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한국동화영화에 대한 고찰

Title
한국동화영화에 대한 고찰
Authors
김영원
Issue Date
1978
Department/Major
대학원 신문방송학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
animation의 최초는 유사이전의 ‘Lascaux'와 ’Altamira'의 동굴벽화로부터 시작된다고 볼 수 있다. 그 오랜 옛날 벌써 그들은 ‘animated-image'를 시도하였으며, 그것은 그리스시대의 Parthenon신전의 띠같이 연이은 조각들에 예술적으로 묘사되어지기도 하였다. Animated-Film(동화영화)은 불인 Emile Reynaud를 거쳐 Emile Chol에 의해 영화예술의 한 장르(genre)로서 완성되었다. 일차대전을 전후하여, 미국의 인기있는 만화에 의해 이루어진 만화영화시대는 Pat Sullivan의 「Felix the Cat」(1917), Walt Disney의「Mickey Mouse」(1928) 등에 의해 최고도에 달했으며, 단순한 오락이상의 현실풍자와 해학으로 나타났다. 그러나 서구에 있어서는 이와 대조적으로 동화나 민화를 소재로 한 환상적이고 아름다운 특징을 갖는 전통적인 graphic arts로부터 표현되어졌다. 음향효과(sound)와 색채의 발명을 계기로 1930년~50년대는 가장 현저한 기술적인 발전과 함께 다양한 양식의 동화영화가 제작되었다. 장편동화영화는 Disney에 의해 세계적인 상영이 가능케 됐고, 반면에, 서구에서는 Awant-Garde적인 방향으로 나아가 실험적인 동화작가(aninetion artist)들은 새로운 유형화를 시도하였다. 추상영화「Tusalava」의 Len Lye, 판화풍의 B. Bartosch의 「이념」(L' Idee), silhouette animation의 제이인자 L. Reiniger의 「Juno」, puppet animation의 Jiri Trnka의 「체코의 전설」(Old Czech Legends) 등 다양한 이들 개척자적 작품들은 동화영화의 더 넓은 개념을 이루었다. 그 당시의 실사영화보다 더 우수한 작품세계를 추구하였던 이들은 현대 예술의 다양한 시대적인 스타일로부터 창작의 근원을 찾았으며, 결코 상업적 만화영화와 같은 배경을 갖지 않았다. 그러나 이차에 걸친 전쟁과 T.V.의 대량보급, 새로운 관객층 등 시대적인 배경 속에서 장편특작의 동화영화는 새로운 단편영화의 다양화시대를 맞이하게 되었으며, 동화영화는 개몽영화, 상업광고영화, 교육영화, T.V. 동화영화에 까지 광범위하게 확산되었다. 여깅 개인적인 작가의 창조적인 기회와 자유롭고 예술적인 표현이 그 범위를 넓혔으며, 는 그라픽(Graphic)양식의 ‘Limited Animation’을 창시하여 단순화, 양식화에 의해 새로운 장르를 이루었고, N. McLaren의 ‘Message Film'「Neighbors」는 도전적인 성악설의 희극으로서 Humanism의 아이러니(irony)라고 할 수 있는 작품을 발표하기도 하였다. 다양화 시대의 주요주제는 시대적인 불안, 절망, 물질적인 번영의 현실에 대한 방관자적 태도로서 희극 속에 비극이 내포되어 표현되며, 현시대의 고찰, 문제제기 등이 다루어진다. 한국의 동화영화는 상업광고를 시초로 하며, 그 후 일반문화영화에 animation이 사용되어졌다. 1962년 단편동화영화「개미와 배짱이」를 시작으로 하여, 1967년 「홍길동」이 만화가 신동헌에 의해 최초의 장편동화영화로서 발표되었고, 같은 해 인형영화「흥부와 놀부」가 강태웅감독에 의해 제작되었다. 초기의 영화는 기재의 미비, 기술의 후진 등 여러 가지 악조건 속에서도 작가들의 창작의욕으로 가능하게 되었으며, 일반의 인식이 낮은 속에서, 그들은 영화의 새로운 장르로서 동화영화를 보급시키려고 노력하였다. 70년대초 일시적인 잠정기간을 거쳐 1976년 김청기감독의「로버트 태권V」를 계기로 전례없는 흥행성을 올리면서 동화영화는 사회의 관심을 끌었으나 이와 동시에 문제점들이 대두되었다. 경제적, 기술적인 후진, animation 종사자들의 부재현상 등, 제작상의 제반문제와 아울러 근래의 동화영화에 있어 공상과학의 과잉이 아동의 정서면과 교육면에 미치는 영향, 나아가 그 예술성 등 사회의 문제가 되었다. 문화광고 동화영화는 실사가 불가능한 요소를 표현할 수 있는 특수한 매체로서 현재까지 꾸준히 제작되어 왔으며, 교육동화영화도 새로운 인식과 더불어 준비 작업을 끝내고, 방영할 완성단계에 이르고 있다. 또한 아직까지 외화에 의존하고 있는 T. V. 동화영화는 그동안 외화에 의존하였으나 색채 T.V.의 보급이 이루어진다면 국내제작상영의 전망이 밝아질 수 있다. 과도기에 처해있는 한국의 동화영화는 비록 외국에 비해 뒤늦은 바 있지만 역사적인 배경보다도 현실적으로 얼마나 예술적인 작품을 추구하며, 교육적인 기능을 발휘할 수 있는가, 그것이 더 중요한 문제로서 남아있고, 우리의 경제성장, 문화예술의 향상, 기술보급, 수공예적인 우수성 등 앞으로의 동화영화의 발전이 크게 기대된다.;Animation was initiated prehistoric times in cave frescos at Lascaux and Altamira. People successfully attempted to develop animated-image long ago, and it was artistically described in the reliefs in series on the Parthenon friezes. Animated film has been recognized as a. branch of motion picture owing to striking achievements of Emile Reynaud and Emile chol. The American era. of animated cartoon, accomplished by popular comic strips around the world War I, reached the climax with Fat Sullivan's 「Felix the Cat」 and W, Disney's 「Mickey Mouse」, At that time, the animated cartoon furnished with satire and humor more than entertainment on American citizens. Meanwhile, in the Western Europe, animated image was expressed in the fantastic, beautiful and traditional graphic arts dealing with fairytale and folklore. Between 1930 and 1950, the most remarkable technical development in film world-the adoption of sound and color in Film-expedited the stylization in animation. In the United States, Disney