View : 23 Download: 0

남녀 중학생의 가정과 교과의 공통복수에 대한 연구

Title
남녀 중학생의 가정과 교과의 공통복수에 대한 연구
Authors
한영숙
Issue Date
1979
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 남녀 양성을 대상으로 한 중학교 가정과 교육과정 구성의 가능성을 검토하기 위한 것이며 이를 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 가정과 교육이 남녀 모두에게 필요한 이유 둘째, 남녀 공통으로 이수할 때의 중학교 가정과 교육과정의 구성방향 셋째, 중학교 남학생이 가정과를 학습할 때의 예상되는 문제점 넷째, 가정과 교육을 중학교 남학생이 학습하는 것에 대한 교사, 학부형, 학생의 반응 등을 인구 문제로 설정하였다. 위와 같은 문제를 해결하기 위하여 문헌 연구와 질문지법으로 교사, 학부형, 학생의 의견을 조사하였다. 이와 같은 연구결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 현대사회에서는 남녀 모두에게 사회의 한 구성원으로서 사회생활을 할 것을 요구하고 있다. 따라서 가정에서도 남녀가 협조하여 가정생활을 이룩해 갈 것을 기대하고 있다. 또한 가정생활 내용을 분석한 결과 학습과정에서 차별이 필요한 내용은 없었다. 둘째, 남녀 양성을 대상으로 한 중학교 가정과 교육과정의 구성방향은 현행 교육과정을 근거로 하여 볼때 남녀 양성을 위한 목표로 설정될 수 있다. 학습내용면에서는 기술적인 면 물질적인 면에서 정신적인 면 사회적인 면 즉 가정관리, 아동발달, 가정관계 분야에 중점을 두어야 한다고 본다. 셋째, 남학생에게 가정과를 학습시킬 때의 가장 큰 문제점은 전통적인 남성의 역할에 관한 가치관을 갖고 있는 점이다. 넷째, 가정과 교육을 중학교 남학생도 학습하는 것에 대한 반응은 교사, 학부형, 학생의 순으로 모두 긍정적인 반응을 보였다. 위의 결론에 비추어 다음 몇 가지를 제언한다. 첫째, 중학교에서 가정과는 남녀 모두가 학습하도록 해야 한다. 둘째, 남녀 양성을 대상으로 한 교육과정의 구성은 기술적인 면에서 정신적인 면 사회적인 면 즉 가정관리, 아동발달 가족관계 분야에 중점을 두어야 한다. 셋째, 남학생에게 가정과를 학습시킬 때에는 남녀 역할에 관한 편견을 우선적으로 해소시켜야 할 것이다. 그러기 위하여는 이 분야에 대한 폭 넓은 연구가 이루어져야 할 것이다.;The purpose of this study is to contribute in the development of the middle school home economics curriculum which can provide not only the girl students but also the boy students the home economics education, the subjects of the study were established as follows: First, to find out the reasons for the necessity of the home economics education for both girl and boy students Second, to study the direction of the curriculum composition when both the girl and boy students attain the middle school home economics Third, to find out the problems when boy students study the home economics education Fourth, to describe the attitude of the boy students when they attain the home economics education and to study the responses of the students and their paernts In order to solve the above-mentioned subjects, the study was made using reference books and to achieve objectivity and the opinion of students, teachers and parents were surveyed with the written questionnaires about the boy students takeing home economics. Based on ther results of the above-mentioned study, the following are my conclusions one obitained First, modern society reouires both men and women to demonstrate their role as on of its members and also expects them to coordinate and help each other in family situation. Besides when we analyze the home life, there appears to be no need of distinction of the home economics curriculums for between boy and girl students. Second, the composition of existing home economics curriculums need to be changed to provide the same educational contents for both girl and boy students and to place emphasis not only on techinical and meterial aspects but also spritual one. Third, the most difficult problem in having boy students study the home economics is that they tend to adhere to the Traditional role of the men in society. Fourth, all the responses of the boy students, teachers and parents about the home economics education for boy students were positive. In terms of the above-mentioned conclusion following suggestion are made: First, in middle school the home economics education should be given to both the girl and boy students Second, the curriculum composition of the home economics education should give emphasis to social rather than technical material and partial, i.e., the emphasis should be placed on home management, development of children charateristics and good family realtions. Third, when the boy students study of the home economics the first thing most important task is to remove the prejudices of the boy about the traditional role of the men in society as well as in family situation. To achieve these purpose, many aspect of study in home economics should be made.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE