View : 13 Download: 0

J. S. Bach의 invention과 그 교육적 가치에 대한 분석적연구

Title
J. S. Bach의 invention과 그 교육적 가치에 대한 분석적연구
Authors
이윤순
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
J. S. Bach의 敎育的 作品인《Invention》은 Còthen 時代에 整理하여 完成한 作品이다. 이 曲集은 당시 9년 2개월된 그이 長男 Wilhelm의 音樂敎育을 목적으로 쓰여진 作品이므로, 그 內容自體가 敎育的 側面에서 다루어져 있어서 音樂敎育의 指針書的 役割을 하고 있다. 本 硏究에서는 Invention의 敎育的 價値가 어떠한 것이기에 Piano를 공부하는 學生이면 누구든지 꼭 한번은 硏究해야만하는 敎材로서 수세기 동안을 계속 내려오는 것인지 그 이유를 규명하려고 한다. 이제까지 우리나라의 Piano를 전공하는 學生들이나 이를 指導하는 많은 先生들이 이 敎材가 지닌 意義와 眞價를 제대로 把握치 못한채 하나의 經過 過程으로서만 다루었기 때문에, 거기에는 많은 問題點이 있었다. 필자는 이 硏究에서 (1)이 敎材를 통하여 많은 音樂徒의 敎育에서 Bach가 目標했던 敎育的 目的과 成果가 어떤 것인가를 硏究 考察하려하면, (2) 이 Invention의 敎育的 眞價를 추려내어 봄으로써 이것을 공부하는 학생과 指導하는 敎師에게 다소나마 도움이 되고저하며, (3) 실험적인 의욕을 불러 일으켜서 효율적 학습으로 이끌어 가도록 하는데 도움이 되고저 한다. 위와같은 本 硏究의 目的을 달성하기 위하여 本稿에서는 그 方法上 ① 調性, ② Tempo, ③ 裝飾音, ④ 名曲의 特徵과 演奏上의 諸問題의 順으로 그 구성을 取하고 있다. 그 結果 첫째. 調性에 있어서는 本文의 圖表를 통하여 分析해 본 결과 Invention 15曲이 모두 C. D. E. F………順으로 長·短調가 정확하게 배열되어 있음을 볼 수 있다. 이는 Bach가 意圖的으로 이 15曲을 통하여 長·短調의 독특한 音樂的 效果를 학습자로 하여금 터득케 하고 있음을 볼 수 있다. 둘째. Tempo에 있어서는 演奏者의 해석과 技倆, 樂想, 音色, Rhythm, 音型, Articulation, 裝飾音 처리 등이 문제시 되고 있음을 알 수 있다. Bach는 악보상에 전혀 Tempo를 부치지 않고 있으므로 학습자나 연주가 자신이 능력이 미치는 한도 내에서 Thema의 성격, 리듬, 음형등을 미리 생각하고 검토하여 動機의 時價 (筆者 註 ; 여기서 時價란 음표내에 들어가는 장식음의 진폭의 속도를 말한다. 예를 들면 4개, 6개, 8개 혹은 그 이상의 장식음을 8분음표나 4분음표 등에 포함 시킬때의 音의 가치를 뜻함.)에 맞추어 Tempo를 결정하여야 한다. 本稿에서는 8가지의 資料를 통하여 Tempo를 비교하였으며 筆者는 참고로「筆者 提案 속도」를 첨가 하였다. 셋째. 裝飾音에 對하여는 Invention 학습에있어 가장 論難의 대상이 되는 章이므로, 本稿에서는 이 부분에 많은 紙面을 割愛하였다. 硏究結果 裝飾音은 어느정도 숙달하면 그 범주내에서 임의로 그것을 처리할 수 있는 능력이 생기며, 때로는 演奏者 自身의 독특한 음악적 效果를 낼 수도 있다는 확신을 얻었다. 넷째. 各曲의 特徵과 演奏上의 문제점에 대해서는 Fingering, Phrasing, Dynamics, Touch, 그리고 장식음(Ornaments), Articulation등의 문제를 위의 제문제들과의 關聯下에서 전반적으로 다루었다. 위의 分析에서 밝혀진 事實을 토대로하여, 과연 Invention을 학습하므로서 Bach가 Invention 序頭에서 밝힌 목적에 얼마나 도달할 수 있을 것인가를 검토해 보았다. 이로써 Invention의 演奏上의 지도법과 터득해야만 될 성취도를 얻을 수 있었다. 그러므로 이상의 結果에서 筆者는 종래의 Invention學習에 Bach의 敎育的 意圖를 포함시켜, 그것이 가지고 있는 참 뜻을 새로이 인식하고, 앞으로의 Invention敎育의 올바른 기초를 다지는데 本硏究가 一助가 되기를 희망 한다. ;Invention, Johann Sebastian Bach's (1685-1750) Pedagogical work, was arranged and completed during the Co''then period (1717-1723), when he enjoyed the most economic and mental abundance in his life. This book was written for the education in music of his eldest son, Wilhelm Friedemann Bach, who was then 9 years and 2 months old. Its contents are, however, so wonderful that it has been used as a guide book for the teaching of mucic until now. But these days, most of out instructors and students, who major in piano, regard it as only a course of practice. Therefore it seems, as a result, that they pass by this course without knowing the exact meaning and purpose of Invention. So this paper is framed to clarify the precise meaning and purpose of it. What did Bach hope for in Invention? He said in the preface of the original document of this book as follows: Invention is: ""A sincere guide, in which lovers of keyboard mueic, and particularly those desiring to learn, are shown, in a clear way not only 1) how to play faultlessly in 2 parts, but also, upon further progress, 2) how to treat three obbligato parts correctly and well; and at the same time not only to be inspired with good inventions but to develop them properly; and most of all to achieve a cantahile manner of playIng and to gaIn a strong foretaste of composition."" Thus, from this quotation, Bach designed Invention to improve the efficiency of piano study, teach the right knowledge of composition and raise the experimental volition of musical performance. Speaking more concretely, this paper deals in Invention with 1) tonality 2) tempo 3) ornaments 4) traits of each piece and problems of performance and so on. In the field of tonality, he arranged the 15 Pieces of Invention and the same numbers of Sinfonia in C,D,E.... both on major and minor. This shows that he intended to let students understand the peculiar effect of tonality. In the second place, Bach took in tempo a serious view of interpretation and ability of performer, musical inspiration, rhythm, figure, articulation, tone color and disposal of ornaments. But since he did not write tempo on the musical note at all, one, be it student or performer, should inquiry carefully into the character of thema, rhythm and figure before deciding the time value of moment. In this paper, I compared the several tempos in the cases of 8 different data and suggest my own tempo for reference. In the third place, ornaments in Bach's music are as important to the construction of rhythm as the published notes. These ornaments have effects on the every elements of performance such as melody, rhythm, harmony, pharsing, touch, dynamics, and vice versa, If the performers become skilled in ornaments to a certain extent, then they will not only be able to play them at will, but also manage the characteristic performance of their own. In the last place, the elements such as fingering, pharasing, dynamics touch, and articu1ations are generally treated with the above subjects inrelation to the traits of composition and problems of performance. On the basis of this research, we might come to the conclusion that there is a very meaningful pedagogical value in Invention.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE