View : 701 Download: 0

기독교 세계관에 기초한 교육활동이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향

Title
기독교 세계관에 기초한 교육활동이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Reconstructed Educationactivities based on Christian Worldview on the Children's Environmentally Friendly Attitude
Authors
최성진
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
The purpose of this study is to recognize the effect that reconstructed education activities, which were based on the Christian Worldview, have on environmentally friendly attitude for children. This study is significant that the effect of education activities ,which were based on the Christian Worldview, is verified by giving an example of the reconstructed curriculum that was based on the Christian Worldview and is utilized personally in early childhood education site. According to nature-friendly attitude and environmental preservation attitude as sub factors of environmentally friendly attitude for children, the matter of this study was configured including: 1. Do the 'Spring and animals and plants' education activities, which were based on the Christian Worldview, affect on nature-friendly attitude for children? 2. Do the 'Spring and animals and plants' education activities, which were based on the Christian Worldview, affect on environmental preservation attitude for children? On this study, an object was each 20 persons in a experimental group and a control group and then 20 persons were 5-year-olds in two classes of S child care center which is located in Bundang-gu, Seongnam-si. This study was conducted a preliminary inspection, a experimental measure and post-inspection. A experimental measure was total 14 times from April 2, 2012 to April 27, 2012. Reconstructed 'Spring and animals and plants' education activities ,that were based on the Christian Worldview, were performed in the experimental group and 'Spring and animals and plants' education activities ,that were based on 5-year-olds NURI process, were performed in the control group by selecting a 'Spring and animals and plants' subject as a April living subject in May NURI process. The Children's Attitudes Toward the environment Scale - Preschool Version(CATES-PV) including contents of 'Spring and animals and plants' education activities were modified and a preliminary test and a post-test were conducted. The results were analyzed by t-verification. In short, the results of this study are including: First, this study shows that reconstructed 'Spring and animals and plants' education activities ,that were based on the Christian Worldview, improved nature-friendly attitude for children. Especially, the experimental group had higher score than the control group on respect consciousness for life in sub contents when changes between the preliminary test and the post-test were checked. Second, this study shows that reconstructed 'Spring and animals and plants' education activities, that were based on the Christian Worldview, improved environmental preservation attitude for children. Especially, sub contents in mutual relation of nature and resource saving show that the experimental group had higher score than the control group when gap between the preliminary test and the post-test were analyzed. In conclusion, it is expected that education activities that were based on the Christian Worldview had a positive effect on environmentally friendly attitude for children.;본 연구는 기독교 세계관에 기초하여 재구성한 교육활동이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하여, 유아교육 현장에서 직접 활용할 수 있는 기독교 세계관에 기초한 교육과정 재구성의 예를 제시하고, 기독교 세계관에 기초한 교육활동의 효과를 검증해보는데 그 의의가 있다. 유아의 환경친화적 태도의 하위요소인 자연친화적 태도와 환경보전 태도에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 기독교 세계관에 기초하여 재구성한 ‘봄과 동식물’ 교육활동이 유아의 자연친화적 태도에 영향을 미치는가? 2. 기독교 세계관에 기초하여 재구성한 ‘봄과 동식물’ 교육활동이 유아의 환경보전 태도에 영향을 미치는가? 본 연구는 기독교 세계관에 기초하여 재구성한 교육활동이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향을 알아보기 위해서 성남시 분당구에 위치한 S어린이집의 만5세 두 학급을 대상으로 하여 각각 20명씩 실험집단과 통제집단으로 설정하였다. 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 연구를 진행하였고, 실험처치는 2012년 4월 2일부터 4월 27일까지 총 14회에 걸쳐 실시하였다. 만 5세 누리과정의 4월 생활주제인 ‘봄과 동식물’ 주제를 선정하고, 실험집단에는 기독교 세계관에 기초하여 재구성한 ‘봄과 동식물’ 교육활동을, 통제집단에는 만 5세 누리과정에 기초한 ‘봄과 동식물’ 교육활동을 진행하였다. 효과를 검증하기 위해서 ‘봄과 동식물’ 교육활동의 내용을 담고 있는 유아의 환경친화적 태도 검사도구(CATES-PV)를 수정하여 사전검사와 사후검사를 실시하였고, 그 결과는 t 검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기독교 세계관에 기초하여 재구성한 ‘봄과 동식물’교육활동이 유아의 자연친화적 태도를 향상시킨 것으로 나타났다. 특히 하위내용 중 생명에 대한 존중의식에서 실험집단이 통제집단보다 사전검사와 사후검사 간의 변화량 차이에서 유의하게 높은 점수를 나타냈다. 둘째, 기독교 세계관에 기초하여 재구성한 ‘봄과 동식물’교육활동이 유아의 환경보전 태도를 향상시킨 것으로 나타났다. 특히, 자연의 상호관계성과 자원절약의 하위내용에서 실험집단이 통제집단보다 사전검사와 사후검사간의 변화량 차이에서 유의하게 높은 점수를 나타냈다. 결론적으로 기독교 세계관에 기초한 교육활동이 유아의 환경친화적 태도에 긍정적인 영향을 미친 것으로 볼 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE