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과정 중심의 쓰기 전략에 관한 연구

Title
과정 중심의 쓰기 전략에 관한 연구
Authors
박은경
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 중학생들의 쓰기 능력을 향상시키기 위해서 과정 중심의 쓰기 전략을 실제 수업에 활용하여 적용하는 데 있다. 그 이전에 지금까지 진행된 과정 중심의 쓰기 전략에 대한 구체적인 연구들을 이론적으로 검토하고, 그것을 토대로 하여 과정 중심의 쓰기 전략을 중학교 학생들의 쓰기 수업에 적용하여 보았다. 그 결과 학생들의 쓰기 태도면에서 긍정적인 변화를 가져왔으며 쓰기 능력에 있어서도 의미 있는 향상을 보였다. 쓰기는 국어 교과에서 최종적인 학습 영역이며, 국어 교과 학습을 통한 인간형성의 종합된 교육 활동으로 볼 때 의도적인 지도와 그 방법의 개선이 필요하다. 그런데 현생 쓰기 지도는 결과 중심의 기능만을 직접적으로 지도하기 때문에 실제로는 학생들의 쓰기 텍스트를 생산하는 데에는 별다른 도움을 주지 못한다는 비판을 받아 왔다. 그리하여 본 연구는 담화 구성체의 협의를 중시하는 사회구성주의 쓰기 이론의 역동적 원리를 바탕으로 쓰기 교육의 방향을 정립하였다. 본 연구에서 쓰기는 ‘결과’로서의 완성된 글 자체라기보다 그것을 산출해 내는 ‘과정’이라고 보고, 과정 중심의 쓰기 전략을 구안하여 적용하였다. 과정 중심의 쓰기 전략은 사전쓰기, 초고쓰기, 교정하기의 3단계로 나뉘며 각 단계는 다음과 같은 다섯 가지 활동 전략으로 세분된다. 사전쓰기 단계에서 생각꺼내기 전략은 화제에 대한 많은 생각들을 재빨리 하나의 무리로 모을 수 있는 활동으로 다양한 소재를 발견하고 풍부한 내용이 글을 쓰도록 하는 좋은 활동이 되었다. 그 결과 글의 내용이 주제와 벗어나는 현상을 방지하여 일관된 글을 쓰도록 하는데 도움을 주었다. 생각그물 만들기는 생각꺼내기 단계에서 연상된 무질서한 단어들과 글의 소재 및 내용들을 각각의 관련 있는 내용들로 묶고, 그 분류된 내용을 가지고 하나의 문장 또는 문단을 만드는 도구가 되며, 그에 따른 단어와 단어 연상으로 생각을 발전시키는데 효과적인 방법이 되었다. 생각묶기는 생각꺼내기와 생각그물 만들기를 통해서 발산된 아이디어들을 골라내고 조직하였는데 학생들이 가장 어려워하는 활동이나 이 과정을 거치면서 글의 전후 의 일관성이나 글의 논리적인 흐름에 따른 문장의 배열과 문단의 배열과 같은 글을 구성하는 방법을 배울 수 있는 효과적인 방법이 되었다. 이 과정을 반복하면서 학생들이 글을 쓸 때 글의 주제와 글의 내용, 글의 배열 등을 체계적이고 창의적으로 표현할 수 있었다. 초고쓰기 단계에서 얼른쓰기 전략은 짧은 시간 동안에 떠오르는 생각을 가능한 한 모두 쓰도록 활동하며, 이 전략의 목적은 쓰기의 양을 늘리는데 있으므로, 문법이나 정확성은 중요하게 문제 삼지 않도록 한다. 그 결과 학생들이 글을 쉽게 그리고 빠르게 많은 양의 글을 쓸 수 있도록 하였는데, 이 활동은 글을 쓰는 데에 대한 두려움이나 부담감을 없애 버리는데 많은 도움이 된 것으로 나타났다. 교정하기 단계에서 실시한 돌려읽기 전략은 다른 사람의 작품을 보고 반응하며 사전쓰기, 초고쓰기의 단계에서 사용된 전략들을 전면적으로 재조정할 수 있는 기회를 준다는 점에서 학생들의 쓰기에 도움을 준 것으로 나타났다. 이 과정을 거치면서 자신이 쓴 글의 내용과 문단의 배열, 구성 그리고 결론에 이른 과정들을 한 법 다른 시각으로 볼 수 있는 기회를 제공함으로써 같은 유형의 글을 씀에 있어서 되풀이되는 오류를 반복하지 않도록 하고, 서로 다른 시각에서 사물을 보고 생각을 나두고 정리를 할 수 있는 기회가 되었다. 과정 중심의 쓰기 전략을 투입한 실험 집단 학생이 쓰기에 대한 태도면에서 쓰기에 대한 흥미와 자신감을 갖게 된 것으로 나타났다. 또한 과정 중심의 쓰기 전략을 투입한 실험 집단 학생이 결과 중심의 전통적인 쓰기 수업을 진행한 비교 집단 학생에 비하여 내용면, 구성면, 표현면에서 평가한 결과 글의 내용이 풍부해지고 짜임이 긴밀해졌으며 적절한 표현을 구사할 줄 알게 되었다.;The main purpose of this study is that the strategies of the Process-Based writing can be applied to the real class for the middle school students to improve their writing abilities. This study begins with theoretical demonstration of the paradigm changes of the writing studies and then the strategies of the process-based writing studies and then results of the literature analyses apply to the middle school students. The result is that the students' attitudes toward writing have been changed positively and their writing skills also have been improved significantly. Because writing is a final learning field in the Korean language course an is also a comprehensive education activity for the character building, the intentional writing instruction and its method should be improved. But the present writing instruction has been criticized that it doesn't help producing the students' writing text because it focuses on the product-based skill. The trend of the writing theories has been changing from the simple meaning constructive activities of an individual to the composite and active meaning constructive activities of a language community with a recent change of a knowledge paradigm. This study advances the direction of the writing education that is founded on the active principles of the writing theories based on the social construction that highly regards the conference of conversation members. Therefore, I constructed the strategies of the process-based writing in this study in the view of that writing is not the complete text itself as the "product", but the "process". In this study, I designed and applied the writing instructions of the thinking drawing out, the mind mapping, the thinking clustering, the speed writing and the reading around group as the strategies of the process-based writing. In a preliminary writing step, the thinking drawing out strategy is the action of grouping a lot of thinking about the topic quickly. The mind mapping is a kind of association of words known well as the mapping or netting organization. It is the effective method of developing of elaboration thinking. The thinking clustering is the action of choosing and organizing the ideas that were emitted through the thinking drawing out and the mind mapping. In a draft-writing step, the speedwrting strategy can help writing ideas as many as possible in a short period of time. Since the purpose of the speed writing is to increase, the quantity of writing, the grammar or the accuracy doesn't matter. In a proofreading step, by using the reading around group strategy students can respond to other people's work and have opportunities of readjusting strategies used in a preliminary writing and a draft writing step. The experimental group that has been applied by the strategies of the process-based writing has had more interest and confidence in the writing attitude. And the group has improved in the abundance of the contents, the closeness of the construction, and the appropriateness of the expression as the result of the quantitative research method in comparison to the control group that has been applied by the traditional strategies of the process-based writing.
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