distributed full-length animated-film throughout the world. In the Western Europe, Avant-Gardes film makers tried out a new specialized forms of animation. Such pioneer works as abstract film-Len Lye's 「Tusalava」, B. Bartosch's「I'dee」, top producer of silhouette animation-L. Reiniger's「Juno」, and puppet animation-Jiri Trnka's 「Old Czech Legends」enlarged public cognition on animation. Their animated films pursuing superiority to motion pictures in their times had their origin in various contemporary styles of mordern arts, and had no affiliations with animated cartoon's background. But, the First and Second. World Mars, massive installations of T.V. sets and new tastes of the audience helped full-length feature animated films turn to diversified short-length films. The application of animated films was expanded, for example; on instructional film, commercial, film, educational film and on Television, Moreover, creative talent, and artistic expression of individual artists expanded the range of animated film. The U.P.A. joined the expansion of its boundary creating simplified and stylized graphic style of limited animation. N. McLaren's message film 「Neighbours」 was comedy based on original sin doctrine, and this difiant film depicted the irony of humanism. Current anxiety, hopelessness, and infifferent attitude on current, material prosperity were most frequently selected as the themes of animated films. They played up the status quo of the society and raised questions among the audience. Korean animated film began with commercial and instructional film, after that, the first short-length animated film of Korea was 「The Ant and Grasshopper」in 1962. In l967 Caricaturist Shin Tong-hun laid before the Public the nation's first full-length animated-film, The biography of hero Hong Kil-Dong and director Kang Tae-Ung produced full-length puppet animation, 「Hung-bu and Nol-bu」 . In spite of unfavorable conditions like poor equipments and underdevelop technology, producers' strong will matarialized the animated film at, the beginning stage. They tried. to propagate animated film as a hidden genre of motion picture. After temporary hiberation in the early 1970s, animated film began attracting public's attention with director Kim Chong-Gi's 「Robert Tae Kwon-V」 which attained unprecedented box-office record But, at the same time, problems occured in the animated film industry. Inferior technology, limited funds, and manpower shortage in animation field were exposed. In addition, bad influence on the children audience, derived from too much animated films on scientific fiction, and contribution in artistic point aroused public concerns. In Korea, animated films, special media free from the need to photography actuality has been applied for instructional and commercial purpose. Preparatory works for educational animated film was finished and it will be aired on T.V. soon. Animated film for T.V. broadcast, which has relied upon foreign film until now, will have bright future for its domestic production owing to possible distribution of color T.V. sets. The Korean animated film currently in a transition period has a long way to go in order to match American and West Europe animated film, But pursuit of artistic value, demonstration of instructional function will bring out remarkable progress in Korean animated film with the help promoted cinema arts, development of economy, technology transfer and Korean's innate excellenery in manual arts.
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