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인터넷 IR(Investor relations)의 구조 내용 정보 전달 방식 비교 연구

Title
인터넷 IR(Investor relations)의 구조 내용 정보 전달 방식 비교 연구
Other Titles
A comparative study on the structure, content and methods of presenting information of Internet Investor Relation : Based on IR section in the home page of Korean, the U.S. and Japanese companies
Authors
신자은
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 신문방송학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신호창
Abstract
This study domestics IR sites with those of American and Japanese companies to exactly fond out the present stat of local companies ; IR sites and their operation. It develops an analysis by dividing into three : the structure of IR sites, the facility of accessing information, the information and shareholder service provided by OR sites and the effectiveness of presenting information by using characteristics of the Internet. First, as the results of examining the structure and the facility of accessing IT site of Korea, Japan and the U.S.. companies of NYSE and NADAQ all have IR sites, and most of them have an easy access with more than one link to the IR section at the front page of home page while some of domestic and Japanese companies do not have IR section, not even direct link to an IR section at the home page. Comparing the market for listed companies with over the count market, home pages of three countries are all constructed for an easy access to the IR site itself or core information ( real time stock price information and updated financial statement) . The consequence of analysing the delivery of information also shows that American companies IR sites actively use all of the four characteristics of the Internet : multi media contents, hyper link interactivity and newly emerged push technology. By using multimedia technology IR sites provide shareholders or investors who did not participate in the event for inconvenience of time and place with the opportunity of second-hand participation and the materials used in the events, and the good use of hyper link loads to providing various information of the company in the IR site, and it is possible to actively link to major outside sites related investment. Also these IR site provide E-mail services as online contact for interaction and phone number as off-line contact for face to face communication, and local companies provide BBS or Shareholder club that promote communication among investor as well as interaciton between shareholders and the person who takes charge of IR site. However, comparatively new push technology is used only by American companies, indication it is not generally in use in IR sites. When it comes to the basic information and shareholder service that IR sires offer, domestic companies are at the lowest level. Only three companies provide shareholder service. On the other hand, only Korea Telecom and POSCO deliver all three core information among total 17 companies. Finally, looking at foreign investor IR activities for domestics and Japanese companied in the aspect of English IR sites and annual reports, two of domestic companies and six