View : 32 Download: 0

음악과 교육과정의 변천과정에 관한 연구

Title
음악과 교육과정의 변천과정에 관한 연구
Authors
최화자
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육 과정이라는 것이 바로 학생들이 가지는 구체적인 경험이라고 본다면 그 학생들의 학습 경험에 있어서 주동적 역할을 하는 학생들의 각 단계에 있어서의 발전적 요구를 떠나서 일방적인 학습 활동 계획을 세운다는 것은 무의미한 것이다. 따라서 우리들은 교육 목표 설정에 있어서 자라나는 학생들의 발전적 요구를 충분히 참작하며, 사회적 필요와 국가적 요구에 적응할 수 있는 교육 목표에 따라 과정 또한 달라지게 마련이다. 그래서 본 연구에서는 해방 이후부터 현재까지의 음악과 교육과정의 변천 과정을 문헌을 통하여 음악교육의 일반목표, 학년목표, 지도내용, 지도상의 유의점을 비교 연구하여 분석하였다. 그 첫째는 미국의 제도를 모방한 미 군정 시대와 이에 따라 교과시간 배당 기준령과 새 학제에 따른 가창 중심의 시대와, 둘째로는 1955년 공포된 교과 과정으로서 광역형에 따라 인격형성이라는 데에 주목적을 두었던 음악교육 시대를 거쳐, 셋째로는 1963년에 개정 공포된 경험중심을 배경으로 한 발전된 내용과 체계를 갖춘 시대를 지나, 네 번째로 1973년에 개정 공포된 학문중심과 국민교육헌장이념구호의 배경으로 조직된 과정이다. 63년 이전의 교육과정은 종래의 단편적인 지식의 음기나 이해에서 탈피하여 학습내용을 질과 양의 면에서 정선되고 계통적으로 체계화되고, 기초학력의 강조, 전이가 높은 학습을 바라는 차원 높은 과정으로 벌전 변천되어 있다. 즉, 무의미하게 광범위하게 나열되었던 요목에서 학생들의 성장발달과정에 적응될 수 있도록 계통적 발전성을 보장한 과학적이고 합리적인 조직 구성으로 개정되어 왔으며 통찰력과 창조력의 형성을 중시하는 교육 본연의 방향으로 전환되어진 것으로 요약할 수가 있다.;Curriculum may be the concrete experience of student, thus it is meaningless to set up learning activities schedule without recognizing student's developmental demand which plays an important role in learning and experience. Accordingly, we have to take allowances for the student's developmental demand and bear in mind that the curriculum is subject to change in compliance with social and national needs. This study examined literatures of musical eduction, covering from Korea Liberation up to date and analyzed the general scheme, annual scheme, the contents of teaching and matters to be attended to teaching. The first is American military administration period which immitated American educational system or vocal music period based on standard regular hour of curriculum or new educational system. The second is the curriculum proclaimed in 1955 that put emphasis on building per nality. The third is a developed and systemically formed period based on experience. This period is the curriculum of being besed on experience which was revised and proclaimed in 1963. The fourth is the curriculum revised and □roclaimed in 1973 that is centered around discipliNE and have the background of actualization of ideology of the Charter of National education Thus, emerging from the conventional type of education which frequently has relied upon memorizing and understanding the fragmentary knowledge, the quality and quantity of education were enhanced, the contents was systemized, then the educational direction could lead to and transisted to high dimentional level of curriculum. In addition the direction was treansisted to systemic and rational formation for students to adjust their growth and development, and finally led to the direction of real education which puts strong emphasis on creativity and insight.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE