교로 4가지 형태가 있다. 이 중 주요 도시에는 위탁형 대안학교와 도시형 미인가 대안학교가 많이 있다. 본 연구자는 수도권에 위치한 위탁형 대안학교(4곳)와 도시형(미인가) 대안학교(5곳)에 재학 중인 중·고등학교 학생 335명을 대상으로 학교생활적응에 관한 설문조사를 하였으며, 총 200부를 최종으로 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS win 20 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, T-test, 일원배치 분산분석(F-검증), 기술통계를 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 학교생활 적응에서 위탁형 대안학교의 재학생들과 도시형 대안학교의 재학생들의 학교적응도는 전체적으로 유의한 차이가 있으며, 도시형 대안학교의 재학생들의 학교적응수준이 전반적으로 높게 나타났다. 2. 학교생활 적응에서 위탁형 대안학교의 재학생들과 도시형 대안학교의 재학생들은 학교생활적응영역 중 교사에 대한 호감도가 가장 높은 수준이었으며, 이는 교사에 대한 긍정적인 인식으로 학교생활을 유지하는데 가장 큰 역할 가능성을 보인다. 3. 위탁형 대안학교의 재학생들과 도시형 대안학교의 재학생들은 학교생활적응에서 친구관계를 가장 중요한 요인으로 생각하며, 그 다음은 교사와의 관계였다. 이와 달리 성적을 올리는 것과 최신식의 학교시설은 학생들의 학교생활적응에 중요한 의미가 아님을 보였다. 그러나 서술형 응답으로 학교개선요구를 알아보았을 때, 공통적으로 운동장이 없어서 불편하다는 입장이 대다수였으며, 낡은 컴퓨터와 질 낮은 급식의 교체를 요구하는 의견도 많았다. 또한 선생님에 대해서는 대부분 우호적이었으나, 학생들에 대한 차별과 인간적인 무시를 표현하며 개선될 것을 요구하였다. 또한 일대일 만남과 더 많은 대화기회를 원하면서 교사와의 관계에 대해 더 적극적으로 바라는 입장도 많았다. 가장 많이 비판을 받은 것은 “교사의 수업방식”이었는데, 학생들의 수준에 맞는 강의와 재밌고 활기차며 유익한 수업을 바라는 의견들이 많았다. 이외에 학교규칙을 지켜야 한다는 의식수준은 높았으나, 학교규칙의 정당성을 학생들에게 설득시켜줘야 한다는 입장과 학교규칙에 학생들의 의견이 반영되어야 한다는 입장도 여러 있었다. 이러한 개선요구들은 앞으로 대안학교에서 학생들의 학교생활적응을 더 높이게 하는 사항과 관련되며, 대안학교의 기본적인 이념과 직결된다. 그러므로 대안학교는 이러한 학생들의 의견과 비판을 적극적으로 수용하여 대안학교의 존재이유에 대한 역할을 다하여야 할 것이다. 이외에도 대안학교 학생들의 학교생활 적응을 위해서 학생들의 학업에 대한 자신감을 향상시키는 것, 학부모의 적극적인 협력, 학생들의 자기 만족도를 높이는 프로그램의 개발과 교육 등이 필요하며, 특히 대안학교에 대한 부정적인 사회적 분위기가 개선될 것이 요구된다고 하겠다.;The purpose of the study was to examine the school-life adjustment level of alternative school students, analyze it for properly performing a role of safeguards, and suggest grounds looking for amendments to improve the adjustment level of alternative school students. The school-life adjustment is composed of four subcategories. : adjustment to school classes, relationships with school peers, relationships with school teachers, adaptation to school life. The influencing factors of the school-life adjustment are composed of sex, course of school, grade, period of attendance at school, scholastic level, family income, family relationships, self-satisfaction, reason for attending alternative school. The type of alternative schools is various because of the difference in purpose of the establishment and methods of operation and much more. So the students' school-life adjustment form is different according to their school types. There are four types of alternative schools in terms of its legal status : 'alternative education specialized school', 'miscellaneous schools', 'commissioned-type alternative school', 'unauthorized alternative school'. Out off these, the major cities have many commissioned-type and unauthorized urban-type alternative schools. The subjects were 335 students who attended alternative middle and high schools of commissioned-type(four) and unauthorized urban-type(five) alternative schools in the capital area(Seoul and Gyeonggi-do) of Korea. The study finally investigated 200 copies. SPSS Win 20 program was used. The study made use of frequency analysis, T-test, One-way ANOVA(F verification), technical statistics. The major findings were as follows: First, The significant differences totally appeared in the school-life adjustment level between commissioned-type alternative school students and unauthorized urban-type alternative school students. Of the two the latter were generally higher. Second, The highest level is the favor of school teacher in the school-life adjustment part of two type alternative school students. It looks like the main role possibility of alternative school students' school-life adjustment and maintainability. Third, Two type alternative school students thought the relationship with school peers is the most important factor of their school-life adjustment. The relationship with school teachers is the second factor. But, They thought enhancing their performance and having up-to-date school facilities are not important. However, Most of them responded they were uncomfortable to activate the school life because of nonexistent schoolyard, worn-out computers, meals of the low quality and so forth in the write-out answers about the school improvement. They were in favor of their school teachers. On the other hand, they demanded teachers' cordial behavior because of teachers' discrimination and disregard. In addition, they actively wanted better relationship with teachers by mentoring programme or many conversation opportunities. Teachers' teaching ways were criticized by alternative school students, and students made a request for easy and interesting or cheerful class. Also, students had high level of consciousness about the school rules, but they occasionally wanted their options to be reflected in the school rule and teachers to inculcate students with school rules' justification. These demands have a direct connection with students' alternative school-life adjustment and alternative school's fundamental idea. Therefore, the alternative schools must accept wholeheartedly students' demand and criticism to do a role of alternative schools' reason for being. Finally, It is keenly necessary to approach systematically in enhancing students' study confidence or self-satisfaction and cooperating actively with school parents and going side by side with purging negative thoughts about alternative school for students' alternative school-life adjustment.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE