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이슬람시대의 터어키 세밀화 연구

Title
이슬람시대의 터어키 세밀화 연구
Authors
정미숙
Issue Date
1975
Department/Major
대학원 순수미술과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 이슬람 시대의 터어키 회화인 세밀화를 시대적으로 분석하여 그 특성을 찾고, 그 특성의 요인이 되는 터어키의 자연환경 조건, 역사적 배경, 이슬람 미술의 미적 요소를 알아내어, 한 민족의 고유한 회화성을 유추하고, 그를 미학적으로 분석하여 그 민족의 미적 기본 개념을 파악코자 하였다. 터어키라는 특정지역의 회화를 택하게 된 동기는 지리적으로 동, 서양의 중간지점이고, 역사 속에서도 동서문화의 소용돌이 장소이어서 동서문화의 각기 다른 요소를 한 눈에 볼 수 있을뿐 아니라, 또 다른 이유로서는 터어키 민족은 중앙아시아에서 이동한 아시아 유목민으로서 우리와 언어권이 같고 이슬람 세계에서는 가장 아시아적 요소가 뿌리 박혀 있는 곳이기 때문에 중앙아시아 지역이나 북방 민족의 만주 퉁구스 등의 지역에 여행할 수 없을 뿐 아니라 자료 수집도 곤란한 이 시점에서는 중앙아시아적 요소를 찾아보거나, 그를 시각적으로 느끼기에는 터어키가 최적의 장소라 하겠다. 세밀화란 miniature, 소형의 밀화로 안료를 가미한 불투명한 수채물감을 재료로 하는 gouach 화법을 사용하는 회화의 일종이다. 터어키 민족은 8세기부터 중앙아시아, 투르게스탄 지역을 떠나 수세기 동안에 이슬람 전 지역을 걸쳐 현 터어키 공화국이 자리 잡은 아나토리아 반도에 정착했다. 그 지역에 자리 잡아 왔던 고대 문명, 그리스와 로마문화, 비잔틴 문화에 동화되기도 하고, 이슬람 역사와 이슬람 종교 속에서 그들의 사고개념에 제한을 받아 가며 그 지역의 자연환경 조건의 영향 아래 그들 터어키 민족이 지녔던 회화성과 서로 혼합되어 특이한 터어키 미적 조형요소를 낳았다. 그러므로 터어키 세밀화의 영역은 중앙아시아 지역에서 아나토리아 까지의 전 이슬람 지역과 이슬람 시대의 이전과 이후의 어느 왕조, 어느 시대를 막론하고 터어키인이 그린 세밀화를 전부 포함한다. 세밀화는 삽화 양식으로 문학과 밀접한 관계가 있기에 터어키 문학사를 참조로 광범위한 세밀화를 편의상 지역과 시대의 특징에 따라 6단계로 나누어 살펴 보았다. 이슬람교 이전의 터어키 세밀화는 8세기에 중앙아시아의 세밀화에서 시원을 찾는다. 이들은 마니교의 세밀화의 영향과 중국화법의 영향을 받으며 불교벽화의 분위기가 도는 위굴양식을 낳았다. 회화 중에서 특히 뛰어난 초상화법이, 후에 이슬람교로 개종하고 이슬람 세계에서 활동할 때 이슬람 세밀화에 큰 영향을 준다. 호전적이고 현실적이며, 정치에 관심이 큰 터어키 민족은 중앙아시아에서 서쪽으로 이동하여 이슬람 세계로 들어간다. 이들은 이슬람 종교의 억압을 받아 회화가 발전하지 못한 원주민의 회화세계에서 주도권을 잡게 된고, 셀죽터어키 위굴양식의 세밀화가 성행한다. 활동이 크고 뛰어난 터어키 민족은 이슬람 세계를 무대로 하여 그들의 회화를 세계적인 수준으로 끌어 올리고 개성있는 이슬람 시대의 세밀화를 낳게 한다. 그러나 종교 서적, 문학사본, 장시의 역사사본, 의학책, 여행기 등의 삽화 양식의 그림이 있을 뿐 독립된 회화책으로 나오지는 못한다. 후에 15세기 말부터는 이를 바탕으로 보석같은 페르시아 세밀화가 대두된다. 한편 아나토리아에 정착한 셀죽 터어키는 터어키 민족의 미적 요소를 지켜가며 세밀화를 포함한 전미술 영역에 많은 작품을 남겼다. 이 때는 터어키 세밀화의 전성기인 오트만 고전주의 시대로 들어가는 준비단계인 바 주제와 화법이 원위굴 터어키의 양식을 벗어나지 못하고 있다. 셀죽시대가 멸망한 후 일어난 오토만 터어키 제국은 15세기에 비잔틴 제국의 이스탄불을 점령하고, 전 이슬람 세계를 손에 넣어, 사회가 안정되고, 세계적인 부의 도시가 된 이스탄불은 예술의 보금자리가 되어, 터어키 세밀화의 전성기에로 이른다. 서양의 원근법의 화면구성을 받아들이고, 아랍, 페르시아, 터어키의 미적 요소를 합한 이슬람 미술요소에 영향을 받아가며, 극사실주의에 입각한 역사기록화, 초상화, 축제화 등 무수한 세밀화가 나와 오토만 고전주의 시대를 맞는다. 18세기에는 새롭게 장식적이고 유연성 있는 페르시아의 회화와 3차원적 사실주의 화법을 기본으로 하는 서양회화의 영향을 받고 다시 후기 고전주의 시대를 맞았으나, 이후에는 강대한 서양의 유화의 물결로 세밀화는 자취를 감춘다. 전반적으로 이슬람 시대의 터어키 세밀화에서 커다란 두가지 특성이 나타난다. 즉 여려 민족의 미적 요소를 복합한 이슬람 미술이라는 세계성을 지닌 커다란 테두리와 그 속에서의 강한 터어키 민족의 고유한 미적 요소이다. 이렇게 형성된 터어키의 기본 미적 개념은 여러 가지 조형 상에 특징을 지닌다. 다사다난한 이슬람 세계의 역사와 유목민이라는 민족적 특성에서 나온 이들의 예술은 한곳에 오래 정착하여 안정된 사고와 환경과 역사 속에서 응결된 미적 감각의 안목으로는 이해하기 벅찬 색다른 것이다. 터어키 회화의 기본개념은 동? 서양 사이에 있다. 서구정신의 대표적 작가인 미켈란젤로는 신과 유사한 인간을 대상으로, 몰두하여 작가가 표현하고자 하는 모든 진리를 인간에 부여한다. 동양화에서는 판이하게 달리 인간은 생의 여행자로서 높이 솟은 바위산, 구름이 덮힌 산 끝에 조그맣고 하찮은 존재로 자연의 일부에 지나지 않는다. 그러나 터어키 회화에 있어서는 인간이 전경에 서고 모든 것에 우선하나, 다양한 자연 속에서 그 존재를 밝히고, 그 주체는 인간으로 놓는다. 공간 개념에 있어서는 무한성을 나타내는 동양화와는 달리, 연극에서 주어진 무대 공간과 같은 의미로 3차원적 표현을 위한 부피를 나타내지도 않고, 투영법을 무시하여 양탄자 그림과 같은 일면성을 지니고 부조화 속에서 조화를 이룬다. 사물의 구조를 이지적으로 파악치 않는 그들은 명암표시, 해부학, 원근법에 신경쓰지 않고 미적 조화와 전체 구성 도안에 중점을 두고 아름다운 강한색을 넣어 단면화시켜 극적효과를 주어 동화의 세계로, 이상적인 세계로 지향 시킨다. 이들의 그림은 전부 삽화다. 