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음악교육과 교과과정에 관한 연구

Title
음악교육과 교과과정에 관한 연구
Authors
곽정심
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
예술교육은 예술을 통한 인간교육이라고 정의한다면 음악교육은 음악을 통한 인간교육이라고 정의할 수가 있다. 우리나라의 예술교육, 특히 음악교육을 더듬어 볼 때 근래에 많은 발전을 가져왔다 하겠는데 그러나 선진국들에 비하여 많은 문제점이 있고, 그중에서도 시대사조에 뒤지지 않은 예술이념의 확립과 예술계 교과과정의 새로운 설정은 시급한 과제라고 하겠으며, 현재 우리나라 음악교사 양성실태는 진정한 음악교사의 양성이라고 생각하기는 어렵고 교육이념과는 관계가 먼 연주라는 분야에만 관심을 두고 교육받아 온 음악도들에게 부산물로 교직과목만 이수케 하는 식의 교사양성교육을 하고 있는 실정이며, 그나마 교육을 담당해야 할 사범대학의 음악교육과도 역사가 짧고 교과과정도 음악대학과 비슷한 성격으로 변모해 가는 인상을 주고 있다. 그러므로 이에 진정한 음악교사의 양성을 위하여 교사양성교육의 내용이 무엇이어야 하고, 그 교육의 방법은 어떠하여야 하며, 또 어떠한 교육기관에서 교육하는 것이 가장 합당한 것인가를 밝혀줌이 시급한 문제라고 생각된다. 따라서 본 연구에서는 이상적인 교과과정을 시안 작성해 보기 위하여 현행 우리나라 음악교육과 교과과정과 외국의 음악교육과 교과과정을 분석해 보았으며, 또한 음악교사의 자질에 필요한 음악재능 및 의견조사를 중심으로 알아 보았다. 이러한 결과로 비록 가설적인 것이지만 제안해 보면 다음과 같다. 1. 우리나라에도 일반음악대학생(음악가)과 음악교육과학생(음악교육가)의 양성방법이 각각의 목적에 따라 타당하게 교과과정이 구성되어야 하겠으며, 2. 외국의 교과과정처럼 체계적인 면과 중등학교 음악교과의 목표를 실현할 수 있는 음악교육과의 특수성이 반영된 교과과정이 요구되며, 3. 음악교사양성을 위한 시설이 확보되어야 하며, 4. 교사로서는 가장 중요한 교사의 사명감을 길러줄 수 있어야 한다. 이상과 같은 점들이 개선되어진다면 음악교육과 교과과정은 다양한 교과목들과 포괄적이며 더욱 전문적인 지도를 할 수 있을 것으로 보아, 지금보다도 우리나라 음악교육에 대한 향상과 전망이 밝아질 것으로 기대되는 바이다.;If education on arts is defined as an education oriented toward the cultivation of personality, education on musics can be defined as an education to cultivate personality through musics. Much improvement has recently been made of arts education, especially music education in our country. Compared with advanced countries, however, arts education in our country has many problems. It is, therefore, urgent to forge ideals of arts which keep pace with the mainstream of contemporary arts and to shape up new curricula on arts subjects. It is hard to say, however, that the cultivation of music teachers in our country does represent the true approach to the cultivation of the teachers. The education for prospective music teachers is largely centered on performance which is a far cry from the ideals of education while subjects relating to teaching career are offered only as a secondary consideration. In addition, the departments of music education in teachers' I colleges which are supposed to take charge of the education have short history, and the curricula are apparently being remodeled to be similar to one of college of music. In this light, it is a pressing task to show clearly what should be the contents of education for prospective teachers, how the teaching method should be, in what educational system they should be educated in the best way possible. Thus this research attempts to draw up ideal curricula by comparing existing music curricula in our country with those in foreign countries. This research also deals with musical talent required for teachers which is obtained through questionnaire. Hypothetic as it is, this study points up the followings: 1. Music courses for general music students (musicians) will be separated from those intended for the students of music education (music educators), and scheduled in accordance with their purposes. 2. In order to realize the purposes of music education at the secondary level, systematic and specialized curricula must be constructed as shown in those in foreign countries. 3. Facilities required for the cultivation of music teachers should be secured. 4. Teachers generally lack in a sense of mission as teachers. If these points are improved, we believe that music education curricula will be consisted of the various subjects, ard directed for the intensive and specialized instruction. In this way, the future of music education in our country will look brighter than now.
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