Japanese companies do not have English sites while 14 Japanese companies and 15 Korea companies do not have English IR sites. Also, in the domestic over the counter market, no company suggest English annual reports, and only four companies in KSE market offer '99 annual reports which means those companies fail to utilize the characteristics of IR sites that give an easy access to foreign investors all over the world. New recognition of IR and the Internet IR is needed to actively use IR sites. After all, good IR site is just one of the signs that show how much company concerns about its investor and stock price.;인터넷이 가져온 변화에 생존하기 위해서 기업들의 전략적인 대처에 대한 필요성이 높아지고 있다. 인터넷이 가져온 주식 시장의 변화에 적극적으로 대처하기 위해 기업들은 IR(Investor Relations: 투자자 관리) 도구로써의 인터넷의 중요성에 새롭게 주목하여 인터넷을 통한 IR 활동을 활성화하고 있다. 그 중의 하나가 기업의 홈페이지에 투자자와 분석가(analyst)들을 위한 IR 웹사이트를 구축하여 운영하는 것으로 본 연구에서는 국내 기업의 IR site 현황과 운영에 관해 보다 명확하게 알아보고자 미국과 일본 기업의 IR 사이트와 국내 기업의 IR site를 비교하였다. IR 사이트의 구조, IR site에서 제공하는 정보와 주주 서비스, 효과적인 메시지 전달성을 위한 매체 특징의 활용, 등 크게 3가지로 나누어 분석을 진행하였다. 이 논문에서는 ‘IR에 대한 최고 경영자의 인식’, 혹은 ‘IR과 주가’. 등 IR의 필요성과 제도적 문제점, 또는 IR의 경제적 효과에 대해 입증하려던 기존의 연구 방향에서 탈피하여, 기존ㆍ잠재 투자자와의 의사소통과 신뢰구축을 위해 어떻게 하면 더 효과적일 수 있을 지에 대해, 즉 IR을 커뮤니케이션적 측면에서 논하였다. 우선, 미ㆍ한ㆍ일ㆍ기업 IR 사이트의 구조에 대해 조사한 결과, 미국 거래소, 장외 시장의 기업들이 IR site를 모두 구비하고 있었고 대부분 홈페이지 첫 화면에서 IR 섹션으로의 연결점이 하나 이상 있어 접근하기 용이한 것에 비해 국내 기업과 일본 기업은 IR 섹션이 없는 곳도 있으며 홈페이지에서 바로 접근이 불가능한 곳이 많았다. 거래소 상장 시장과 장외 시장을 비교하면, 3 국가의 상장 기업의 홈페이지가 IR 사이트 자체나 핵심 정보(실시간 주가 정보, 최신 재무제표)에 접근하기 용이하도록 구축되어 있었다. IR site에서 제공하는 기본적인 정보와 주주 서비스 측면에서 국내 기업은 3개국 기업 중에 제일 저조하였다. 주주 서비스를 제공하는 기업이 3곳밖에 되지 않았으며, 투자에 기본이 되는 3가지 핵심 정보를 제대로 전달하고 있는 기업은 전체 17개 기업 중에 한국통신과 포항제철뿐이었다. 또한, 국내 기업과 일본 기업만을 대상으로 한 외국인 투자자 IR 섹션의 정보 전달에 관해 영문 IR site와 Annual report의 유무로 살펴본 결과, 영문 사이트가 없는 곳은 국내 기업이 2곳, 일본 기업은 6개 기업이었으나 영문 IR 사이트는 일본이 14곳, 한국은 15곳밖에 없었다. 또한 국내 장외시장에는 영문 연차 보고서를 제시하는 기업이 전혀 없었으며, KSE시장 도한 99년 최신 연차 보고서는 전체 기업의 반도 되지 않는 4곳 밖에 제공하고 있지 않아서 시공간을 초월하여 세계 어느 곳에 있는 외국인 투자자에게 접근이 가능한 IR site의 특성을 잘 살리지 못하고있었다. 효과적인 메시지 전달을 알아보기 위해 매체인 인터넷 특징 활용에 대해 알아본 결과, 역시 미국 기업의 IR 사이트가 전반적으로 3가지 인터넷의 특징에 대해 모두 다 적극적으로 활용하고 있었다. 정보 전달 형태의 다양성을 주는 멀티 미디어 기술은 시공간의 제약으로 행사에 참여하지 못한 주주나 투자자들에게 간접적인 참여의 기회와 행사에서 쓰던 자료를 제고하였고 하이퍼 링크를 잘 활용하면 IR 사이트 안에서 기업의 다양한 정보를 효율적으로 제공할 수 있으며 투자에 관련된 주요 외부 사이트와도 적극적으로 연계가 가능하다. 또한 쌍방향 커뮤니케이션을 위해 online 상의 이메일과 대면적인 커뮤니케이션을 위한 off-line의 전화 번호, 등을 IR site에서 제공하였는데, 국내 기업들의 사이트에는 이메일이나 전화번호, 등을 게재하는 곳이 적었으나 특이하게도 세 국가 중 유일하게 투자자간의 커뮤니케이션을 촉진하는 게시판과 주주 동호회를 제공, 혹은 연결시켜 놓고 있었다. 반면에 비교적 새로운 푸쉬 기술은 일부 미국 기업들만이 사용하고 있어 IR 사이트에서 아직 일반적으로 사용되고 있지 않음을 알 수 있었다. 이상에서 살펴본 것처럼, 코스닥 시장의 상위 기업들도 IR site를 구비하고 있지 못하는 등, 국내 기업들에게 IR site는 효과적인 IR 도구로 쓰이지 못하고 있었다. 우선 홈페이지에서 IR 전용란으로 바로 연결되지 않으며 투자에 핵심적인 정보조차 실려 있지 않거나 있어도 찾기가 힘들었다. 또한 인터넷의 특징인 멀티미디어, 하이퍼 텍스트, 상호작용성, 그리고 푸쉬 기술, 등을 효과적으로 활용하고 있지 못하였다. 다만 일부 몇몇 기업들이 높은 차원의 상호작용 매체인 BBS나 주주 동호회를 제공하고 있었으나 대면적 커뮤니케이션을 위한 전화나 팩스 등을 제공하는 기업은 별로 없었다. 그리고 영문 사이트는 있어도 영문 IR section은 없는 기업이 2곳이나 되었고 최신 애뉴얼 리포트를 게재하고 있는 곳은 상장기업 4곳밖에 되지 않았고 코스닥 기업은 아예 없었다. IR사이트를 적극적으로 활용하기 위해서는 무엇보다도 IR과 인터넷 IR에 대한 새로운 인식이 필요하다.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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