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직업유형별에 따른 음악교육정도의 비교조사연구

Title
직업유형별에 따른 음악교육정도의 비교조사연구
Authors
송정희
Issue Date
1978
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
인간의 성장과정에 있어 음악이 물리적, 심리적, 인격도야의 이상으로 보나, 오늘날 생활적인 것으로까지 받아들여지고 있는 것은 음악이 지닌 큰 보람이라 하겠다. 아름다운 음악은 우리들의 마음을 밝고 풍요하게 하여 주며 그러므로 생활 속에 언제나 음악을 접하는 사람은 행복스럽게 보인다. 우리나라 교육법에서 규정한 음악교육의 목적을 보면 「명랑하고 화락한 인간을 만들기 위한 기초적인 이해와 기능을 갖게 한다」고 되어 있고 음악과 교육과정의 일반목표 1항에서도 「음악의 체험을 통하여 음악성과 창조성을 개발하고 정서를 풍부히 하고 조화된 인격을 형성하게 하며 바람직한 국민으로서의 교양을 높이도록 한다」라고 하였으며 또한 「문화 향상에 이바지 할 수 있는 기초적인 능력 및 태도와 애국애족하는 마음을 기른다」고 하여 음악교육의 목적과 목표가 뚜렷하게 제시되어 있다. 더욱이 대부분의 많은 사람들은 그들의 시달린 마음을 위로해 주고 내일을 위한 힘을 길러줄 훌륭한 음악을 갈망하게 된다. 이러한 가운데 음악은 이미 모든이의 생활이 되기에 이르렀으며 음악에 의한 교육은 뜻한 그것만으로 그쳐서 될 수 없는 생활교육의 일환으로서 그 긴요성과 불가피는 음악교육에서 더욱 확고한 자리를 잡으며 전인도치를 요구하게 된 것이다. 우리 직장인들의 일상생활에서 그들의 학창시절에 배웠던 음악이 어느 만큼이나 애창되며 생활화되고 있는가 하는 것이 크게 문제가 되어 진다. 본 연구의 목적상 직업 유형별에 따른 사무직과 공장 직공들의 음악에 대한 흥미여부를 파악하기 위하여 작업시간중의 애창곡들을 알아보며 예술 가곡과 대중가요 등을 음악교육과정에 따라 조사하고 음악을 언제 어디서 제일 많이 배웠으며 일상 직장생활 작업 중의 어떤 종류의 음악이 있음으로서 얻어지는 결론을 알기 위해 직업 유형별에 따른 음악교육정도를 비교 조사 연구하여 올바른 음악교육 방향을 제시하는데 다소나마 기어코자 하면 내일의 건전한 음악정서교육으로 이끌어 나가려는데 본 연구의 목적과 의의를 두는 것이다. 따라서 본 연구에서는 25개의 질문을 하여 그 중 요약된 17개의 설문을 1,233명의 대상으로 통해서 표집하였다. 직장인들의 애창곡의 경향에서 전체적으로는 조용하고 시율적인 종류의 조용한 가요나 명곡을 가장 많이 애창하고 있음은 다행한 일이다. 많은 사람들이 음악에 흥미를 느끼고 음악이 주는 부드러운 분위기를 직장생활에서 얻으려고 크게 요구되고 있는 것으로 보인다. 그러므로 다방면의 만족스러운 음악적 경험을 얻기 위하여 직장 유형별 지도층 인사들의 더 높은 관심도와 끊임없는 노력이 음악적 교양을 폭 넓고 아량있는 시급한 지원이 요청된다. 젊은 세대일수록 비교육적인 음악 즉, 선동적이 가사와 충동적인 시율의 대중가요를 좋아하고 있어 사회나 가정 방송 당국이 서로 일체가 되고 사회의 정화 및 본인의 인격 형성을 위한 각자의 책임의식을 갖고 유기적인 협조 하에 사회 진출을 향한 발돋움을 해야 한다고 생각하며 나아가서는 지나친 Mass Communication의 공해를 추방하고 건전하고 아름다운 음악적인 면으로 유도가 요구된다고 생각한다.;The fact that music is today considered ideal for the cultivation of personality, both phychological and physical, in the course of a person's development, or even considered s something of a life is indeed a big reward for music itself. Charming music brightens and enriches our minds, and thus those who always keep in touch with music in daily lives look happy. The purpose of music education in our country as set forth in the Education Law is to provide elementary understanding to make people bright and amiable. In Paragraph 1 of the law dealing with the general goals of the music curriculum, the purpose is more specifically defined this way: To develop musical talent and creativity through experience, to forge integrity of personality through enriching emotions, to enhance the knowledge of general culture, and to cultivate basic ability, attitude and patriotism so as to make contributions to the enhancement of culture. Most people desire the kind of excellent music which will solace their tired minds and give power for tomorrow. In this light, music has all but become an integral part of everybody. Thus music education should go beyond the bounds of education itself and should be integrated into education for life as a whole. The importance and indispensability of music education is indisputable. Meanwhile, how often our job-holders love to sing the songs they learned while in school and how much music has heen integrated into their life patterns deserves review as a p problem. For the purpose of this research, songs favoured by workers during work performance have been surveyed, while art-oriented songs and popular songs have been measured according to the level of music education in order to size up the degrec of interest in music among workers in clerical positions vs. those in production positions. In addition, in order to look into the effects of music on workers, this research also dealt with the comparative study of the degree of music education, with a view to contributing to the setting of the direction of music education for the sake of healthy music education tomorrow. For this research program, 40 questions have been provided, and then 17 questionnaires were checked against 1,233 persons. Most of the job-holders listed quiet and melodic pop songs or classic songs as their favories. The research shows that many people are interested in music and want to enjoy the kind of amicable atmosphere in their job environment which may be created by music. In this light, leaders at jobsites are required to be more concerned with the need for good music among workers and make uninterrupted efforts to broaden the musical taste of workers. Among the younger generation, the favored songs are often not educational, sensual, and impulsive in melody. Thus, society, homes, and broadcasting stations should maintain functional cooperation to help purify society through good music and help mold good personalities. Furthermore, we should eleiminate the adverse effects of the mass communications media with respect to unhealthy music , so as to introduce healthy and educational music.
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