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社會階層에 따른 學父母의 敎育意識과 敎師의 學生을 보는 態度에 관한 一硏究

Title
社會階層에 따른 學父母의 敎育意識과 敎師의 學生을 보는 態度에 관한 一硏究
Other Titles
A Study on Teachers' Attitude of Students and Parents' Educational Consciousness by Social-Class
Authors
오진숙
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김태련
Abstract
本 硏究는 學生들의 敎育活動에 미치는 影響을 學父母의 社會階層의 側面에서 分析한 것으로 學生들의 敎育成就와 學校適應에 차이를 가져오는 社會階層的 要因을 階層에 따른 學父母의 敎育意識과 敎師의 態度 등을 分析 함으로써 밝히고자 했다. 이를 實證的으로 分析하기 위해, 서울市內 中學校 學父母 300名과敎師 252名을 대상으로 質問紙 調査를 實施하였고, 蒐集된 資料는 百分率로 나타내어 全體的인 傾向을 階層別로 比較 分析하고 X^(2)에 의하여 階層 간의 差異를 檢證하였다. 資料分析을 통해 얻은 結果는 다음과 같다. 1) 中·上層 父母들은 學校敎育의 目的을 子女의 인격 형성에 두고 이를 위한 生活敎育을 중시했으며, 하층은 보다 현실적이고 구체적인 目的을 갖고 장래 職業을 위한 技術敎育을 중시하는 것으로 나타났다. 2) 사회계층이 높을수록 敎師와 學生사이가 협조적인 상호관계가 되길 바라고 敎師가 자기 子女를 아끼고 귀여워해준다고 생각했으며, 계층이 낮을수록 교사가 지배하는 권위적인 관계유지를 원하고 敎師가 자기 子女를 냉정하게 대하거나 事務的으로만 대한다고 認識하고 있는 傾向을 보였다. 3) 子女의 學業成績에 우월의 원인을 學生自身의 努力外에 상층은 敎師의 指導方法과 技術, 中層은 심리적인 家庭環境, 그리고 下層은 經濟的인 뒷받침에 있는 것으로 안식하고 있었다. 4) 社會階層이 높을수록 父母가 기대하는 子女의 敎育程度가 높았고, 모든 계층이 딸보다 아들에게 敎育的 기대가 컸으며 敎育熱은 전반적으로 높으나, 中層이 제일 높았고, 子女의 職業的要求에 있어 上層은 명예직을, 中層은 安定과 더불어 지위를 그리고 下層은 보다 현실적인 技術職을 기대하는 傾向이 보였다. 5) 사회계층이 높을수록 課外공부와 참고서는 學校敎育의 不充分한 点을 보충하기 위해 必要한 것이라고 보며, 실제로도 이를 위한 많은 지원을 해주고 있었으나, 하층은 必要性은 느끼지만 經濟力의 부족으로 뒷받침을 못하고 있는 것으로 나타났다. 6) 下層學生의 학업부진 原因은 學父母의 無關心과 非協助, 그리고 學費를 벌기위한 아르바이트로 학습時間의 부족등이 큰 要認으로 나타났다. 실제로 下層子女의 거의 절반정도가 아르바이트를 하고 있었고, 또한 학교성적이 우수한데도 학비부담을 못해서 상급학교에 進學하지 못하는 下層學生이 많이 있는 것으로 나타났다. 7) 敎師의 評價에 따르면, 學校生活에서 보여진 學生들이 그들 家庭의 사회계층에 따라 성적, 성격, 品行, 敎師와의 關係 등 여러가지 면에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 모든면에서 하층학생들이 열등하고 소극적이며 부정적인 評價를 받았다. 8) 中層 學生들이 敎師를 가장 잘 따르고, 敎師들은 中層子女를 가장 指導하고 싶어하는 것으로 나타났다. 교사들이 上層子女를 지도하기 원하는 경우는 學父母의 關心과 협조가 많고, 학생들의 學習能力과 學習準備가 잘 되어있기 때문이며, 下層學生들은 敎師로써 올바르게 성장시켜 보고싶은 사명감과 人間的인 동정으로 指導하고 싶어하는데, 上層은 性格이 너무 이기적이고 자기中心的이기 때문에, 그리고 下層은 學習意欲이 없고 소극적이기 때문에 지도하기 어려운 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to Explore influences on students' educational activity of parents' social-class. Students' school Adaptability and educational attainment have been reported to have been greatly influenced by their social-class origins. From this point of view, this study was designed to investigate through analyze of teachers attitude and parents educational consciousness by social class. As to the research design, 252 secondary school teachers and 300 parents were selected from the population of Seoul, and the questionaire were distributed to them. These data are mainly compared by percentage and verified by chi-square. The findings of the questionaire study are as follows; 1. Middle-and upper-class parents showed that they recognized the aim of school education was mainly formation of character and then attatched the importance of school education to life education. 2. Parents of students showed that the higher the class was, the better cooperative relation they wanted between their children and teachers, and the more kindness and consideration they recognized teachers gave to their children, but the lower the class was, the better authority relation they wanted between their children and teachers, and the more unkindness and indifference they recognized teachers gave to their children. 3. Inferiority and superiority of educational attainment among students at first, was caused by effort of study. Upper-class recognized it by technique and teaching method of teachers, middle-class by psychological family environment, and lower-class by economic support. 4. The large factors of inferiority of study in lower-class students showed that it caused by indifference and no cooperation of their parents to them, and for lack of times to obtain school expenses by side job. Actually, most of Lower-class students got a side job to obtain school expenses, and gave up to continue high school for lack of lack of school expenses, though they got good school record. 5. Following the estimation of teachers, students showed much difference in school life, that is, personality, school record, behavior, relation wi th teacher, by social class and family background. In every cases, lower-class students were estimated more inferior and more negative by the teacher. 6. Middle-class students followed teacher very well and were most obedient and teacher wanted to teach them first. Teacher wanted to teach upper-class student in case that parents had much interest and cooperation with their children and students had ability and preparation for study as much. In case of lower-class students teacher wanted to teach them with a sense of duty and humanity as a teacher. Generally, teacher showed unwilling to teach upper-class and lower-class students, because upper-class students showed much too selfish and self centered, and lower-class showed negative and unconcern in their study.
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