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한국교회 어린이 찬송가의 역사적 고찰

Title
한국교회 어린이 찬송가의 역사적 고찰
Authors
이성원
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
어린이 찬송가의 문제점들을 분석 검토함에 있어서 어린이 찬송가의 발전되어진 과정을 살펴보면서 한국에 들어온 개신교의 역사와 주일학교의 창립에 대해 알아보았으며 1936년에 처음으로 발행된 「어린이 찬송가」의 내용과 그 당시 불리우던 어린이 찬송가와 교회내에서 불리우던 일반동요 그리고 자주 불리워지는 곡과 외국곡, 한국인에 의해 쓰여진 곡들의 조사를 하였다. 내용을 분석하면서 예배의식에 의한 찬송구분도 살펴 보았으며 가사가 주는 특성분석에서는 신학적, 성서적, 아동문학적인 요소를 분석하였으며 음악적인 면에서는 Rhythm과 박자, 음역과 조성, 음악형식 등을 분석하였다. 그 결과 가사가 주는 특성면에서 1. 기독교적인 가치가 있어야 하며 2. 언어가 어린이들의 연령층에 맞아야 하며 3. 새로운 가사는 어린이들이 이해하기 쉬워야 하며 4. 어린이들의 통용어로 된 노래가사를 사용해야 한다. 음악적인 면에서 1. Melody는 간결하고 Rhythm이 명확하고 경쾌해야 하며 2. 조약(뛰기)이 심하지 않은 음정이어야 하며 3. 음악형식면에서 소삼부형식이 이상적이며 저학년에서는 일부분형식이 적당하다 이러한 가사가 주는 특성과 음악적인 면이 잘 조화를 이루어 어린이들에게 맞도록 곡이 선택되어야 할 것이라 생각한다. 시대적으로 보아 해방전에 불리워지던 곡들을 보면 어린이용과 성인용의 구별없이 불리워졌으며 어린이들에게 어려운 곡과 어려운 가사내용이 매우 많았던 것이다. 이러한 점에 착안하여 어린이 찬송가의 출판필요성을 느끼고 1950년대 후부터는 눈부신 발전을 해 온 것이다. 어린이 찬송가의 발전되어온 과정을 살피면서 문제점들을 분석해 보았다. 그리고 끝으로는 어린이들에게 바람직한 찬송지도법을 언급하면서 어린이 찬송지도에 있어서의 문제점과 어린이들에게 좀 더 흥미있게 교회음악에 접근하도록 하기 위해서 여러 가지 악기를 다루는 기악합주에 관해서 언급하였다. 앞으로 한국교회음악발전을 위해서도 한국인에 의해 우리 어린이들 실정에 맞도록 작곡되어진 곡들이 찬송곡이나 기악합주용 성곡 등이 많이 쓰여지고 또한 사용되어지도록 하는 것이 바람직한 일이라 하겠다.;In studying hymns for children of the Korean church, first of all I studied deliberating the process of its development. So I looked. into the history of Korean Christianity and the foundation of Sunday school and. analysed the hymnal for children (which was published in 19g6 for the first time.) I studied the hymns for children as well as the children's songs sung in the churches at that time. Also I surveyed the often sung tunes, the tunes originating in foreign countries, and the tunes composed by Korean composers. In the analysis of text and tunes of the children's hymns, I proceeded from a theological and biblical viewpoint, and a viewpoint of juvenile literature, and analyzed the rhythm and the beat, the musical range and mode and the musical form of the tunes. I concluded that the special character of the words of children's hymns and. the tunes should be as follows: The Word; 1. Should have the value of Christianity 2. Should fit for the age of children who use it 3. If new, should be easily understood by children 4. Should. be words of current usage. The Tunes; 1. The melody should be simple, and the rhythm should be clear and light 2. The melodic line should not skip severely 3. In the musical form, the three part, form should be good, but also the one part form should be good for"" the younger classes. Such a character of the words should be in harmony with the musical field of the children's hymn, and the tunes should be chosen to fit with children. In we look throughout history we find that before the emancipation of the Korean people; because there was no distinction between the songs used by the children and by the adults, there developed many difficulties for the children with the melody and words of the songs. From 1950 because of the above points we feel that there has been a startling development in the necessity for a publication of children hymnals, While examining the process of the development of children's hymnals, I have analyzed the many problems. Finally as I made mention of the guiding principles of composing hymns for children, I considered the problem of the teaching method. Also I refered to the instrumental ensemble to deal with various musical instruments in order that children approach the church music with many interests. In the future I hope the hymns and instrumental ensemble of sacred songs which are composed for children by Korean composers will be used for the development of Korean church music.
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