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예비유아교사가 인식하는 안녕감과 자아탄력성

Title
예비유아교사가 인식하는 안녕감과 자아탄력성
Other Titles
Pre-service Kindergarten Teachers' Perceived Well-being and Ego-resilience
Authors
박유진
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 예비유아교사가 인식하는 안녕감과 자아탄력성의 전반적인 양상과 예비유아교사의 변인에 따른 안녕감과 자아탄력성에 차이가 있는지 알아보고, 안녕감과 자아탄력성의 관계를 규명하는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 예비유아교사가 인식하는 안녕감은 어떠한가? 1-1. 예비유아교사의 변인(연령, 교육정도, 교직 유지 예상기간)에 따라 주관적 안녕감은 차이가 있는가? 1-2. 예비유아교사의 변인(연령, 교육정도, 교직 유지 예상기간)에 따라 심리적 안녕감은 차이가 있는가? 2. 예비유아교사의 자아탄력성은 어떠한가? 2-1. 예비유아교사의 변인(연령, 교육정도, 교직 유지 예상기간)에 따라 자아탄력성은 차이가 있는가? 3. 예비유아교사가 인식하는 안녕감과 자아탄력성의 관계는 어떠한가? 본 연구는 서울시에 소재한 유아교육과 예비유아교사 213명을 대상으로 하였다. 예비유아교사의 안녕감에서 주관적 안녕감 측정을 위해 Diener(1984)가 개발한 주관적 삶의 요소(Subjective Well-Being: SWB)를 바탕으로 서은국, 구재선(2011)이 한국인의 정서를 반영하여 개발한 단축형 행복 척도(Concise Measure of Subjective Well-Being: COMOSWB)를 사용하였고, 심리적 안녕감 측정을 위해서는 Ryff(1989)가 개발한 심리적 안녕감 척도(Psychological Well-Being: PWB)를 바탕으로 박신영(2010)이 번안·수정한 도구를 사용하였다. 예비유아교사의 자아탄력성 측정을 위해서는 Block(1978)이 개발한 ‘자아탄력성 척도(Ego-Resilience Scale: ERS)’를 바탕으로 Klohenn(1996)이 최종적으로 29개의 항목으로 추려 개발한 자아탄력성 척도를 박현진(1997)이 번안한 ‘자아탄력성 척도’를 사용하였다. 자료분석을 위해 빈도와 백분율, 평균을 산출하였고, 독립표본t검정, 일원분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 유의한 차이가 있는 경우에는 집단 간 차이를 알아보기 위해 Duncan 사후검증을 실시하였다. 안녕감과 자아탄력성의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비유아교사가 인식하는 주관적 안녕감은 전반적으로 높게 나타났으며, 특히 삶의 만족이 높고 부정 정서는 낮은 것으로 나타났다. 예비유아교사의 변인 중 교육정도, 교직 유지 예상기간이 주관적 안녕감과 하위요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 4년제 대학교의 예비유아교사가 3년제 대학교의 예비유아교사보다 삶의 만족과 긍정 정서가 높은 것으로 나타났으며, 교직 유지 예상기간이 10년 초과인 예비유아교사가 10년 이하인 예비유아교사보다 삶의 만족이 높은 것으로 나타났다. 또한, 예비유아교사의 심리적 안녕감도 전반적으로 높게 나타났으며, 특히 긍정적 대인관계가 높고 자율성은 낮은 것으로 나타났다. 예비유아교사의 변인 중 연령, 교직 유지 예상기간이 심리적 안녕감과 하위요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 예비유아교사의 연령이 낮을수록 심리적 안녕감 전체와 긍정적 대인관계, 자기수용이 높게 나타났다. 또한 예비유아교사의 교직 유지 예상기간이 10년 초과 일수록 심리적 안녕감 전체와 자율성, 환경통제력, 개인적 성장, 자기수용이 높게 나타났다. 둘째, 예비유아교사의 자아탄력성은 전반적으로 높게 나타났으며, 특히 낙관적 태도가 높고, 숙련된 표현력이 낮은 것으로 나타났다. 예비유아교사의 변인 중 교육정도, 교직 유지 예상기간이 자아탄력성과 하위요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 4년제 대학교의 예비유아교사가 3년제 대학교의 예비유아교사보다 대인관계 효율성이 높은 것으로 나타났으며, 교직 유지 예상기간이 10년 초과 일수록 낙관적 태도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 예비유아교사가 인식하는 안녕감과 자아탄력성은 정적상관이 있으며, 하위요인 간에도 전반적으로 정적 상관관계를 보였다. 주관적 안녕감의 삶의 만족과 자아탄력성의 낙관적 태도 사이에서 가장 높은 정적상관을 나타내었으며, 심리적 안녕감의 자기수용과 자아탄력성의 낙관적 태도 사이에서 가장 높은 정적상관을 나타내었다.;The purpose of this study is to examine overall aspects of pre-service kindergarten teachers' perceived well-being, to investigate the difference of pre-service kindergarten teachers' perceived well-being and ego-resilience according to pre-service kindergarten teachers' personal variables, and analyze the relationship between well-being and ego-resilience. The research questions are as follows. 1. How is the perceived well-being of pre-service kindergarten teachers? 1-1. Is there any difference in pre-service kindergarten teachers' perceived subjective well-being according to personal variables (age, education level, estimated teaching career)? 1-2. Is there any difference in pre-service kindergarten teachers' perceived psychological well-being according to personal variables (age, education level, estimated teaching career)? 2. How is the perceived ego-resilience of pre-service kindergarten teachers? 2-1. Is there any difference in pre-service kindergarten teachers' perceived ego-resilience according to personal variables(age, education level, estimated teaching career)? 