View : 552 Download: 0

유아의 수보존 개념과 수이해와의 관계

Title
유아의 수보존 개념과 수이해와의 관계
Other Titles
A STUYDY ON THE RELATION BETWEEN THE CEONCEPT OF NUMBER CONSERVATION AND NUMBER UNDERSTADIN GIN THE EARLY CHILDHOOD
Authors
朴貞蕙
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 수보존 개념과 수이해와의 관계를 알아봄으로써 올바른 수교육 방법을 찾는데 기여하고자 한다. 본 연구의 문제는 다음과 같다. 사물의 수효를 아는 능력은 수보존 개념 발달단계에 따라 다를것 인가? Piaget의 이론에 따라, 수보존 개념 발달단계는 3단계도 나누고 수보존 개념 검사를 통해 각 단계에 속하는 아동 20명씩 모두 60명을 선정했다. 검사를 위한 실험도구는 Piaget가 수보존 개념 발단단계를 알아보기 위해 사용한 도구를 본 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 아동의 사물의 수효를 아는 능력을 알아보기 위해서는 Saxe(1977)의 ‘기수적 세기의 발달분석’을 위해 사용한 과제와 Saxe(1979)의 ‘기수적 세기와 수보존 사이의 발달적 관계를 알아보기 위해 사용한 과제를 종합해서 작성한 과제를 면접도구로 사용하였다. 자료처리는 x^(2)검증으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 사물의 수효를 아는 능력은 수보존 개념 발달단계별로 유의한 차를 보였다. 연구 결과에 의해 수보존 개념 발달단계에 따라 수이해 능력에 있어 유의한 차가 있음을 알 수 있다. 본 연구결과는 아동의 수 보존 개념 발달단계에 따라 수학습, 방법과 내용에 있어 차이를 두어야 함을 시사하고 있다.;This study aimed to investigate the relation between the concept of number Conservation and number Understanding and it is hoped that this study contributes to the selection of good curriculum for the mathematics education. The specific problem of this study is as follows; Are there any significant difference in ability to know of number of thing which is due to the development of number conservation concept? The subjects of the investigation are 60 children ranging three developmental stages of number conservation concept on the basis of Piaget's theory and each stage consists of 20 children. The tools used were Piagetian number conservation concept test materials modified for the present study. The Saxe's tasks which was used for the study of the Developmental Analysis of Notational Counting and the Analysis of Edvelopmental process of Notational Counting were modified for the tasks of number of things. The date were analyzed using with Chisquare-test. The major finding of the study was as follows; There is significant difference in ability to know of number of things which is due to the development of number conservation concept. Therefore, through this research, We could see that there is signifedant relationship between the developmental stages of number conservation concept and ability of number understanding. There result of this study implies that there should exist the difference both in the method of learning mathematics and in its contents according to the childrens' developmental stage of number conservation concept.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE