View : 19 Download: 0

F. Chopin의 Mazurkas 연구

Title
F. Chopin의 Mazurkas 연구
Authors
윤남숙
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 슬라브(Slav) 민족의 고유한 민속음악을 예술음악의 영역으로 승화시킨 쇼팡(F.Chopin,1810~1849)의 의 구성을 분석 고찰한 것으로서, 필자는 먼저 쇼팡의 생애와 작품을 살펴보았다. 쇼팡은 <파아노의 시인>으로서 너무나 널리 알려진 낭만주의의 대표적인 작곡가이며 피아니스트이다. 그는 1810년 3월 1일 폴란드의 젤라조바블라(Zelazowawola)에서 태어났는데, 어렸을 때부터 피아노에 탁월한 재능을 보였으며, 보헤미아(Bohemia)의 작곡가인 동시에 피아니스트이며 바이올리스트인 아달베르트·지보니(Ada-lbert zywny)와 바르샤바 음악가 교장인 죠셉·엘스너(Joseph Ellsner, 1766~1854)의 가르침을 받았다. 쇼팡은 1830년경까지 주로 바르샤바에서 작곡 연주활동을 하였고 1849년 10월 17일 프랑스(France)의 “페트라세즈(Pere Lachaise)""묘지에 묻히기 까지 파리(Paris)에서 화려하게 작품활동을 했다. 쇼팡의 작품은 거의 모두가 피아노를 위한 곡만을 썼는데, 특히 규모가 작은 소품(Charaiterpisce)들을 많이 써다. 다음은, 바르샤바에 위치한 마조비아(Mazovia) 지방에서 춤으로 뿐만 아니라 노래로서 시작된 마주르카(MAXURKAS)를 중심으로 쇼팡의 MAZURKAS에 대해서 살펴보았다. 마지막으로, 를 분석함으로서 본인은 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 이작품은 규모가 작고 토속적인 성격을 띈 폴란드의 향토색 짙은 무곡으로서 다음과 같은 특징적인 면을 볼 수 있다. o 형식에 있어서는 A, B, A의 3부형식을 기본으로 구성되었다. o 박자는 3/4박자만 사용하였다. o 리듬에 있어서는 3/4 ♬♩♩|♬♩의 리듬을 기본리듬으로 해서 변화 발전 시켰다. o 조성에 있어서는 장조보다 단조를 많이 썼다. o 화성에 있어서는 화려하고 급격스런 전주, 반음계적인 화성, 반음계적 선율의 진행, 중4도와 장7도의 진행 등이 쓰였다. o 액센트 표시는 약박에 즉, 제2박 제3박에 불규칙적으로 강조되어 있다.;This thesis is aimed at an analytical observation of the structure of Chopin's mazurkas, which was musically elevated from a slavic mere folk music to an artistic music, by the great musician. First, the writer made an initial survey of his life and musical works. Frederic Chopin (1810-1849), who is called ""the poet of Piano"" is a very wellknown Romantic Pianist and Composer. He was born on March 1, 1810 at Zelazowawola near Warsaw, Poland. His outstanding musical talent shown from the childhood was well developed under Adalbert Zywny, a Bohemian Composer, Pianist and Violinist, and Joseph Elsner (1766-1854), director of Warsaw Conservatory of music. His main musical activities including Piano performance and composition were conducted in warsaw until 1830, afterwords until he took the final rest at the pere Lachaise cemetery in france, the stage of his splendid musical activities was Paris. He composed fairly for Piano music, especially characterpieces. Secondly, the writer made some observations on Chopin's mazurkas, with special reference to the mazurka, which originated in the folk dance and songs of mazovia near Warsaw. Finally, on the basis of close analysis of the Mazurkas, the writer came to the following conclusions. This MAZURKAS which bears strong features of miniature and traditional folklore as a dance music is : ○ The basic formation is an A-B-A three part form ○ Only the three-four time is used. ○ The rhythm is varied and developed with 3/4 ♬♩♩|♬♩ basic rhythm. ○ Major Tonality are more often adopted than minors. ○ In terms of the harmony, splendid and rapid modulations, chromatic harmony, the progression of chromatic melody, the progression of argumented fourths and major sevenths are employed. ○ Accents fall irregularly eigher on the second best or the third.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE