View : 22 Download: 0

합창교육의 실태와 효율화 방안

Title
합창교육의 실태와 효율화 방안
Authors
정경애
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Music Education, as a part of modern education, is aimed to cultivating clever sensibility and mild expressiveness of student, Chorus is one of the fundamentals in music activity and It find its real value in making the students understand the nature and tone of sounds or rhythmical movements towards cultivation of students' elegant senses of harmony: it is to make students' lives rigorous, and render students familiarity with it. Also it is a well known fact that general public men can be educated music through popularizing choral activities. Thus choral music is important one in music education which is given most systematically at the schools in our country. Hence this study is to aimed to finding out the better direction of effective choral music education in secondary school through survey and critical analysis of actual situation of cho-ral musiC education. Data used for analysis were taken from 941 boys and girls of middle and high schools in Inchon city and her surburbs. As well 125 teachers who are classified according to sexes, middle or high school, educational careers, were chosen for samples. Following is the conclusion: (1) It is indicated that the degree of students' interests on choral activity is closely related with their musical environments: students of high schools are less interested in cho-ral activity than those of middle schools and girls are more interested in it and showed more opportunities of participating in it than boys. (2) Music teachers are showing tendencies to choose the songs only from the textbooks for classes, It is desirable for lessons to choose plenty of our own songs from various melody books so as to make students feel interests and familiarity with choral activities. (3) Students' practice of singing songs on musical notes can give organic connection between lessons of the other fields of music, And group unit practice of songs in class hours with every different choral will increase the students' volition to participate in choral activities voluntarily. It is necessary to render students know of importance of choral activities by making feel beauty of harmony in concert. (4) It is recommended for students appreciated choral songs selected of clear and cheerful melodies under the scheduled direction so as to comprehend harmony and to be interested in chorals. It is also necessary that students have opprtunities to make use of chorals learned at schools in their actual lives so that they understand fully real values and depth of music. In this way, we can expect, better education of choral music could be given effectively towards right direction.;現代 敎育에서 音樂敎育이 지닌 한 역할은 學生들의 예민한 感受性과 부드러운 表現力을 길러주는 것이다. 音樂活動의 一部分인 合唱은 學生들의 生活에 생기를 넣어주고 音樂敎育의 기초로서의 역할을 다하며 친밀감을 주는 活動으로서 表現 能力을 충분히 길러 주며 協同을 通한 調和의 美를 만들어 내고 音樂的 發展의 중핵적인 가치의 하나로서 音高, 音質이나 선율의 움직임을 감지시켜 세련된 화성 감각을 육성시키는 活動이다. 이와 같이 合唱敎育은 重要性을 띄고 있으므로 中高等學校 교사들은 수업을 통해서 合唱活動이 널리 보급되면 더 나아가 一般社會의 音響的 敎養이 높아진다는 것을 주지 시킴과 동시에 가장 强한 社會性을 띤 合唱活動에 학생들이 적극적으로 參考하도록 지도 方法을 찾아내야 할 것이며 가장 조직적으로 合唱敎育이 실시되고 있다고 生覺되어 지는 곳은 學校이므로 本 硏究는 中高等學校 合唱敎育의 실태를 조사하여 效率的인 合唱敎育의 方案을 提示하는데 있다. 學生들은 仁川 市內와 市外 地域의 中高等 學生 941名을 對象으로 하였고 敎師는 中高 125名을 對象으로 調査 分析하였다. 그 結論은 1. 音樂的인 環境과 合唱活動에 대한 興味는 密接한 관련이 있었고 中學生 보다는 高等學生이 興味度가 낮은 편이고 男學生 보다는 女學生이 合唱活動에 對한 관심과 活動 회수가 훨씬 많은 것으로 나타나고 있다. 2. 우리나라 中高等學校 音樂受業 時間의 合唱 指導 面에서 볼 때 現在 使用하고 있는 敎科書만을 충분히 活用하고 있는 실정이다. 우리 歌曲을 충분히 다루어 學生들이 교재를 대할 때 친밀감을 느낄수 있어 흥미를 갖고 合唱活動에 참여할 수 있도록 敎師의 指導 計劃이 要望된다. 3. 매시간 忠實한 視唱 訓練은 물론 樂曲과 관련지어 合唱을 指導함으로써 各 영역의 유기적인 연관이 가능하며 수업시간에는 Group 學習 형태의 活動으로 Group마다 다양한 合唱曲을 연습시킴으로서 Group끼리 자율적으로 合唱活動에 참여할 수 있도록 의욕을 높이고 協同을 통한 調和의 美를 느끼게 함으로써 合唱活動의 重要性을 認識시킨다. 4. 밝고 경쾌한 멜로디의 曲을 選定하여 의도적이고 계획적인 指導을 通하여 和音感 體得의 묘미를 살려 合唱曲이 흥미없고 어렵다는 부담감을 없애주고 學校에서 배운 合唱曲을 실 生活에 活用할 기회를 주어 合唱活動을 통한 音樂적인 가치와 깊이를 충분히 認識시켜야 하겠다. 따라서 以上의 問題點들이 改善됨으로서 올바른 合唱敎育의 方向을 摸索할 수 있으며 合唱敎育이 效率的으로 이루어 지는데 기여할 수 있으니라 期待되는 바이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE