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이상의 소설에 나타난 여성의 상징적 의미 고찰

Title
이상의 소설에 나타난 여성의 상징적 의미 고찰
Authors
임완숙
Issue Date
1975
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이상은 우리나라 최초로 의식세계를 바탕으로 한, 시에 있어서의 다다이즘(Dadaism), 슐레알리즘(Surreallism)을, 소설에 있어서의 신심리주의를 처음으로 이 땅에 이식하고 실험했던 최초의 작가였다. 이상이 작품을 발표했던 1930년대는 사회적 정치적 조건에 있어서 가장 불행한 시기였다. 일제의 군국주의가 본격적으로 대두함으로써 한반도에 대한 악랄한 억압과 탄압정책을 노골화 했던 시기다. 그러한 시대에 한국의 지식인으로서 느껴야 했던 공포와 절망, 그리고 불안의식을 가진 이상은 모든 체제를 받아들이고 있는 사람들의 눈에는 <미친>것으로 밖에 볼 수 없는 특이한 형식을 통해서 정신적 분위기를 충격적으로 보여 주었다. 그러한 이상의 특이한 작품세계를 이해하기 위해서는 무엇보다도 먼저 그의 작품속에 등장하는 인물파악이 중요하다고 하겠다. 그러므로 그의 작품에 등장하는 인물의 구성이 <나>와 타인의 존재로 나타나고 있는 <여자>로 이루어져 있음을 볼 수 있고 여기에서 <여자>가 갖는 상징적인 의미가 매우 중대함을 알 수 있다. 더구나 그 <여자>의 존재가 모두 특이한 모습을 갖고 있음을 볼 수 있으며 여기에서 우리는 하나의 문제를 발견할 수 있다. 현실적이고 타산적이고 쾌락적인 모습, 몸을 팔고 웃음을 파는 매소부, 정조관념이 조금도 없는 여자의 모습으로 일관되어 있는 특이한 형태가 그것이다. 그러한 특이한 여자를 창조해 냄으로써 그는 그의 정신세계를 상징적으로 표현했던 것이다. 이상은 그가 뛰어들지 못하고 언제나 유리되어 있던 현실세계를 <여자>로 상징했던 것이다. 그러므로해서 활발히 생의 한가운데에 뛰어들어 주어진 현실에 만족하며 모든 존재를 있는 그대로 인정하며 원만한 대인관계를 이룩하고 순응적인 사회생활을 하는 <여자>의 모습이 나타나게 된 것이다. 그러한 현실을 대표하는 <여자>였기 때문에 또한 여자는 현실 속에서의 인간의 욕망을 충족시키기 위한 수단으로써 <돈>의 의미를 띠게 되었다. 그러므로 생활을 도맡은 <여자>들은 하나같이 <돈>을 벌어들이는 모습으로 그려져 있다. <돈>과 함께 여자에게는 또다른 인간의 본능적인 욕망으로서 성욕의 대상으로 나타난다. 성욕을 만족시켜주는 쾌락의 대상이었기 때문에 현실생활에 필요한 <돈>을 벌되 육체를 팔고 웃음을 파는 창녀로 그려진 것이다. 이처럼 정조관념이 없는 창녀형의 여자를 그리므로 해서 그는 또다른 심각한 그 자신의 내면세계를 나타내고 있다. 그것은 다름아닌 여자의 부정성을 빌어 자신이 갖고 있었던 도덕관과 인생관을 표명한 것이다. 부정한 여인의 행각을 그리므로 해서 역설적으로 도덕적인 행실을 강조한 것이며 인간존재의 믿을 수 없는 것을 나타내여 인생의 허무와 불안, 절망의 의식세계를 표현한 것이다. 즉 여자의 부정성은 그에게 있어서 인간의 존재, 외적인 현실적인 모든 존재에 대하여 부정을 뜻한 것이다. 그러므로 해서 그는 무수히 절망하는 인간의 고뇌에 찬 모습을 나타낸 것이다. 그러나 <여자>란 그에게 있어 이렇게 부정적인 의미로만 끝난 것은 아니었다. 이러한 부정과 절망 속에서 그는 또한 현실세계와 자신의 갇혀진 의식세계와의 사이에서, 자신이 현실로 재귀할 수 있는 유일한 <희망>, 유일한 통로로 생각했다. 그는 <여자>를 통해서 현실로 돌아와 모든 외적인 존재, 나아가서 인간의 존재 가치를 인정하고 타인과의 <만남>을 이룩하려 했던 것이다. 그러므로 <여자>란 그에게 있어 마지막 남은 <희망>의 상징이었던 것이다. 이처럼 이상의 소설에 나타난 <여자>의 상징적 의미는 현실을 대표하며 돈과 쾌락을 뜻하고 불안, 허무, 절망의 의식세계를 나타낸 것이며 단절된 의식세계 속에서 현실로 재귀하기 위한 통로로서 희망의 상징이었던 것이다. 그리고 이처럼 좌절된 인간, 고뇌하는 인간의 모습을 통해 잃어버린 인간존재 확인, 인간성의 회복에 바탕을 둔 휴매니즘의 문학이 곧 이상의 문학세계인 것이다.;Yi is regarded as the first man of letters in whose works the obvious tendency of Dadaism and Surrealism can be Sound in Korean literature. In Korean history, the 1930's when Yi produced mos4 of his works, is the darkest period: Japanese brutal pressure on the Korean people was in its peak. As one of the intellectuals who felt the national tragedy acuter than others and despaired, Yi showed such a desperate menial atmosphere in his works. And his way of expression was unprecedentedly unique md shocking. So, the contemporary authors as well as common readers