View : 31 Download: 0

비영리 민간탁아시설의 운영실태에 관한 조사연구

Title
비영리 민간탁아시설의 운영실태에 관한 조사연구
Other Titles
A Survey on The Current Status of Non-profit Private Day Care Center
Authors
신현주
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경자
Abstract
There is increasing needs for day care centers, especially by married women, because of the emergence of nuclear families and the tendency of working mothers. To satisfy those needs, the family day care centers and non-profit private day care: in other words, community day care, were established. The purpose of this research is to define the current status and programs of non-profit private day care centers for serving basic sources to develop an educational programs which is appropriate to low-income family area. The subjects are 102 day care centers managed non-profitably and placed in low-income area. The questionaires were distributed, and collected data(which is 58) were analized by frequency and percentile. The major findings are as follows. 1. They manage about 11 hours a day from 8 am to 7 pm. The average size of day care center is 31.94 Pyong amd the playroom is about 19.56 Pyong. Each child has 0.92 Pyong of playroom and 1.25 Pyong of the whole center, according to the statistic that shows the average number of children in a classroom 20.6. 2. The average number of teachers in day care center is 2.8, and the ratio between teacher and children is, 1:7.3. 3. The medical examinations for children such as vaccination, physical and dental chech-up, are carried by medical service associations. 4. The 84.1% of teachers focused on social-emotional development in curriculum planning, 29.3% of them co-work with neighbor teachers. 6.9% of teachers let children participate in planning. In evaluation of daily activities, most of the teachers do themselves (72.5%) and 15.0% of them don't even evaluate at all. 5. In every day care center, free-choice activities, musical activities (songs, rhythmic movements), creative arts, etc. were included and only 27.5% of them do dramatic play and cooking. The children spend about 4 hours a day in free-choice activity area. The 22 places among 58 centers have no place for out-door play and 4 places do free activities of indoor and outdoor simultaneously. They do storytelling about 4 times a week, children's literature, musical movements, creative arts and etc. were activated 3 times or more a week. Nap time is about an hour 50 min. and two snacks with one meal were served a day. 6. The types of parent education was composed group interview (86.2%), personal interview (75.9%), home-visiting or lectures about child-rearing (more than 50%). The 91.4% of day care centers have P.T.A.'s. There are serveral ceremonies that is performing with parents such as picnic, little bazaar for operating fund, children's day activity, and sporting activity, etc.;오늘날 가족의 형태가 핵가족화 되고 여성의 사회적 진출이 활발해지면서, 기혼여성의 탁아에 대한 요구가 날로 중가하고 있다. 이러한 탁아에 대한 요구를 충족시키기 위해 민간 차원에서 가정탁아와 비영리 민간탁아시설 혹은 지역사회탁아소라고 불리는 탁아시설이 생겨났다. 본 연구는 비영리 민간탁아시설의 현황과 교육과정(program)을 조사연구하여 문제점을 규명하고 개선방안을 논의함으로써 저소득층 밀집지역의 실정에 맞는 교육 프로그램을 개발하기 위한 기초자료를 제공하려는데 목적이 있다. 연구대상은 전국에서 비영리로 운영되는 민간탁아시설 102개소이다. 사전에 예비조사를 통해 수정 보환된 질문지를 우송하여 58개소로부터 응답을 받아 56.9%의 회수율을 보였다. 조사기간은 1992년 9월 29일부터 10월 20일동안 이루어졌으며, 회수된 자료는 빈도와 백분율로 처리하여 분석되었다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 탁아시설은 오전 8시에서 오후 7시까지 11시간 운영되는 것으로 나타났다. 면적은 평균 31.94평 이었고, 그 중 놀이방 평수는 19.56평 이였다. 평균유아수 20.6명으로 나누면 유아 1인당 놀이방 면적은 0.92평이었다. 2. 집단의 크기는 10명이상 20명이하가 51.4%를 차지했고 30명이상은 10.3%로 나타났다. 탁아시설당 유아의 수는 평균 20.6명이고 교사의 수는 2명과 3명이 82.8%를 차지했으며 교사대 유아의 비율은 1:7.3명으로 나타났다. 3. 유아를 위한 건강진단으로는 예방접종, 신체검사, 치아검사를 각각 43.1%, 29.3%. 74.1%의 탁아시설에서 한다고 했으며 의료봉사단체의 후원을 받는 경우는 34.4%로 나타났다. 4. 교사의 84.1%는 발달영역중 사회성·정서 발달에 비중을 두는 것으로 나타났다. 교사와 인근 지역 교사가 함께 교육계획을 하는 경우가 29.3%를 차지했고, 유아가 계획에 참여하는 경우는 6.9%로 나타났다. 일과에 대한 평가는 교사가 주로 하며 72.5%를 차지하였으며 하지않는 경우도 15.0%있었다. 5. 교육활동을 살펴보면 자유놀이, 음률활동, 작업 등은 모든 탁아시설에서 실시하고 있다. 자유놀이는 하루 평균 4시간을 하며 실외놀이는 장소가 없어서 못하는 곳이 22개소 였고, 실내자유놀이와 실외자유놀이를 동시에 하는 곳은 4개소 있었다. 이야기나누기는 주 4회 정도 했으며 동화·음률·작업 등은 주 3희 이상하는 것으로 나타났다. 한글공부나 숫자공부, 일일공부를 주 1회 또는 주 3-4회 하는 경우도 있었다. 낮잠을 자는 시간은 하루평균 1시간 50분 정도인 것으로 나타났다. 6. 부모교육의 형태는 부모회, 집단면담, 개인면담이 각각 91.4%, 86.2%. 75.9%를 차지하고 가정방문도 50%이상 차지했다. 부모와 함께하는 행사로는 소풍과 탁아시설 재정을 보충하기 위한 수익사업, 어린이날 행사, 체육대희 등을 하는 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE