View : 17 Download: 0

Liszt의 Hungarian rhapsody 연구

Title
Liszt의 Hungarian rhapsody 연구
Authors
박명숙
Issue Date
1977
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 헝가리 민속음악과 헝가리에서 수집한 집시가락을 구성, 발전시켜 민족의 고유한 민속음악을 세계적인 음악예술로서 발전시킨 리스트(Franz Liszt)의 (1847)을 분석하여 고찰하였다. 여기서 필자는 리스트의 생애와 작품을 제4기로 나누어 고찰하였다. 간략히 말하면, 제1기 (1822~1839)는 The Early Works(초기 작품들) 제2기 (1839~1847)는 The Virtuoso Period(거장 시기) 제3기 (1848~1861)는 The Weimar Period(바이마르 시기) 제4기 (1861~1886)는 The Final Period(말기)로 고찰된다. 다음은 의 구성요인이 되는 Lassan과 Friska를 분석하기로 하였는데 본 논문의 이해를 돕기 위해 헝가리 민속음악과 집시와의 관계를 살펴보고, 리스트와 집시음악에 대해 살펴보았다. 마지막으로 를 분석함으로 본인은 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 이 작품은 헝가리 민속음악의 특징이 잘 나타나 있으며, 느리고 장중한 부분인 Lassan과 광열적인 빠른 리듬의 Friska로 구성된 Csardas무곡을 작품구성의 골격으로 삼아 헝가리 민속무곡을 피아노곡으로 옮긴 첫 번째 인물로서 민속음악의 영역을 새로이 하였다. 또한 이 작품은 Lassan의 A, B, A'와 Friska의 A, B, C, D의 자유형식이며 다음과 같은 특징적인 면을 볼 수 있다. o 주제의 변형 o 리듬의 사용과 박자는 자유로운 움직임으로 즉흥적인 요소를 표현. o 느린 선율에 급격스런 부점음표 사용. o피아노음형을 가진 화려한 Cadenza의 자유로운 발전. o 헝가리 집시음악의 영향을 받아 집시들이 즐겨 사용하는 장식음과 집시음계의 제4음에 sharp를 붙여 사용했으며, 집시음악에 주로 사용되었던 악기들의 악구와 음형을 도입하여 피아노의 음향적 효과를 가져옴. 등의 특징이 나타나 있다.;This research is about the compositions of "Hungarian Rhapsod" of Liszt who developed their native folk music into world-wide musical art with Hungarian folk music and Gypsy tunes picked from Hungary. This also analysis and researches "Hungarian Rhapsody No. 2" (1847)--a famous piano work, which characterizes Hungarian folk music. Liszt's life and works are categorized into four periods. In short, they are : The First (1822-1839)--The Early works. The Second (1839-1847)--The Virtuoso Period. The Third (1848-1861)--The Weimar Period. The Fourth (1861-1886)--The Final Period. Next, the analysis of Lassan and Friska which form "Hungarian Rhapsody". I went into the relationship between Hungarian folk music and Gypsy to help understand the research. Liszt and Gypsy music were also researched. The last analysis of "Hungarian Rhapsody No. 2" made me conclude that this work characterizes Hungarian folk music and Liszt was the first to renew the field of folk music by turning Hungarian folk dancing music into piano music with cs□ardas dancing music as the foundation of the composition of the work. Csardas dancing music comprises Lassan which is alow and grand and Friska which is fast and fanatic. Also this work is a part of Lassan's A, B, A' and Friska's A, B, C, D, in form. And it has such characteristics as: ○ Change in subject. ○ The use of rhythem and time are flexible and express spontaneous elements. ○ It uses rapid irregular-note on slow melodies. ○ Free development of brilliant cadenza with figuration in piano. ○ It was influenced by Hungarian gypsy music and so used with being attached to the sharp on the fourth tone for decorative tunes and gypsy's musical scale of instruments for Gypsy music was inducted, which brought musical effect of piano.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE