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피아노 탄주의 교육적과정

Title
피아노 탄주의 교육적과정
Authors
박명희
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
피아노 탄주의 최고 목적은 훌륭한 연주에 있으므로 이 목적을 달성하기 위해서는 연주기술이 필요한 것이다. 연주기술이란 메카니즘의 훈련을 의미하며 이것을 체계화시켜 피아노 음악에 결함이 없도록 해야 할 것이다. 먼저 피아노 탄주에 있어서 첫째 요인이 되는 손은 타종기관으로서 손가락이 움직이는 속도와 각 손가락의 힘에 따라 표현도 달라진다. 이 손가락의 힘은 치완에 의해서 조절되어야지 힘 그 자체만으로는 아름다운 소리를 내는데 상당한 무리를 가져온다. 이와 같이 긴장과 치완의 관계를 무리하지 않게 조절할 수 있을 때 이상적인 음을 얻을 수 있다. 또 손가락을 움직일 경우와 움직이지 않을 경우 각각 그 상황에 따라 테크닉이 다르므로 그에 따른 연마가 필요하다. 다음은 테크닉의 달성을 위한 과정으로서 첫째 손가락 끝관절 손가락 전체 손목 팔뚝 등의 움직임으로 상반신은 일체가 되고 발은 페달 사용과 몸의 균형을 잡기 위한 것으로서 활용되어져야 한다. 이것은 몸 전체가 혼연일체를 이루어 전신의 잠재적 능력을 발혼하는 역학적인 관계를 이룬다. 둘째는 손의 자체중량만으로 자연스럽게 낙하시켜도 음을 얻을 수 있는 중염의 관계와 셋째로 피아노는 메카니즘이기 때문에 그에 대한 우리의 역할은 기계에 맞추어 신체를 이끌어 가야 할 지속의 필요가 있다. 넷째는 체계화된 연습과정을 바탕으로 하여 꾸준한 인내와 노력을 기울여야 한다. 이러한 기본적인 신체적 훈련과정을 거치면 운지라는 것을 소홀히 할 수 없게 된다. 왜냐하면 그것은(악보가 지니는 음악적 내용을 좌우하며) 어려운 방법으로 손가락을 진행시키면 이상적인 음의 결과를 얻을 수 없기 때문이다. Scale이나 Arpeggio를 탄주할 때 주의할 점은 팔굼치를 지나치게 외전시키지 않도록 해야 한다. 또 피아노 음악은 Scale음악이라고 해도 과언이 아닐 만큼 Scale의 비중이 크므로 특히 Scale에 있어서 잘못된 운지를 사용하여서는 안 될 것이다. 상기의 테크닉이 완전하다 할지라도 페달 사용이 정확하지 않으면 좋은 연주를 하기란 실로 어려운 것이다. 페달의 가장 중요한 과제는 음의 윤택함과 음과 음을 연결시키는데 그 목적을 두며, 바른쪽 페달을 밟으면 현 전체의 지음장치가 올라가 각 음은 배음을 발생하여 그것이 음을 계속 울리게 한다. 페달은 곡의 Phrase에 따라 그 사용이 달라지는데 일반적으로 쓰이는 Full pedal과 tempo가 빠를때 사용하는 Vibrato pedal 음향을 밝게 하며 중속과 고속의 음계와 비화성적 Passage에 사용하는 1/4페달, 긴 음부나 늦은 tempo에 있는 Staccato와 탁한 것이 필요할 때 쓰이는 1/2페달과, Full pedal 사용과 비슷하지만 화성의 변화에 의해 생겨지는 탁함을 감소시키는 3/4 페달이 있다. 음악의 표현방법으로는 Artikulation, Dynamik, Agogik으로 구분하며, Artikulation의 기호 지시로서는 Legato portato, staccato, 등이 있고 특히 명료를 필요로 하는 중요한 표현수단이다. Staccato는 시대적 흐름에 따라 변하여 왔고 그 표현에 있어서도 작곡자나 곡의 내용에 따라 다르다. 가령 (.)으로 표시되었다고 무조건 짧게 끊어서 치는 것이 아니라 accent로서도 사용된다. Dynamik은 음의 강약을 나타내는 표현수단이므로 이해를 도우는 설명적인 역할과 감동을 불러 일으키는 낭만적인 성격을 가지고 있으며, Agogik은 tempo의 변화를 내포하고 있기 때문에 Accelerando나 Ritardando로 제시하고 Rubato도 이에 속한다. 이러한 표현방법이 시대적 변천과정에 따라 달라지고 있으므로 편집자의 주관에 의한 교정판이 많이 출판되고 있기 때문에 원곡판(URTEXT)의 필요성을 느끼게 된다. 이 원곡판이란 작곡자의 자필원고를 토대로 하여 일음의 가감이나 생략도 없고 편자에 의한 여러 가지 악상기호의 지시가 없이 편집된 것을 말한다. 이 원곡판에서도 가장 문제가 되는 것은 Bach인데 Bach는 자필원고 자체에도 많은 문제점이 있다. 그것은 일단 작곡된 것을 몇 년 뒤에 수정한 것과 제자들이 그 위에 장식음을 첨가한 것 등으로 현대 원곡의 출판자료가 동일하지 않은데서 견해 차이가 생기고 있다. 따라서 본고에서 시대적 분류는 Baroque시대와 고전과 낭만시대의 작품으로 하고 특히 그 중에서도 Bach, Mozart, Haydn, Beethoven을 주로 다루었다.;The utmost purpose of practising playing the piano is to attain some skill or technique which is required for superb performance. What this skill or technique means is a state in which the mechanism of piano-playing is mastered so that the music produced may not have any defect. Again, this mechanism is concerned with understanding of structure and function of the instruments, coordination of the physical parts involved in performance, correct preparatory posture before the performance, use of fingers, use of pedals, expression, preparation of urtexts. etc. Now the first factor of percussion organ is the fingers. The speed, angle and power with which the fingers are used dictate the quality of the sound produced. These three elements must be controlled by adequate combination of tension and relaxation, that is, in the order of preparatory posture, tension in touching the key, and relaxation after the touch is completed, It must be remembered, of course, that different techniques are applied according to whether the finger is on or off the key. Inadequate combination of these elements tends for the most part to result in disturbance of the production of natural and thus harmonized sound, So when tension and re-laxation are adequately combined, then is the desirable sound is obtained. There are several things that must be considered in the course of acquiring technique. First, dynamic relationship must be considered in which the motion of the body should be in an organic whole, if potential capacity of the player is brought forth to the full extent. The upper half of the body must move in close connection with the motion of the fingers including the finger tips, the wrists and. the fore-arms, and the other half must be used for pedalling and keeping the body in balance, Second, 'Belastung' should be considered. The word 'Belastung' means the force which is given to a piano key without any added force except that which the weight of the naturally falling hand has. Third, the piano is an instrument which has its own mechanics This requires that the player should adapt himself to the operation of the mechanics. Fourth, it must not be overlooked that patience and perseverance accompanied by systematic practice is necessary for the part of the player. Once the above mentioned basic physical training is completed fingering cannot be neglected, for it may produce an effect different from the intended musical meaning of the notes. When performing a scale or an arpeggio, care should be taken in order not to supinate the forearms excessively. As it is not an exaggeration to say that piano music is based on scales, special care must be taken in performing one. Now use of pedals must be correct. The purpose of using pedals is to eliminate dryness and discontinuation of the sound. The forte pedal is for raising the dampering so that individual sound of the string produced by the hammer may bring about harmonic overtone and thus become rich. There are several different ways of using it. Full pedal si what is most generally used. Vibrato pedal is for quick tempo. 1/4 pedal is for bright effect of sound and also used for a scale of moderate or high tempo or for a non-harmonic passage. 1/2 pedal for dull effect or for staccato in a long musical note or slow tempo. 3/4 pedal almost resembles full pedal but it is used for weakening the dull effect produced by change of harmony. Musical expression is classified into artikulation, staccato, dynamik and agogik. Legato, portato and staccato are signs used to indicate different degrees of distinctness of the sound produced. Staccato is a term which has undergone many changes in its meaning, It has meant different things at different times. Its interpretation is different according to composers and contents of music. The sign(.) indicates disconnected performance. However, it also indicates a kind of accent. Dynamik is a means of expression which represents stress of a sound and plays an explanatory role. Besides it has an emotionally appealing quality. Agogik involves change in tempo, such as accelerando, ritardando and rubato. Different interpretations of these expressions according to different times and publication or many varied editions of one and the same original musical note give rise to the necessity of urtext which is edited without anything added or subtracted by the editor but only based on the original manuscript ""However, urtext of Bach leave room for controversy. Some of them were revised by the composer himself several years after he composed them. Others were those on which his followers put decorations.
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