couldn't, understand him and appreciate his real value. Especially the characters in his novel were too immoral and anti-social to be accepted by the people, though modern readers have no difficulty to understand. In most, of his short stories, there appear two characters; ""I,"" as a protagonist, and a woman, as an antagonist. ""I"" and his woman are contrasted in all aspects. While ""I"" is powerless and impotent, his woman is extremely realistic, selfish and immoral, She contents herself with her given realities, accepts the whole existences as they are,and gets along well with any man. Her world, or the outer world, is impossible to him and runs parallel with his. The woman, who represents the positive aspects of human life, earns her daily bread for herself. She does so by satisfying other men's libido, and moreover, without any feeling of remorse. In Yi's novels, money and sex, which are means to satisf satisfy human's deaire, belong to women. Completely isolated from real life, ""I"" lives his life by sucking the small amount of money and sex from his woman and feels the outer world only through her. As if an embryo lives by sucking nutrition through its umbilical cord. His problem is here. His only bridge to the actual world is a prostitute. His life is not an exceptional case. Everyman's base of life is that, vulnerable. The unchaste woman emphasizes the protagonist's desperate state. The unfaithfulness of woman is a symbol of human's nihilistic, anxious, undertain and desperate consciousness of their existence. But, the protagonist never surrenders to his reality. From time to time he awakes from his dreams and turns his eyes to the outer world, He seeks a door from his isolated and rotten world. But he can't, find it easily, for he can't fly over his own world and the wings ara not for human. In his case, the sole possible key seems the woman. As far as he contacts with woman, his relation with the real life is not broken off. Only through the ""encounter"" with woman, it's possible for him to ""encounter"" the reality and find his cause for existence. For short, women in 7i4 novels represent, money and sex, or the concrete shapes of the actual life, emphasize the protagonist's uneasiness, frustration and void, and at the same time syombolize the door which leads to the reality. Consequently through the protagonist's agonizing image, Yi reassured the meaning of human existence which easily seems to be lost, and expressed the strong hope to recover it. Such humanistic attitude, believing the recoverability of human nature is the characteristic of Yi's world.
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