View : 670 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정인숙-
dc.creator정인숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T11:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T11:08:32Z-
dc.date.issued1975-
dc.identifier.otherOAK-000000053303-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/202092-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000053303-
dc.description.abstractThe organ-music occupys an important part, in the study of music in, nowadays as well as in the past from the historical view. The study of organ-music has nat notably progressed yet, though the number of students studying the organ has gradually increased in our nation, too. This study has its purpose of correct performance upon the compehension of the registration with the musical texture of organ-music and the characteristic technical method and by means of looking into the make-up, tone-color and feature of organ upon tho studious observation of those organ and organ-music with regards the bibliography and the records of the performance made by thc historic organ, which belonged to France as one of thc most, developed nations in the Age of Baroque in the prime of organ. In the 2nd Chapter of this Treatise, an investigation was made of the featuring status of French organ development, built, up in thc Age of Baroque in comparison with that in other nations of West Europe. In the 3rd Chapter, the method of organ registration as given to the compositions by their composers were compared and analyzed, in the musical texture of French organ-music of that age and also in the registration which can be called the feature or organ music. In the 4th Chapter, the ornamentation constantly used by various composers throughout, 17th and 18th centuries was investigated for the study of difference in the method of performance, fundamentalled at the French organ and Clavecin. In the 5th Chapter, the method of performing "Note Inegaleis" which was allowed only in France at, that, time, was introduced. In the 6th Chapter, an investigation was made of various composers who made contributions to the contemporary French organ-music and their workresults were briefly introduced, for the contribution to the understanding of this study. Though thc study as above, we will know the illustrative feature of the French organ-music in the Age of Baroque when compared with many other nations of West Europe, especially the most developed nation of Germany. At, that, time, though the greatly developed Choral form from the Germany's Reformists' Religion greatly influenced many nations of West, Europe, the French organ-music had turned to be the Gregorian Chant, or another liberal style, centering a at the Catholic Mass Composition. As for the analysis of organ-music composition, +e method of registration rather than the formality was concentrated, and it was found that this greatly served to the musical texture of organ-music. Also, many composers elaborately pressented the superficial note method of ornamentation, and this gave a great contribution to the understanding of them. The method of performance such as "Note Inegaleis" is an examplary one featuring the French music.;역사적으로 볼 때 과거는 물론, 오늘날에 있어서도 오르간 음악은 음악연구에 있어서 중요한 부분을 이루고 있다. 우리나라에도 오르간을 공부하는 학도들의 수가 점점 늘어가고 있는데 비하여, 아직까지 이렇다 할 오르간 음악에 대한 연구가 진전되지 않고 있는 상태이다. 본 연구는 오르간의 전성기인 바로크 시대에 가장 발달한 국가중의 하나인 불란서의 오르간과 오르간 음악을 역사적인 오르간에 의해 연주된 레코드와 문헌을 중심으로 연구 고찰하여, 오르간의 구조, 음색, 특징을 살펴보고, 오르간 음악의 구성과 음 배합법과 독특한 기법을 터득하므로써, 올바른 연주를 하는데 목적을 두었다. 본논중의 제이장에서는 바로크 시대에 설립된 불란서의 오르간 발달상황과 서구의 다른 나라와 비교하여 특징을 조사하였다. 제삼장은 그 시대의 불란서 오르간 음악의 구성과, 오르간 음악의 특징이라고 할 수 있는 음 배합에 있어서 작곡자들에 따라 그들의 작품에 제시 해 준 음 배합법을 비교 분석하였다. 제사장에서는 17세기와 18세기를 통하여 여러 작곡자들에 의해 항용되었던 장식음(ornamentation)을 불란서의 오르간과 clavecin곡을 중심으로 조사하여 그 연주법의 차를 연구하였다. 제오장은 그 당시 불란서에서만 허용되었던 “Notes Inegales"" 연주법을 소개하였고, 제육장에서는 이 당시 불란서 오르간 음악에 공헌을 했던 여러 작곡가들을 조사하여 간략하게 그의 업적을 소개하므로써, 본 연구를 이해하는데 도움이 되도록 했다. 이상과 같은 연구를 통하여 바로크 시대의 불란서 오르간 음악은 서구 여러 나라, 특히 가장 발달한 독일과 비교할 때, 현저한 특색을 나타내고 있음을 알 수 있게 된다. 그 당시 독일의 개신교를 중심으로 크게 발달한 Choral형식이 서구 여러 나라에 큰 영향을 주었으나 불란서 오르간 음악은, 천주교의 미사곡을 중심으로 Gregorian Chant나, 다른 자유로운 구성으로 이루어졌다. 오르간 작품의 분석에 있어서도, 형식보다는 음 배합법에 중점을 두어, 이것이 불란서 오르간 음악을 구성하는데 큰 역할을 하고 있음이 나타난다. 또한 Ornamentation의 표기법에 대하여도 많은 작곡자들이 자세히 제시해 주고 있어, 그들을 이해하는데 도움이 크며, “Notes Inegales""와 같은 연주법은 불란서 음악을 특징지울 수 있는 좋은 본 보기이다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 바로크시대의 불란서 오르간 3 A. 오르간의 특색 3 B. 역사적인 오르간의 실례 6 III. 바로크시대의 불란서 오르간 음악의 구성과 음 배합법 14 A. 작품의 구성과 일반적인 음 배합법 14 B. 작곡자 별로 본 음 배합법 24 IV. 장식음(Ornamentation)의 연주법 34 A. Appoggiatura(French:Appoggiature, Port-de-Voix) 35 B. Double Appoggiatura(French:Coule, Flattle)(이미지참조) 36 C. TriII 또는 Shake(French:Treatment, Cadence) 38 D. Mordent(French:Pincement, Pince)(이미지참조) 40 E. Turn(French:Double, Cadence) 42 F. Arpeggio(French:Arpge, Harpegement)(이미지참조) 43 G. Compound Ornamentation 45 V. Notes Inegales의 연주법(이미지참조) 46 VI. 불란서 바로크 시대의 오르간 작곡자들의 소개 49 VII. 결론 55 참고문헌 57 부록 59 ABSTRACT 70 용어해설 73-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2173502 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title바로크시대의 불란서 오르간음악에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1976. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE