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유아를 위한 피아노 교재연구

Title
유아를 위한 피아노 교재연구
Authors
강명화
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
西洋音樂이 우리나라에 들어온 후 始作된 피아노學習은 關心과 熱意를 더하여 가고 있으며, 어린이의 音樂敎育을 위하여 피아노學習을 擇하고 있는 數도 急增해 오고 있다. 어린이들에게 피아노學習을 시키는 데는 훌륭한 演奏家를 目標로 하는 演奏家 養成에도 그 뜻이 있겠으나 人間의 全人的인 人格形成의 調和와 均等을 마련해 주는 것에도 意義를 가진다고 하겠다. 지금까지 우리나라의 幼兒(滿 3~5才)를 위한 피아노敎育에 있어서는 그들의 年齡, 興味, 能力을 無視한 一律的인 敎材를 使用하여 가르쳐 왔다. 가령 ""Beyer""과 같은 것이 그것이다. 이제, 이와같은 特定한 敎材에서 脫皮하여 좀 더 우리나라 幼兒들에게 適合한 敎材의 硏究가 있어야 하겠다. 그리하여 筆者는 다음과 같은 內容의 敎材를 提示하여 피아노에 대한 開心과 興味를 갖도록 하고 더 나아가서 音樂的 表現能力을 길러주는데 도움이 되었으면 한다. 本 敎材는 피아노學習을 위하여 基礎的인 音樂的 準備過程과 實際 피아노 練習曲으로 構成하여 提示하였다. A. 音樂的 準備過程 音樂的 準備過程으로 다음과 같은 內容을 提示하여 樂譜를 읽을 수 있는 基礎를 마련해 주었다. 1) 오른손과 왼손의 區別 2) 높은音과 낮은音의 區別 3) 손가락 番號 4) 音의 紹介 5) 흰건반과 검은건반의 區別 6) 빠른音과 느린音의 區別 7) 오선 그러기 8) 리듬 訓練 B. 피아노 練習曲 피아노 練習曲으로 다음과 같은 內容을 提示하였다. 1) 음표와 오선을 크게 하여 幼兒들이 쉽게 樂譜를 볼 수 있도록 하였다. 2) 색갈음표를 使用하여 보다 쉽게 音의 位置를 判斷할 수 있도록 하였다. 3) C'을 中心으로 하여 아래 위로 한音씩 차례로 紹介하여 어린이들이 앞에서 배운 것과 連貫性을 갖게 하여 自然스럽게 건반과 樂譜의 關係를 理解할 수 있도록 하였다. 4) 처음부터 두손을 同等한 比重으로 使用하였고, 높은音과 낮은音 자리표를 同時에 使用하여 初見力을 向上시킬 수 있도록 하였다. 5) 우리 나라 또는 外國 民謠 및 童謠를 編曲하여 幼兒들이 音樂에 대한 親近感과 興味를 갖도록 하였다. 6) 大部分의 曲에 伴奏를 붙여서 學生과 先生과의 音樂的 對話를 하도록 하였고 獨奏이외의 Duet이나 Ensemble을 할 수 있는 能力을 기르도록 하였다. 7) 그 曲에 關聯된 歌詞와 그림을 揷入하여 그 曲의 內容을 理解하게 하여 音樂的 表現을 向上시키도록 하였다. 8) C Major로 一貫된 것이 아닌 G, F Major 까지 取扱하여 여러가지 調性에 대한 느낌을 갖도록 하였다. 9) 大部分의 曲들은 2/4, 3/4, 4/4 박자를 使用하였다. 10) Dynamic 에 있어서 幼兒들이 無理없이 나타낼 수 있는 f, p 만을 다루었다. 11) 理論과 技巧며에 있어서는 못갖춘 마디, 임시표, 조표, 도돌이표, 덧줄, Tie, Slur, Double note, Cross hand, Staccato, Phrase, Scale, Broken Chord, Alberti Bass, Canon 등을 提示하였다. 위와같은 事實을 土臺로 한 本 敎材가 幼兒들의 피아노學習에 있어서 단지 손놀림 爲主의 技巧的인 것에 그치지 않고 音樂을 알고 그것을 表現할 수 있는 能力을 길러줄 수 있는데 다소나마 도움이 되기를 希望한다.;Since the introduction of western music to Korea, a large number of Korean Children have been taking piano lessons to increase their musical intelligence and their interest on the piano lessons have increased since that time. The major goal of piano education is to help them to build a well-rounded, harmonious and balanced personality rather than to train them to be an excellont performer and in order to attain this goal, we must use well organized piano teaching-Materials. Until recently, most of the piano instructors in Korea used certain piano teaching-materials such as ""Beyer', regardless of children's age, interest, or ability. But the uniform use of a piano teaching-materials might ceased for the interest of the children taking piano lessons. So, I am suggesting the following materials to get the children interested in developing their musical ability of musical expression. It includes musical readiness programs and etudes. The contents of musical readiness programs and etudes are as follows. A. Musical Readiness Programs The following items represent the specific material which will provide a sufficient background towards reading the musical material. 1) Awareness of the right and left hand and the coordination between the two. 2) Awareness of pitch, that is, the difference between high and low sounds. 3) The numbering of the fingers. 4) The introduction of the scale tones. 5) Awareness of the black and white Keys, and the distinction between the two and three black key groups. 6) Awareness of fast and slow sounds. 7) Drawing the staff corretly. 8) Awareness of rhythmic concepts. B. Etudes 1) The oversizing of staffs and notes, and the recognition of this notation. 2) The use of color notes to make the children aware of the different pitches. 3) By suggesting a lawer and higher scale from middle C sequentially so that the children can easily understand the relation between the notes and keyboards. 4) By using the hands with equal gravity in treble and bass clef situations, which will aid in developing the ability of directional reading. 5) To acquaint the children to different types of music, for example, Korean and foreign folk melodies and nursery rhymes. 6) By providing duet accompaniments for various musical compositions this will improve the student's ability in playing duets-and ensembles, and in addition, the student's conversations with his instructor will become more enjoyable. 7) By inserting words and pictures, this will improve the student's ability to express hIs ideas. 8) Along with the C major, by adopting the G and F major will make the student acquainted with different tones and moods. 9) The introduction of rhythm, especially 2/4, 3/4, and 4/4 meter. 10) Using the simple dynamic marks, such as a f and p. 11) Suggesting the following theory and technics. For example, incomplete bar, accidental-signature, key-signature, double-note, leger line, cross hand, repeat mark, staocato, phrase, scale, triad, broken chord, chord, Alberti bass, canon. I hope that the items mentioned above will help the children in developing their musical skills in a general way rather than in a technical way.
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