화가는 그들의 후원인인 왕족 부호의 기호에 따라서 색다른 주제를 택함으로서 그의 창작력을 표현치 못하고, 반복되는 시집, 문화서적, 성서, 역사기록 등의 주제 속에서 각기 다른 창조적인 화법 양식을 만든다. 그들의 세련된 섬세한 감각력으로 야릇하게 장식적인 기능과 본능이 합쳐, 뚜렷한 순수한 색감으로 그 나름의 완전한 예술 작품을 만들어서 세계 회화에 비할데 없는 아름다운 한 장을 이루었다. 이러한 터어키 민족의 회화적 특성을 같은 아시아권 내에 있고 언어권이 같은 우리민족의 민화의 회화성과 비교해 보고, 터어키 미적요소의 한 줄기인 중앙아시아 지역을 중심으로 하는 헐판 지역의 벽화, 돈황벽화 등을 고구려 벽화와 연관지어 터어키, 중앙아시아, 한국을 이어 비교함은 중요한 다음 과제가 되라라 본다.;This thoris is to analyzo chronologically the turkish Kinicturo peinting of the Islanic period, finding out its oharaoteristies as woll as natural, historical and cultural backgrounds of Turkey, upon which such characteristics were foundel, and also to analegize the Turkish aestheitc comception out of the □□□□ □□ □rts under which influence the Turkich painting foll. The rea-sen for choozing the painting of the specifie aroa of Turkey is that Turkey, Located about halfway goographically between the west and the Orient, has been the conter of historical turnoils, pnabling itself to withoss the conflicting elemonts of the cultures of the West and the East. Another reason is that Turkey effors an idoal place from which one can find out or fool visually the artitstic elements of Central Asia at this time when it is practically impossible □□ trevel the Centrall Asian area or the Manchurian Tungus area of the northern tribes or to collect materials relating to those areas. It is noted that the Turkish people was an Asian nemed which moved to what is Turkey today from Central Asia, that Turkey is in the □□me linguistic sphere as ours, and that Tukey is a place where Aisatic elements take firaer roots than in other place. Winature is a kina of painting adopting the gouach method of painting and using opaque weter colors mixed with pigments as naterials. The Turkish people began to leave the Turkestan area of Central Asia in the EighthCentury and sattled dom on the Anatolis Peninsula where the present Republic of Turkey sits after serveral centurios' wandering all over the Islam area. Here, aseinilated into the cultural influence of the ancient civilizetion of Anetolia, nagely the culture of Greece, Roma and Byzantino, and faced with restriction in the w way of their thinking within the boundary of the Isalanic history and religion, the Turkish people steated a peculicar stristic moulding pattern upon their traditional painting nature influenced by the natural, environmental ponditions of the ares. Therefore, the sphete of the Turkish uinieturo ombodies whole nieture paintings painted by Turkish people in all the Isaln are oxtending from Contral Asia to Anatole regardlese of the eras, before or after the Islam Age. Since miniature taking the form of illustrations is closely linked to Iitsrature, niniature, for conveniences's sake, was classified into six stages depending on agea and charecteristics in consideration of the history of the Turkish Literature. The Turkish miniature before Islam originates in the Eighth Century miniature of Uighur Turkey in Central Asia. The miniatures of this are were characterized by a Uighur pattern with a touch of Buddhistic murals influenced by the ini□rures of Manichaeism as well as by the method of Chinese Painting. The method of pertrait painting, Considered best among paintings, had approfound impact upon Islanic miniatures in the later yours when the Turkish people converted the molves to Islanism and behaved in the Isala□ world. The Turkish people, who were belliocse, remlistic and ambitious in politics, moved westwerd from Central Asia into the world of Islam, where they took the hegemony in term of painting among the indigenous people whose painting had. hardly developed in the face of religious persecution of Islam. Thus, miniature of the Uighur pattern of Seljuk Turks flourished. The active and outstanding Turkish people, with the Islam world as their stage, developed their painting to a point of universal level, giving birth to the miniature of the Islamic period with unique characteristics. However, no independent collections of the miniatures of the Islamec age had ever been prepared. All the miniatures handed down to date take the form of illustrations in religious books, literary pieces, poems, medical books, travelogues, Beginning in the final years of the 15th Century, there emerged precious persian miniatures based upon the miniatures of the Islamic period. In the meantime, the Seljuk Turks who settled down on Anatolia left behind a lot of artistic works including miniatures while safeguarding the aesthetic virtues□ of the Turkish people. It was about a time to prepare for entering into the classic period of the Ottoman Empire when miniature paintings reached peak. The subjects and method. of miniatures could hardly depart from the original Uighur Turkish pattern. The Ottoman Turkish Empire which rose after the fall of Seljuk Turkey conquored Istanbul of the Byzantine Empire putting the entire world. of Islam under its control, Istanbul which by then became one of the wealthiest cities in the world, turned into a, cradle for artistic activities, leading to a peak period for miniature paintings. It was in this period that miniatures were painted in large amounts in the form of historical records, portraits, festival scenes, etc. based upon ultra-realism and under the influence of the perspective consturction of the West as well as the Islanmic artistic elements embodying the aesthetic touches of Arab, Persia and Turkey. In the 18th Century, miniatures came under strong influence of the splendor Persian paintings and the third-dimensional method of the Western paintings, finding themselves in an age of postclassicism. Soon thereafter, however, miniatures disappeared in the face of the onrushing influential Western mil paintings, In general, the Turkish miniatures of the Islamic period. show two major characteristics: one is that they existed within the great frame of Islamic arts incorporating the aesthetic senses of various peoples; and the other, the unique aesthetic elements of the Turkish people. The basic aesthetic sense of the Turkish miniatures thus formed contain