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집단 연주경험과 학생의 성격 및 학력과의 관계

Title
집단 연주경험과 학생의 성격 및 학력과의 관계
Authors
김소영
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is the one to find out the relation between Group Performance Experience and Students' Characters and school records by comparing students of Participating in Group Performance Activity with not. To perform this study, the experimental group participating in Group performance Activity and the comparative group not participating in the Activity are composed and, furthermore, to investigate what influences that Activity gives to students by researching into the results of personality test and School records between the two groups, four hundred students were selected from Seoul and personality tests were given to them. And besides two hundred students in the experimental group were asked to answer the questionaire sheets. The results by means of M, SD, CR verification are as follows. First, A conclusion may be obtained that Group Perfozmance Activity has some effects upon Emotional stability, Dominance, Sociability, Superiority, responsibility, reflectiveness, impulsiveness, Conformity, Second, In view of school records, there is little difference between the two groups except, music. Third, According to the questionaire sheets most of the students in the Group Performance Activity respond the Activity helps them form good character. Therefore we can come to a conclusion that the Group Perfozmance Activity gives much effect on their character but there is little difference to their school records.;본 연구는 중학교의 교육과정상 특별활동으로 취급되고 있는 집단연주에 참여하고 있는 학생들과 참여하고 있지 않은 학생들의 성격과 학력을 비교하여 집단 연주경험과 학생의 성격 및 학력과의 관계를 알아보기 위한 연구이다. 본 연구를 하기 위하여 서울시내의 남 녀 중학생 400명을 대상으로 실험집단과 비교집단을 형성하여 성격조사를 실시하고 학력을 조사하여 M. SD. CR검정으로 그 결과를 처리하였다. 또 200명의 실험집단학생에게 질문지조사를 한 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 1. 성격검사를 실시한 결과 집단연주활동을 하고 있는 학생들은 참여하고 있지 않은 학생보다 안정적? 지배성? 사회성? 책임성? 사려성? 동조성? 충동성? 우월성의 모든 면에서 의의있는 차를 보이고 있다. 2. 두 집단의 학력비교에서는 음악을 제외한 모든 과목에서 집단 간의 차가 거의 없게 나타났다. 3. 질문지조사 결과 집단 연주활동을 하게 되면 성격에 변화가 오리라 보여진다. 그러므로 집단 연주활동이 성격에 변화를 줄 수 있으나 학력과는 관계가 없음이 증명되었다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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