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강원도 무악장단의 고찰

Title
강원도 무악장단의 고찰
Authors
이혜신
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1. 우리 韓民族 固有의 信仰형태인 巫俗信仰을 통해 발달된 巫俗音樂은 國樂에 있어서 生命이라고 할수 있는 장단에 많은 공헌을 했다고 볼 수 있다. 이러한 巫樂 장단의 연구는 音樂學的내지는 作曲學的으로 많은 도움이 되리라 생각한다. 2. 本 硏究는 1973년 강릉 단오제에서 열린 이 지방 단오 굿을 의식적 측면에서 관찰하고, 巫樂장단은 그 의식을 통하여 직접 採錄하였다. 그러나 그것으로는 부족하여 2차로 개별적으로 무당을 만나 부족한 점을 보충하여 채보 하였다. 3. 무당들은 父系에 의한 世襲巫로서 강릉을 중심으로 영동지방 일대에서 모였다. 이 지방 巫樂 장단은 청보, 제마수, 도장, 드렁갱이, 쪼치게, 고삼, 자삼, 삼고재비, 장단이 사용 되었는데 그중에서도 청보와 제마수 장단은 東部지방 巫樂의 기본 장단 이다. 청보장단은 祝願굿, 軍雄굿, 祖上굿, 城主굿, 山神굿, 土地地神굿등 請神巫歌에 使用되며 제마수 장단은 심청굿 세존굿 계면굿등 본풀이에 使用된다. 4. 청보장단은 초장, 2장, 3장, 4장, 5장으로 구성 되었으며 뒷장으로 갈수록 빨라지어 5장에서는 매우 빠른 속도로 된다. 이것은 人神狀態를 뜻하는 것으로 풀이된다. 각 장단의 기본 장단은 다음과 같다. 청보초장. □+□+□=40~44 (3+3+3)/(8)×5=(9)/(8)×5 청보2장. □=66-76 (3+3+3+3+3)/(8) (15)/(8) 청보3장. ♩= 96-100 (2+2+2+2+2)/(8) (10)/(8) 청보4장. ♩+♩+♩&□+♩=46~50 (3)/(4)or(5)/(8)×3=(3)/(4)or(5)/(8)×3 청보5장. □=96-100 (3+3+3+3)/(8)×2=(12)/(8)×2 5. 제마수 장단은 초장 2장 3장으로 구성 되었으며 청보장단과 같이 뒷장으로 갈수록 빨라진다. 각 장단의 기본 장단은 다음과 같다. 제마수초장. □+♩=42~46 (3+2)/(8)×6=(5)/(8)×6 제마수2장. ♩= 96-100 (1+1+1+1+1+1)/(4)×2=(6)/(4)×2 제마수3장. □=60 (3+3+3+3)/(8)=(12)/(8);1. Shamanism, which is an indigenous folk belief, has contributed to the rhythmic essance of all Korean traditional music, and especially to folk music such as Minyo, pansori, and Nongak. Research into the rhythmic structure of shaman music is important for Korean musicological studies and composition. 2. This study is the result of observations made at Dan oh kut in the Kangneung Dan Oh Festival, May 16- June 5, 1973. At this festival the shaman music was collected, but not all examples were satisfactorily recorded. On a second field trip to Kangneung (September 1-5, 1973) the necessary examples were collected from the same shamans who were in the festival, together with other 2 shamans. The recordingswere then transcribed into western notation. 3. For the festival East Coast province Mudang gathered near the Kangneung area. Generally these Mudang are hereditary witches, having been instructed by their forefathers. The mu ak rhythm of all east coast Korean provinces is as follows; -- Chong bo, je ma su, Do jang, Deuryong Jo chi gae, Ko sam, Ja sam, Sam kong jolbi. Among them, Chong bo, and Je ma su rhythm are the most often used in the east coast area. Chong bo rhythm is used in the Chong shin mudang songs which are as follows; Chuk won kut, Kun eung kut, Jo sang kut, Song ju kut, Sam shin kut, To ji ji sin kut etc. Jae ma su rhythm was played in Shim Chong kut, Sae jon kut, Ke myon kut and Son nim kut etc. 4. The Chong shin mudang songs in Chong bo rhythm have five sections. In the first section the rhythmic pattern is established in a very slow tempo. In sections two, three and four, the tempo becomes faster. By sections five, the rhythm is very fast, as the climax or ecstasy of the mudang and the people together, is reached. This is a state of ""entering God's world"". Following are the five basic rhythmic patterns of Chong bo ; -- 1st. (9)/(8)=40~44 (3+3+3)/(8)×5=(9)/(8)×5 2nd. □=66-76 (3+3+3+3+3)/(8) (15)/(8) 3rd. ♩= 96-100 (2+2+2+2+2)/(8) (10)/(8) 4th. (3)/(4)&(5)/(8)=46~50 (3)/(4)or(5)/(8)×3=(3)/(4)or(5)/(8)×3 5th. □=96-100 (3+3+3+3)/(8)×2=(12)/(8)×2 5. Jae ma su rhythm is organized into three sections. The first section is slow, the middle section is slightly faster, and the third section is very fast, like the Chong bo rhythm. Following are the three basic rhythmic patterns of Jae ma su ; -- 1st. (5)/(8)=42~46 (3+2)/(8)×6=(5)/(8)×6 2nd. ♩= 96-100 (1+1+1+1+1+1)/(4)×2=(6)/(4)×2 3rd. □=60 (3+3+3+3)/(8)=(12)/(8)
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