3. What is the relationship between well-being of pre-service kindergarten teachers and ego-resilience of pre-service kindergarten teachers? Subjects for this study are 213 pre-service kindergarten teachers being educated in universities located in Seoul. For analyzing subjective well-being, SWB(Subjective Well-Being), developed by Diener(1984), was adapted by Seo-eun-guk and Gu-jae-seon (2011). They used COMOSWB(Concise Measure of Subjective Well-Being) that reflect and develop for Korean emotion. For analyzing psychological well-being, PWB(Psychological Well-Being), develope by Ryff(1989), was adapted by Park-sin-yung(2010). Park used the tools that she adapt and correct. For analyzing ego-resilience of pre-service kindergarten teachers, ERS(Ego-Resilience Scale), adapted by Park-hyun-jin, is used. ERS that is developed by Block(1978) is finally developed by Klohenn(1996) to 29 questions. For data analysis, frequency, percentage and average are yielded, and t-test and ANOVA are utilized. In case of significant difference, Duncan posterior test was used to find out differences between groups. To find the relationship between well-being and ego-resilience, correlation analysis was used. The results of this study are as follows. First, the level of pre-service kindergarten teachers' perceived subjective well-being is higher than average. The most highly perceived subordinate factors of subjective well-being is life satisfaction, whereas negative effect is most lowly perceived. Among the pre-service kindergarten teachers' variables, education level, estimated teaching career appeal to have significant influences on the pre-service kindergarten teachers' perceived subjective well-being. The pre-service kindergarten teachers in university are the stronger life satisfaction and positive affect they have. The pre-service kindergarten teachers who estimated teaching career more than 10 years show higher life satisfaction than those less than 10 years. Also, the level of pre-service kindergarten teachers' perceived psychological well-being is higher than average. The most highly perceived subordinate factors of psychological well-being is positive relation with others, whereas autonomy is most lowly perceived. Among the pre-service kindergarten teachers' variables, age, estimated teaching career appeal to have significant influences on the pre-service kindergarten teachers' perceived psychological well-being. The younger pre-service kindergarten teachers are, the stronger psychological well-being, positive relations with others and self-acceptance they have. The pre-service kindergarten teachers who estimated teaching career more than 10 years show higher psychological well-being, autonomy, environmental mastery and self-acceptance than less than 10 years the pre-service kindergarten teachers. Second, the level of pre-service kindergarten teachers' ego-resilience is generally higher than average. The most highly perceived subordinate factors of subjective well-being is optimism, whereas skilled expressiveness is most lowly perceived. Among the pre-service kindergarten teachers' variables, education level, estimated teaching career appeal to have significant influences on the pre-service kindergarten teachers' ego-resilience. The pre-service kindergarten teachers in university are the stronger personal efficiency they have. The pre-service kindergarten teachers who estimated teaching career more than 10 years show higher optimism than less than 10 years the pre-service kindergarten teachers. Third, there is a positive correlation between well-being of pre-service kindergarten teachers and ego-resilience of pre-service kindergarten teachers. Subordinate factors of subjective well-being have positive relationship with subordinate factors of ego-resilience. Subordinate factors of psychological well-being have positive relationship with subordinate factors of ego-resilience as well.
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