View : 539 Download: 0

Bela Bartok 연구

Title
Bela Bartok 연구
Authors
박정희
Issue Date
1976
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Be'la Barto'k was a compaser who developed Fungarian native musical language into world famous music by combining Hun-garian folk music with modern European muisic. The object of this tbesis is to increase the understanding of modern music through analysis of his repnesentative piano suite ""out of Doors"" and the effect of his study of folk music on his works. In the introduction of this thesis, important musical trends and composers of the first half of the twentieth century and Barto'k's position are presented. The main chapter deals with Barto'k's life, educational background, and his musical characteristies. When he started composing he was influenced by late Romenticism and Improssionism. In 1905, when he began the study of traditional folk music he added a new quality to the area of modern music through the application of various rhythms and musical scales. In the next chapter, I studied the transformation of Hungarian folk songs which had been collected by Barto'k and Koda'ly since 1905 in connection with their history and also the Hungarian musical background of the days when Barto'k's own oreative musical style began to emerge Here, I found Hungarian folk songs are similar to those of the Orient, also described how they were systematically collected and scientifically classified, as this may be helpful in the study of Korean folk songs. ""Out of Doors"" is one of Barto'k's works at his maturity of musical life, which is entirely assimilated the characteristics of folk music by his own musical language, and there appeared to be a native matters in all these 5 compositions expressed through the most imaginative tone. Accordingly, in the process of analysis, a thorough study has been given to the relationship in respect to the folk music to be appeared especially in harmony, rytheme, melody and, thus put an end to this thesis summarizing general characteristics of Barto'k music, which is produocd. by the analysis of his works, in the conclusion.;Bartόk은 항가리를 비롯한 東部 유럽의 民俗音樂을 硏究하였고, 그것을 自己 作品의 素材로서 使用하여, 항가리 民俗音樂을 同 時代의 유럽 音樂 傾向에 結合시켜 보려 試圖함으로써, 民族의 固有한 音樂 語法을 世界的인 音樂 藝術로 創作한 作曲家이다. 本 硏究는 그의 代表的 피아노 作品인 를 細密히 分析하고, 또 Bartόk의 民俗音樂 硏究 過程과 그 硏究가 Bartόk의 作品에 미친 影響을 알아 봄으로서 現代音樂의 理解, 增進을 爲한 目的을 가지고 있다. 여기에서 筆者가 本 論文을 어떻게 다루었는가를 簡略히 紹介하면 다음과 같다. 序論에서는 20世紀 前半期 音樂의 흐름 中 特히 重要性을 띄는 思潮와 音樂家를 들고 Bartόk의 音樂史的 位置를 알아 본 後 本 硏究의 必要性을 밝혔다. 本論에서는 먼저 Bartόk의 生涯와 敎育過程, 그의 作品들 가운데 나타나는 音樂 特徵등 音樂的 成長의 面을 살펴 보았다. 이로써 처음 作曲을 始作하였을 때는 後期 浪漫主義와 印象主義의 影響을 받았으나 1905年 民謠의 硏究를 始作하고 부터는 民謠에서 다양한 리듬 形態와 音階를 찾아내어 活用함으로서 傳統的인 機能和聲의 組織에 얽매이지 않는 새로운 和聲과 리듬의 調和를 이루게 되어 20世紀 前半期 새로운 音樂 領域을 開拓하였음을 알았다. 그 다음은 Bartόk의 民俗音樂 硏究에 關한 章으로서 Bartόk과 그의 同調者인 Kodάly에 依해 1905年 以後 收集되기 始作한 항가리 民謠 變遷過程을 그 나라 歷史와 音樂史에 關聯시켜 훑어 보았고, 아울러 Bartόk이 自身의 音樂的 스타일을 形成한 獨創的 音樂家로서 出發할 當時 항가리의 音樂的 背景을 알아 보았다. 그리고 항가리 民謠가 東洋的인 性格을 띄었다는 點에서 앞으로의 韓國民謠 硏究에 도움이 될까하여 그들의 民謠 收集 過程과 分類 方法을 揷入시킨 後 다음 章에서 의 作品 分析으로 들어갔다. 는 民俗音樂의 特質을 自身의 音樂的 言語로 完全히 同和시킨 Bartόk의 作品 生活 完熟期에 屬하는 曲으로서 5個의 曲 全體에 民俗的 素材가 極히 抽象化되어 나타나고 있다. 따라서 分析過程에서 特히 멜로디, 리듬, 和聲等에 나타나는 民俗音樂과의 關聯을 注意깊게 살펴 나갔으며 分析 結果 나타난 Bartόk 音樂의 一般的 特徵을 結論에서 要約함으로써 本 論文을 끝맺고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE