View : 590 Download: 0

기혼 여교원의 자녀 양육 부담과 교내 탁아방 설치에 관한 의견 조사

Title
기혼 여교원의 자녀 양육 부담과 교내 탁아방 설치에 관한 의견 조사
Other Titles
An Investigation on the Child Rearing of Married Female Teachers and Opinions of Establishing Nurseries in Schools
Authors
최인숙
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
In accordance with the industrialization and specialization of modern society, educational and job opportunities for women have been surprisingly increased. First of all, teacher positions have been increasingly accupied by women. The number of female teachers in korea is considerably increasing during recent years. However, the present situation of the public welfare of teachers is very poor. Large class size, excessive students per class, heavy teaching load(especially in elementary schools), poor duty circumstances are the most urgent educational problems to be solved. In addition to that poor conditions, the married female teachers have much teoubles in managing home affairs and teaching. Objectives of Study : affairs and child rearing. 3. The most difficulties in a married female teachers is rearing of children. They have few time to take care of their children and there is no one(or facilities) to trust their children to. 4. For the solution of this problem, 38.2% ones of the respondents want to expand the system of vacation after delivery. And 34.2% ones of the respondents wanted to esatablish a nursery in school. 5. Ones who agree to establish a nursery are 84% ones of the respondents. Especially, the less she is young and have children, the more they want that system. Recommendations : 1. To prepare for feminizing of the teaching profession, it is needed to improve social welfare facilities for married female teachers. 2. The system of vacation after delivery should be made flexibly. 3. It is needed to establish a nursery in school and be managed at the national level. When this system is approved legally, the married female teachers will perform their job with stability, and they can conduct better ideal educational activities. The purpose of this study is to investigate of the married female teacher's role conflict and the problems resulted from their multi-role, and propose a method of solving their problems. This study investigated next facts about the married female teachers, that is, their responsibilities in domestic affairs, the actual conditions and difficulties in child rearing and the solution of this problems. Methods of Study : The researcher used a bibliographical research and survey, and as a method of survey, questionairs were used. The subjects of this research are 764 married female teachers of primary schools in Seoul. Contents of questionairs are composed of actual conditions and difficulties in child rearing, married female teacher's responsibility in domestic affairs, and opinions of establishment nursery in school. Responses from the questionairs were calculated by teacher's age, and the number of chilren; and then analyzed gy statistical techniques such as frequency percentage and X^(2). Results of Study : The results of the questionairs analysis are as follows: 1. Most of married female teachers worked for 5~6 hours in a day for domestic affairs. but their husband do not share the home affairs, so they have much trouble. 2. The one who help them is a mother or a mother-in-law. There-fore, they live with 2nd or 3rd generations for the help of home;여성의 사회활동 참여가 활발해짐에 따라 교직에도 여성의 진출이 급증하고 있으며, 그에따라 기혼여교원의 비중도 커지고 있다. 기혼여교원은 남교원과 달리 모성기능을 갖고 있음으로 해서 교사의 역할과 어머니의 역할을 수행하는 데 따른 이중부담을 안고 있다. 더우기 우리나라의 교원의 근무환경은 매우 열악하고 과중한 수업부담을 안고 있으며, 낮은 사회경제적 지위등 전반적으로 교원복지가 미비한 실정이다. 기혼여교원은 이러한 악조건외에도 가정에서 자녀양육과 가사의 책임을 맡게 됨으로써 한층 신체적, 정신적 부담이 크다고 할 수 있다. 본 논문은 기혼여교원의 다중역할에서 오는 갈등과 고충의 원인을 파악하고 그 해결을 위한 방안을 제시하는데 목적이 있다. 이러한 목적하에 기혼여교원의 가정노동부담과 자녀양육실태, 그리고 자녀양육에 따른 문제점 및 그 해결방안을 조사하였다. 본 논문은 문헌연구와 조사연구를 병행하였으며, 조사연구는 서울시내 국민학교의 자녀가 있는 기혼여교사를 대상으로 설문지를 배부하였다. 자료처리한 부수는 764부이며 통계처리는 .05와 .01의 수준에서 χ^(2)검증을 하였으며 연령별, 자녀수별의 변인에 따라 비교하였다. 조사를 통하여 알아낸 결과는 다음과 같다. 1. 기혼여교원은 하루 평균 5 ~ 6시간의 가정노동을 부담하였으며 남편의 가사 및 자녀양육의 분담률이 여교원의 기대보다 낮아 갈등의 원인이 되며 남편의 분담이 큰 도움이 되지 못하고 있다. 2. 자녀양육을 돕는 사람은 시어머니나 친정어머니인 경우가 많았으며 가사조력의 필요에 의해 확대가족을 구성하는 경향이 높다. 3. 기혼여교원에게 가장 큰 고충은 자녀양육이었으며 자녀를 돌 볼 시간이 없는 것과 맡길 곳이 마땅치 않은 것이 문제점이었다. 4. 문제점의 해결방안으로 38.2%의 응답자가 휴직·복직제도의 확충을 원했으며 34.2%가 교내탁아방 설치를 희망하였다. 5. 교내탁아방 설치에 대해 84%의 여교원이 찬성하였으며 연령이 낮을수록 자녀수가 적을수록 찬성율이 높았다. 기혼여교원의 부담을 덜고 원활한 직무수행을 돕기 위하여 연구자는 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 늘어나는 교직의 여성진출 추세에 따라 여교원을 위한 복지시설을 확충하여 그들의 교직수행을 돕는다. 2. 육아휴직제도를 확충하여 6세 미만의 자녀를 가진 여교원이 휴직을 희망할 때에는 언제든지 휴직을 허용해야 한다. 3 . 휴직을 원하지 않는 여교원을 위해 학교마다 교내탁아방을 설치하여 어린 자녀가 있는 여교원들이 부담없이 근무할 수 있도록 도와야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE