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Machaut의 isorhythm작법

Title
Machaut의 isorhythm작법
Authors
김은희
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The isorhythmic principle was the most important method of construction of oomposition in ars nova. It was not entirely new, since It was an extension of the thirteenth century practice; the essential difference was that in the fourteenth century isorhythmic motet, the fundamental pattern was longer and more complex than in the thirteenth century. Guillaume de Maohaut (1304?-1377), the leadIng composer of the ars nova in Franoe, wrote many motets in which isorhythm was applied. In this investigation, the author attempted to analyze the Machaut's << Mess de Notre Dame >>, basically a gigantic motet, through the modern editions of J.Chailley. H.Besseler and A.Machabey. This Mass, in which the Isorhythm was also employed. is the most famous musical composition of fourteenth century, a four part polyphonic setting of the Ordinary of the Mass This work is historically important because it is the first polyphonic setting of the complete Ordinary known to have been composed by one man and it include sample of most of the forms that were current in his time. The Mass contains the five chants of the Ordinary-Kyrie G1oria, Credo, Sanotus, and Agnus Deiplus the ""Ite Mtssa est //. With the exception of Gloria among the above six movements, the rest five are wholly or partly isorhythmic for four voices-triplum, motetus, tenor, and contratenor. The Gloria is in conduotus style and composed freely. The musical unity by using the same melodic material. isorhythmic principle, in this work has became an argument among some authorities. Some commentators assert that the movements are unified by the isorhythm in tenor and while others claim that the unity displayed by this Mass primarily that of the liturgy, not of musical material. And also that the unity is given by recurrent motives has been open to question. As the result from the analysIs, the author reconized. the isorhythm appears chiefly in both the tenor and contratenor of each movement and the isorhythm shared with motive appears in both triplum and motetus. therefore, it gives a unity to this Mass. In addition to that, the motives spread into each voice of all movements are placed enough to serve a really unifying function. In conclusion, Machaut's << Messe de Notre Dame >> is unified not only liturgically but also musically by using same musical material in composition.;Ars Nova 시대의 가장 중요한 작곡기법의 하나는 Isorhythm 작법이다. Isorhythm작법은 13세기의 연장으로 새로운 것은 아니나, 14세기에 와서 Isorhythm motet의 기본적인 pattern 이 보다 더 길어졌고 복잡해졌을 뿐이다. France Ars Nova의 주축을 이루고 있는 시인이며 작곡가인 Guillaume de Machaut(130? - 1377)는 많은 Motet를 Isorhythm 작법으로 작곡하였다. 본 논문은 Machaut 의 작품중 ≪Messe de Notre-dame≫을 택하여 J.Chailley, H, Besseler 와 A. Machabey 의 현대 악보를 중심으로 분석하였다. 이 곡은 Isorhythm의 사용 뿐아니라 그 시대의 모든 양식과 형식을 대표하는 작품이며 최초로 한 사람에 의해 한 곡으로 쓰여진 다악장 형식의 4성부 통상미사곡 이라는 점에 역사적 의의를 갖는다. 6악장 (Kyrie, Gloria, Crede, Sanctus, Agnus Dei, Ite Missa est) 가운데 “Gloria"를 제외한 나머지 악장은 4성부(Triplum, Motetus, Tenor, Contratenor)에서 전체적으로 혹은 부분적으로 Isorhythm을 사용하고 있고 ”Gloria"는 Conductus 양식으로 매우 자유롭게 작곡 되엇다. 그러나 Isorhythm이 이곡을 하나로 통일시키고 있는가의 여부는 학자들 간에 논란의 대상이 되고 있다. 각 악장은 Isorhythm의 기법을 취한 tenor에 의해 통일되어 있다는 학자도 있으며, 예배의식적으로는 통일되어 있으나 음악적으로는 통일되지 않았다는 학설도 있다. 또한 motive의 사용에 의한 이 곡의 통일성 역시 논란이 되고 있다. 필자의 분석결과에 의하면, 각 악장의 아랫성부인 tenor과 contratenor은 주로 Isorhythm작법으로 되었고(motive의 반복과 확대도 있다.) 윗성부인 triplum과 motetus는 motive와 부분적인 Isorhythm의 사용으로 되어 있다. 또 각 악장과 각 성부에 퍼져 있는 motive는 이 곡을 통일 시키는데 근본적 자료가 되고 있다. 그러므로 Machaut의 ≪Messe de Notre-dame≫은 예배의식 적으로도 또 음악적으로도 작곡기법위에 통일을 이루고 있다.
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