View : 30 Download: 0

Mendelssohn의 oratorio Elijah에 대한 연구

Title
Mendelssohn의 oratorio Elijah에 대한 연구
Authors
김은숙
Issue Date
1980
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Mendelssohn wae a composer in romantic era but kept the sense of classical order and harmony in form. Especially with analyzing study of religious music, oratorio, I will search Mendelssohn's musical caracter and composition ability. Romanticism was the production of 19C., but in general meaning, we can say that all arts are romantic. Because romanticism is the natural trend whieh is inherited in human mind. Although art obtains her materials from practical life, the transformation of them and creativity of new world, at any rate, keep a way from practical life. Iu thie sense, the romantic arts that ts more far away and emphasize the characteristic of curiosity is seperated from the classical arts. 19C's romantic nusic techniques is the development of the harmonic techniques and color of instrumente, Unrestricted usages of chromatic harmony, chromatic part processions, to naliyt obscurity, complex harmony and non harmony avoid the obvious cadence and enlarge tonality and make obscure the outline of tonality. Romantic harmony is the endless expansion and parallelism of color. New sonority was discovered is piano music, new instruments added to ochestra, old instrumente were developed for better voice and new organization of instruments was inveuted for new color effects. Romantic rhythm is less various than classic rhythm. Often a chapter continue on endless rhythm pattern. The melody of this music is more Iyrical and continuity of brilliant episode without strong theme for formalunity. Mendelssohn was a typical composer of this time with inherent talent and crested beautiful melody. He grew up in the educated aud rich environments and also composed splendid and affluent music in his short life span. His characteristic of music is fantastic like that it reflected light and fiying dryads. It expressed with the unique feature of romanticism. Mendelssohn was the active composer and also well played as pianist, organist and conductor. And in music history be gave a chance of revaluation of Bach-music. Bacause in 19C it was disappeared for 100 years after the death of Bach and he performed again and gave attention to the forgotten music. In oratorio, hie place was very importance and we can vslue it was historical. His oratorio, ""St Paul"" and ""Elijah"" is the best in 19C and there is excellently expressed the composer's creattvity. He wae a romantic musician which composed the best choral music. Most of his works are church music and oratorios as recital music. Ir this thesis we have studied through reference - rese - aroh the cultural back grounds, the characteristic of music and choral music of romantieism, and through persuit of Mendelssohn's life have learned hie unique music and his contribution of music history, and through analyzlng study have looked into choral music of romanticism. Mendelssohn crested many splendid religious works and his perfect composition and strong Fugue of oratorios equaled to Bach or H?ndel. His peculiar romantic and attraetive melody, colorful harmony technique and orchestra technique have been recognizes the best religious works in the romantic era.;Mendelssohn은 낭만주의 시대의 작곡가이지만 형식면에서는 고전주의적 질서와 조화의 감각을 지닌 작곡가이다. 특히 여기서는 그의 많은 작품들 중에서 종교적 음악인 Oratorio를 연구함으로써 Mendelssohn음악의 특징과 구성력 등을 연구해 보고자 한다. 낭만주의는 19세기에 일어난 중요한 사조라고 할 수 있다. 그러나 아주 일반적인 의미에서 모든 예술은 낭만주의적인 것이라고 말할 수 있다. 즉 낭만적인 경향은 인간의 마음에 본래 갖추어져 있는 자연스런 경향이다. 예술은 그 재료를 실제 생활에서부터 가져왔지만 그것을 변형시켜서 새로운 세계를 창조하는데 이 새로운 세계는 많건 적건간에 일반적인 세계로부터 필연적으로 많이 떨어진 것이 된다. 이러한 과장에서 볼때 고전적인 예술보다 낭만주의 예술이 새로운 세계에 많이 가까워졌음을 알 수 있다. 19세기의 낭만주의 음악은 그 기법을 살펴볼때 화성기법과 악기의 음색의 발전을 들수 있다. 반음계적 화성, 반음계적 성부진행, 조성의 모호성, 복잡한 화음, 비화성음의 자유로운 사용, 분명한 송지를 피하고 조성을 확대시켜며 조성의 윤곽을 흐리게한다. 낭만주의 리듬은 고전주의 시대의 음악보다 덜 다양하다. 한 악장 전체가 중단없는 하나의 리듬패턴으로 계속되는 경우도 있다. 이 시대의 선율은 매우 서정적이고 형식적인 동일성을 주기 위한 강한 주제가 없는 현란한 에피소드의 연속이다. 이 시대의 대표적 작곡가인 Mendelssohn은 천부적인 재질을 타고난 음악가로서 아름다운 선율이 항상 쏟아져 나왔다. 그는 교양이 있는 풍부한 가정환경속에서 아름답고 풍성한 음악을 그 외 짧은 생애 동안에 열심히 작곡하였다. Mendelssohn음악의 특징은 가볍고 날아 다니는 요정을 생각케하는 환상적인 음악이라는 것이다. 이러한 특징은 낭만주의 시대의 전형적인 모습으로 많이 표현되었다. Mendelssohn은 활발한 창작활동을 행함과 동시에 피아노주자, 오르간주자, 그리고 지휘자로서도 눈부신 활약을 했다. 또한 Mendelssohn이 음악사적으로 공헌한 것은 Bach음악을 재평가하는 기회를 만든데에 있다. 19세기에 있어서 Bach의 사망후 거의 잊혀지고 있던 음악들을 그가 재연하여 주목을 끌었던 것이다. Oratorio분야에서 Mendelssohn이 맡은 역활은 매우 크며 역사적이라고까지 말할 수 있다. 그의 Oratorio <ST. paul>과 <Elijah>는 19세기에 있어서 최고의 Oratorio라고 할 수 있는 작품으로서 여기에는 작곡자의 창조적인 힘이 훌륭하게 발휘 되어있다. 그는 낭만파 음악가 중에서 가장 훌륭한 합창곡을 쓴 사람중의 하나다. 교회 예배용이나 Oratorio와 같은 음악회 연주용인 합창을 많이 썼다. 본 논문에서는 문헌조사와 실제감상을 통하여 낭만주의 음악, 합창음악 특히 Oratorio 등을 연구하였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE