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기독교 대안학교 교사의 직무만족, 조직헌신, 이직의도에 관한 연구

Title
기독교 대안학교 교사의 직무만족, 조직헌신, 이직의도에 관한 연구
Other Titles
A Study on Job Satisfaction, Organizational Commitment, and Turnover Intention of Christian Alternative School Teachers in Korea
Authors
김혜경
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박영숙
Abstract
The purpose of this study was to identify the effects of Christian school teachers' background factors, job satisfaction, organizational commitment on their turnover intention. For this, a survey was sent to 136 teachers of Christian alternative schools which are located in Kyunggi, Choongchung, and Kyungnam. For the data analysis, SPSS 20 was used. Specifically, to examine differences of job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention according to teacher's background factors, Cronbach's α, mean, standard deviation, One-way ANOVA, and Tukey HSD test were used. Next, to identify the relations among job satisfaction, organizational commitment, and turnover intention, Pearson's correlation analysis was used. Third, to investigate the relative influence strengths of teacher's background factors, job satisfaction, and organizational commitment on turnover intention, hierarchical multiple regression analysis was used. The results of this study are summarized as follows: First, there are significant differences in job satisfaction depending on teacher's gender, age, marriage, position, students' age(elementary school or secondary school), school location(urban area or rural area), school status(authorized school or unauthorized school). For organizational commitment, significant differences were found according to the factors as gender, marriage, position in school, students' age, and school size. There were significant differences in turnover intention depending on the factors of marriage, students' age, and school size. Second, there were high negative correlation between job satisfaction and turnover intention. There were also high negative correlation between organizational commitment and intention to leave. The relation between job satisfaction and organizational commitment strongly showed positive correlation. Third, as a result of analyzing relative effect strengths of personal background factor(marriage), organizational background factors(students' age and school size), job satisfaction, and organizational commitment on turnover intention, the best predictor of intent to leave was shown as organizational commitment. Job satisfaction had a stronger impact than organizational background factors. When job satisfaction was controlled, organizational background factors did not have any significant impact on turnover intention. The personal background factor was the weakest factor to effect the intent to leave. If organizational factors were controlled, personal factor was not able to effect turnover intention.;본 연구의 목적은 기독교 대안학교 교사들을 대상으로 이직의도에 대한 배경변인, 직무만족, 조직헌신의 상대적 영향력을 알아보는데 있다. 연구를 위해 교사의 직무만족, 조직헌신, 이직의도를 측정하는 질문지를 활용하여 기독교 대안학교 교사 136명을 대상으로 설문을 실시했으며, 그 결과를 다음의 방법으로 분석하였다. 먼저 기독교 대안학교 교사의 배경변인에 따른 직무만족, 조직헌신, 이직의도의 차이를 t검증 또는 일원분산분석을 통해 검증하고, 직무만족, 조직헌신, 이직의도의 관계를 상관분석으로 알아보았으며, 위계적 회귀분석을 통해 배경변인, 직무만족, 조직헌신이 이직의도에 미치는 상대적인 영향력을 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직무만족도는 남교사가 여교사보다, 연령 41세 이상이 21-30세보다, 기혼자가 미혼자보다, 부장교사가 평교사보다, 중등교사가 초등교사보다, 읍·면에 위치한 학교 교사가 시에 위치한 학교 교사보다, 인가학교 교사가 비인가학교 교사보다 높았다. 조직헌신도는 남자가 여자보다, 기혼자가 미혼자보다, 부장교사가 평교사보다, 중등교사가 초등교사보다, 전교학생 수 100명 이하의 학교 교사가 전교학생 수 101-200명인 학교의 교사보다 높았다. 이직의도는 미혼자가 기혼자보다, 초등교사가 중등교사보다, 전교학생 수가 101-200명인 학교의 교사가 전교생 100명 이하의 학교 교사보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 기독교 대안학교 교사의 직무만족, 조직헌신, 이직의도 간의 관계를 알아본 결과, 이직의도는 직무만족, 조직헌신과 각각 높은 부적 상관이 있으며, 직무만족과 조직헌신 간에는 높은 정적 상관을 보였다. 셋째, 기독교 대안학교 교사의 개인수준 변인(결혼여부), 조직수준 변인(학교급, 학교규모), 직무만족, 조직헌신의 이직의도에 대한 상대적 예측력을 비교한 결과, 조직헌신의 예측력이 가장 크고, 그 뒤로 직무만족, 조직수준 변인, 개인수준 변인 순으로 이직의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이때, 조직수준 변인을 통제할 경우 개인수준 변인은 이직의도에 영향을 미치지 못하며, 직무만족 수준을 통제할 경우 조직수준 변인은 이직의도에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로, 기독교 대안학교 교사의 이직의도를 감소시키기 위한 방안을 다음과 같이 제안할 수 있다. 첫째, 학교차원에서 특히 초등 대안학교 교사의 업무부담이나 스트레스를 최소화하고 효과적인 교사교육을 통해 대안교육 현장에 맞는 전문성 함양을 도우며, 학교규모의 확대를 가능한 지양하려는 노력이 필요하다. 둘째, 교사에게 재량권과 창의성을 부여하여 수업과 학생지도 등 교수활동을 통해 얻는 보람과 만족을 증진하고, 교장 및 동료교사와 좋은 관계를 유지할 수 있도록 학교 차원의 정책 및 지원을 마련한다. 셋째, 교사들이 학교에 자부심을 갖고 자발성을 발휘하며 학교의 목표를 충분히 공유하도록 참여적 학교 문화를 조성하며, 임금체계의 공정성을 점검하고, 적절한 직급체제를 만들어 결정권과 책임을 부여하는데 관심을 가져야 할 것이다.
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교육대학원 > 상담심리전공 > Theses_Master
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