various formative characteristics. Their arts, born of the very complicated.,world of Islam and of the peculiar national feature of being nomand, are hard to be examined properly from the aesthetic point of view fixed in the stability of the way of thinking, surroundings an6 history. The basic aesthetic conception of Turkish painting lies between the West and the East. Michalengelo who represents an extreme expression of the Western spirit in art shows his passionate preoccupation with the human body as the sufficing symbol of world providence. In absolute contrast are the Chinese landscapes of the classic period, in which man is but a traveller, small and insignificant beside the towering crags and cloudy peaks. The artists' aim in Chinese landscapes is to ]hint at the whole vision of the living universe, with its endless change and streaming energies in which the life of man is included. In Turkish painting, however, man and the doings of man are in the foreground always: the One Being whom precedes all others and knows itself as Nature yet amidst the multiforming of Nature reasserting its unity in Man. In the conception of space, the Chinese art shows the vision of an unlimited and all-enclosing space. But what is presented to the eye in Turkish painting is an enclosed space, with the theater of the events portrayed. It ignores shadow, and unlike the European school, it does not seek expression through ideas of mass. Turkish painting is harmonized. amidst discordance, with a nature likened, for example, to a carpet drawn on a ground plan, Turkish artists, ignoring any intellectual grasp of the structure of things, paid no respect to atmospheric effect or light and shade, while simply trying to give dramatic effect using strong and beautiful colors with emphasis on aesthetic harmony and overall formation, Their works were an art which owned nothing to the study of anatomy or the study of perspective. Their works took the form of illustrations. Rather than expressing their creativeness in the free selection of subjects, (they had to choose subjects in consideration of the taste of their sponsors who were royal families or rich People) the painters exhibited creativeness in the methods of painting in the course of drawing repititious illustrations for poems, literary works, bibles and historical records. The painters of Turkish miniatures contributed a colorful chapter to the history of world paintings by developing an artistic sphere of their own using clear and pure colors with their gifted talents polished with exquisite, stylish feelings and peculiar decorative instinct. As a follow-up program, it is believed important to compare the characteristics and formative arts of Turkish painting with the folk paintingse of our peopel who are in the Uralo-Altaic group of languages and also to compare the murals of the Turfan area of Central Asia and of Tun-huang with those of Koguryo, thus studying the connection among Turkey, Central Asia and Korea.
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